Av

Uppdaterad: December 23, 2021

Google straffar Spotify

Under mars månad gjorde Google en större uppdatering och en av de sajter som fick en hård smäll var Spotify.

En chart på hur Google har straffat Spotify.
Här ser man hur 30% av Spotifys synlighet minskar.

I det amerikanska indexet ser man att Spotify har tappat ungefär ⅓ av sin synlighet efter uppdateringen. Det är svårt att avgöra hur mycket det motsvarar i trafik men gissningsvis skulle det kunna vara 10% av deras generiska trafik på Google.

Jag tror att detta händer eftersom Spotify inte bjuder Googles användare på en bra upplevelse, då man måste ha ett konto för att se innehållet. Ni kan se det själva genom att Googla ”Julsånger”; Spotify har förpackat upplevelsen. Många amerikaner lämnar sidan när detta händer, eftersom det är så att få som har en prenumeration på Spotify i USA. Det är helt enkelt besvärligt för Googles användare att se innehållet på Spotify.

Hur hjälper man Google och i sin tur, sig själv?

Det vi måste förstå är att om man inte hjälper Google att bygga bättre sökresultat så kvittar det hur mycket content och länkar man adderar.

Detta är det svåra inom SEO framöver; företagen har sitt perspektiv över vad bra svar är och vad man vill ha ut av trafiken. Företagens perspektiv skiljer sig från Googles perspektiv då Googles fokus är att generera bra sökresultat och bra svar till sina användare.

Däremot finns det ett lyckligt slut då de företagen som har lärt sig att förstå detta har en mycket stor fördel inom SEO framöver.

När man googlar
Så här ser det ut när man googlar ”Julsånger på Spotify”. Om man inte har konto går det ej att se innehållet.
Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +15 år av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluder svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.