Av

Uppdaterad: December 24, 2021

När ska man inte göra SEO?

SEO behöver inte alltid bli prioriterat. I denna video pratar Christian om när man kan avvakta med att satsa på sökmotoroptimering. 

Transkribering av video

När ska man inte göra SEO?

Idag ska vi prata om när man inte ska göra sökmotoroptimering av er hemsida. Sådana som jag har ju alltid bias, vi tycker att man alltid ska göra SEO och att man ska göra det mycket. Men jag har lärt mig att det finns några situationer då man i alla fall kan trycka paus på sina SEO-aktiviteter.

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Vi på Topdog delar med oss av våra kunskaper inom SEO i videoform. Exempel på detta är denna videon där du får lära dig vad VD:ar och manegment team behöver veta för att fatta bra beslut avseende SEO!

Anmäl dig här för fler videos!

Nya bolag behöver inte alltid prioritera SEO

Den första situationen är om det är ett nytt bolag. Idag finns det en stor start up-sektor i Sverige och de skapar nya produkter och nya lösningar på olika typer av problem. Den typen av bolag kanske inte behöver prioritera upp sökmotoroptimering, och det eftersom många användare inte vet vad de ska leta efter och i det fallet är ju SEO och sök i allmänhet inte den bästa kanalen. Den typen av bolag måste primärt upplysa sin målgrupp om att de existerar och att deras problemlösning finns.

Nya sajter kan vänta med att satsa på SEO

Den andra gruppen som jag också tycker kan vänta lite är nya sajter. Speciellt om man är i någon typ av segment med konkurrens. Anledningen till det är att om man vill göra lyckad SEO på en ny sajt så måste man oftast satsa väldigt stora resurser under väldigt lång tid. Så avkastningen blir kanske inte det ägaren till sajten eller bolaget vill.

Resursbrist kan innebära nedprioritering av SEO-satsning

Det tredje alternativet är när man har någon typ av resursbrist. SEO är en investering och ibland behöver man prioritera andra typer av marknadsföring som ger snabbare avkastning, till exempel AdWords eller Facebook.

Det är i de här tre situationerna som jag har lärt mig att man kan ifrågasätta om man ska lägga pengar på SEO. Har du tips på andra situationer – skriv gärna en kommentar!

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.