Av

Uppdaterad: Mars 29, 2021

Årtal – Öka antalet besökare från Google till din hemsida med detta enkla trick

Hej, jag heter Christian, jag driver en sökbyrå som heter Topdog.

Vi jobbar mycket med Seooptimering och Content marketing . Idag ska vi prata om två enkla trick för hur ni kan förbättra er trafik, fort. Ett vanligt sökbeteende i Google är att man lägger till det nuvarande årtalet. Anledningen till det är att Googles användare har lärt sig att det inte alltid är färskt innehåll i sökresultatets topp 10. Det är contentbrist i Google och är det januari 2021 så är det klart att det inte är så mycket 2021-innehåll som har hunnit produceras. Så, om ni tar fram lite Evergreen content och adderar ett årtal så ska ni se att ni börjar ranka på ord där Googles användare lägger till årtalet.

SEO-utbildningar 2021, Content marketing utbildningar 2021 är två exempel från vår sajt.  Då har man en automatisk fördel framför de andra som inte uppdaterar sitt innehåll av två skäl.  Dels så blir ni relevant på det ordet när man lägger till årtalet, men när Googles användare tittar på sökresultatet så framstår ni som det färskaste innehållet, så dem blir mer benägna att klicka på ert innehåll.  Dock skapar detta ett problem, för säg att ni gör femtio artiklar som handlar om hur man gör saker och ting 2021, det som då ofrånkomligt händer är att det blir 2022 och då har ni femtio artiklar som ni behöver uppdatera. Man kan såklart behöva uppdatera innehållet, men ganska mycket som man gör i Google är vad man kallar “Evergreen”, så man behöver inte göra så mycket av innehållet. Däremot måste man fixa till årtalet i titeltaggen.

Detta kan man såklart göra manuellt men det är tråkigt, det är tidskrävande och det är lätt att man glömmer bort det för att man har väldigt mycket annat att göra.  Det ni istället kan göra är att bygga ett väldigt enkelt skript, jag visar en skärmdump här på hur vi har löst det i Topdog, det varierar lite mellan CMS och så vidare.  Det skriptet uppdaterar helt enkelt sig själv en gång per år, på nyårsafton, när året ändras.  På så sätt är ni alltid relevanta löpande. 

Om ni har provat detta, tipsa gärna i kommentarerna.

 

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.