Av |

Google uppdateringen Maverick handlade om porr

I mitten av juli gjorde Google en uppdatering som döptes till ”Maverick”. En del av denna uppdatering handlade om hur Google hanterar sökningar och sajter som publicerar vuxenmaterial.

 

Så här säger Pandu Nayak, vice president of search engine quality: ”“I find that these [search] results are terrible, there is no doubt about it.” och förklaringen vad de gjort är enkel. Pandu beskriver den i detta citatet ”“We have taken measures in cases where, when there is a reason for the word to be interpreted in a non-pornographic way, that interpretation is put forward.””

 

We have taken measures in cases where, when there is a reason for the word to be interpreted in a non-pornographic way, that interpretation is put forward. /andu Nayak, vice president of search engine quality:

 

Källa:

Enkelt förklarat betyder det att om du söker på ”Lesbisk” så är Googles primära tolkning att det ej har med porr att göra utan att det är någon annan information som användaren egentligen är intresserad av.

Vad som möjligen är annorlunda med den här uppdateringen

Googles produkt är sökresultat och att du mycket fort skall hitta svaret på din fråga (sökningen). Ju bättre och snabbare de kan leverera, desto fler kommer använda Google, oftare.

 

Givet det är den här uppdateringen lite annorlunda. Jag tror nämligen att det primära syftet bakom de sökningarna som man ändrat på, är att man vill hitta vuxenmaterial. För att inte sprida sexualisering, skulle man alltså faktiskt ta ett steg för att i detta ögonblicket, försämra sin produkt. Jag vet inte något tillfälle då man valt att säga att man gör så ( Google försämrar gladeligen sin kärnprodukt om de tjänar mer pengar) öppet.

 

Effekten av Googles uppdatering på vuxensajter

Datan nedan är från Googles svenska index.

Pornhub synlighet i Google

Pornhub utveckling i Google

I synlighetskurvan för Youporn syns effekten tydligt av uppdateringen.

Youporn synlighet i Google

 

Youporn utveckling i Google

Även för Redtube syns uppdateringen men då de har ett positivt momentum och troligen har Google kalibrerat uppdateringen i slutet av juli, har de återhämtat en del av trafiken.

Redtube synlighet i Google
redtube utveckling i Google

Redtube är den sidan som är minst av dessa tre och därmed också minst drabbad. Ändå, kan man se uppdateringen i synlighetschartet.

 

Problemet med Google

Vuxensajter är helt beroende av Google för att få sin trafik. Därmed är de också utelämnade till Googles subjektiva bedömingar. Som ni ser är Google inte helt stringenta i sitt beteende, därmed har man en mycket stor risk i sin verksamhet om man har en webbsida med stort Google-beroende. Ett exempel på detta är Catena Media. De är helt utelämnade till Googles nycker och därmed har de en verksamhetsrisk som de ogärna pratar om med sina investerare.

Om Googles uppdateringar

Google gör ca 3200 uppdateringar per år och berättar om få av dessa. Här kommenterar jag löpande de stora synliga uppdateringarna och analyserar betydelsen de har både för sökmotoroptimering och rent generellt.

 

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!
  • iab sweden
  • webbdagarna
  • internetworld
  • DAGENS MEDIA
  • DiGital
  • BREAKIT