Hur viktigt är SEO 2023?
Många anser att sökmotoroptimering är en viktig del av all digital marknadsföring. Vi håller med! Med avstamp i faktisk data förklarar Christian i denna video precis hur viktigt SEO är och varför det har blivit så.
Transkribering av videon
Hej! Jag heter Christian. Jag driver en SEO-byrå som heter Topdog. Idag ska vi prata om hur viktigt SEO är.
Frågar ni en SEO-konsult om SEO är viktigt är det lite som att fråga en präst om Gud är viktig. Såklart att det är viktigt. Jag ska försöka ha lite mer databaserat svar än min åsikt.
Datan som folk är ganska omedvetna om är att 10 till 15 procent av Googles användare har pengarna i handen och är redo att spendera dem. Det är detta som är det fantastiska i Google. Man har lyckats aggregera dessa individer och sen sälja dem till annonsören. Det är därför det är viktigt.
Det funkar så att alla användare på internet och inte på internet gör en kundresa. Om du säljer B2B-tjänster inom marknadsföring är kundresan ganska lång. Det är många steg, många touchpoints innan någon lägger 500 000 kronor på Topdog. Säljer du glass är kundresan oftast väldigt kort. Du bara kollar på utbudet, böjer dig ned och väljer den glassen du vill ha. Men alla användare gör en kundresa.
I dessa kundresor är Google nästan alltid i slutet. På grund av dessa 10 till 15 procent. De har redan gjort ganska mycket research om vad de vill, vart de vill resa, vilken bil de vill ha, vilken hund de vill ha, vilka hundgrejer de vill köpa. Och så vidare. Man har fattat beslutet och nu ska man bara exekvera. Det är därför Google är så viktigt.
Om du har en tjänst som kräver någon typ av kundresa och du gör upplysande reklam, du berättar vem du är, varför du är fantastisk, vilka erbjudanden och alternativ som finns. Och det gör vi genom TV och andra medier. Om du inte gör sökmotoroptimering eller AdWords (SEM) så missar du dem här. Det är som att kapa en del av din kundresa. Man pratar om den här tratten som jag har klippt in här i videon. Därför är Google så viktigt. Det är därför SEO är så viktigt. Det är därför SEM är så viktigt. Det är samma sak.
Det finns en sak som skiljer sig mellan SEM och SEO. Det finns fler, men det finns en specifik sak som skiljer sig. Om du gör SEM framgångsrikt och du gör SEO framgångsrikt så har du som annonsör väldigt mycket mer valmöjligheter gentemot de här 15 procenten. Till exempel om du vill ha fler kunder. Då kan du enklare skruva upp priset. En del av dina kunder kommer bara klicka på den organiska länken och därmed hålla nere Acquisition Cost. Om du inte finns högt upp i sökresultatet, det naturliga, och bara finns i det köpta så kommer ditt pris att sticka iväg. Vice versa. Om du behöver spara pengar under en tidsperiod kan du dra ned din AdWords och ändå prestera ganska bra. Du är mycket mer i kontroll över de här 10 till 15 procenten om du har bra SEO och bra SEM.
Du kan fatta väldigt många fler beslut än de som bara är bra på SEO eller de som bara är bra på SEM. Vilket ger dig den här valfriheten som gör att du bättre kan styra din Acquisition Cost, vilket gör att de besluten du fattar för marknadsföringen har verkligen betydelse. Det är av dessa två skäl som SEO är så viktigt.