Av

Uppdaterad: Augusti 10, 2023

Vad är effektiv SEO 2023?

Effektiv SEO handlar mycket om att ta ett steg bort från uppfattningen om att sökmotoroptimering är ett evighetsprojekt. Med en sådan inställning riskerar du bara att skjuta på de förbättringar som faktiskt måste göras. Men det finns även annat att göra.

I videon och artikeln nedan berättar vi hur du kan arbeta med SEO på ett mer effektivt sätt.


1. Se SEO som ett projekt

Det finns en utbredd missuppfattning om att sökmotoroptimering i Google är ett evighetsprojekt. Ett projekt som pågår år in och år ut, att det aldrig tar slut. Det första steget för att kunna jobba effektivt med SEO är att ta död på denna myt.

Problemet med att se sökoptimeringen som ett evighetsprojekt är att det blir mycket ineffektivt. Eftersom det ”ändå kommer att pågå under en obegränsad tid” blir det lätt för ledningen att nedprioritera SEO framför andra projekt som kräver resurser här och nu.

Genom att göra sökmotoroptimeringen målstyrt och till ett tidsbegränsat projekt går det att uppnå det fokus och den effektivitet som behövs för att ro projektet i hamn. Först när du sätter upp konkreta mål blir det möjligt att utvärdera framgångarna.

Definiera problemet som måste lösas och sätt upp mål. Därefter bestämmer du vilka aktiviteter som behövs för att nå i mål. Utvärdera. Det är en bra början för att lyckas med SEO.

2. Sätt mål med hjälp av sökordsanalys

Vad finns det då för mål att sätta upp och jobba mot? Det finns flera, men ett av de viktigaste är att skapa rätt form av innehåll. Sökmotoroptimering bygger till stor del på att skapa content som ger svar på de frågor som användarna har. För att förstå vad som händer i Google och andra sökmotorer behöver du göra en sökordsanalys.

Använd ett program som till exempel Ahrefs eller Semrush. Eller gratisalternativ som exempelvis Ubersuggest. Med hjälp av sådana SEO-verktyg kan du ta fram relevanta sökdata inom ramarna för ditt webbprojekt.

Lägg in alla relevanta söktermer i ett Excelark för att bilda dig en helhetsuppfattning om vilka ämnen som det kan vara värt att skriva om. Vissa av sökorden är snarlika och kan grupperas till en och samma sida, andra förtjänar en egen artikel.

Detta ark blir sedan en slags plan för det content som ska produceras. Härifrån är det lätt att sätta mål för vad som ska skrivas och när det ska skrivas. Vissa artiklar är viktigare än andra och de kan med fördel prioriteras. Därefter är det bara att sätta igång med att producera innehåll och bocka av sajtens sidor en och en tills projektet är klart.

3. Mät inte bara ranking – även förbättringar som gjorts

Målet med SEO är givetvis att ranka högt på viktiga sökord för att få rätt typ av besökare, vilket i sin tur leder till mer försäljning. Det kan dock lätt leda till en falsk slutats att det bara är rankingen som ska mäta när du gör SEO.

Det är problematiskt. Gör du det riskerar du att fokusera för mycket på enskilda söktermer medan verkligheten är mer komplex. Värdet för sajten består i att kunna attrahera ett stort antal besökare på olika sätt i sökmotorerna – och att behålla den ranking som du uppnår.

Det gör du genom att förbättra sajten på olika sätt genom förbättra content, teknik, länkar och användarupplevelse. Genom att sätta upp mål inom dessa områden får du något som kan liknas vid en checklista att arbeta dig igenom. Det hjälper dig att uppnå effektivitet i din SEO.

Vi kan ta ett exempel – användarupplevelse. Du har skapat bästa möjliga content och börjar ranka bra, men plötsligt vänder det och sajten börjar tappa ranking. Vad som kan ha hänt är att användarupplevelsen, UX, inte är bra. Användarna hittar inte rätt, tröttnar och klickar bakåt i webbläsaren. Detta märker Google och sidan tappar ranking som följd.

Därför är det viktigt att planera in olika former av förbättringar som behöver göras och att mäta dessa för att uppnå verklig och långvarig effekt med SEO-projektet.

4. Sätt ett ekonomiskt värde på er SEO så att ledningen börjar bry sig

En av de största utmaningarna med att genomföra ett SEO-projekt är att övertyga ledningen om att det är värt det. För att ledningen ska förstå varför du ska få resurser till sökmotoroptimering behöver du sätta ett ekonomiskt värde på projektet.

Ett sätt att göra det är att räkna på vad som krävs i form av SEO för att ersätta en del av den trafik som företaget idag betalar i form av annonsering. Ett annat sätt är att helt enkelt räkna värdet på den organiska trafik som projektet beräknas kunna generera.

Ledningen kommer då att betrakta sökmotoroptimering som om det vore ett business case – och det är det ju faktiskt precis vad det är. Var beredd på att kunna svara på frågor från ledningen. Vad måste göras för att detta ekonomiska värde ska uppnås? Hur ska det göras? När? Och av vem?

Lyckas du sälja in projektet får du kanske loss de resurser som krävs för att kunna gasa på med sökmotoroptimeringen och bocka av delmålen ett och ett.

Vill du veta mer om ekonomin bakom ett SEO-projekt? Läs vår artikeln ”Vad kostar SEO?”.

5. Ta in experter som hjälper till med SEO-kunskap och en SEO-process

Resurser handlar inte bara om pengar utan även om tid, kunskap och kapacitet att planera och genomföra projektet. SEO handlar i mångt och mycket om att skapa en process med olika mål och med nyckeltal / KPI:er för att mäta framgångarna.

Att anlita en SEO-byrå kostar givetvis, men det innebär å andra sidan att du kan uppnå en effektiv SEO genom att luta dig tillbaka mot den kunskap och de processer som denna byrå har.

Väljer du att inte anlita experthjälp ja då blir det till att planera och genomföra alla momenten själv. Det innebär bland annat att analysera de olika aspekterna av hur webbsajten måste förbättras, planera content, koordinera skribenter, korrektur, sköta internlänkning, testköra och mycket mer. I praktiken är det ofta mer effektivt att anlita en byrå.

6. Utnyttja de senaste trenderna i Google

Nu blir vi lite mer tekniska. Sökmotoroptimering handlar till stor del om Google, den dominerande sökmotorn på marknaden idag. Gör dig bekant med de saker som kan klassas som ”hygienfaktorer” för Google.

Hit hör bland annat krypterad överföring (HTTPS) och att sajten ska ladda snabbt. Håll koll på Core Web Vitals, tre mätvärden som Google använder för att bedöma hur snabbt och smidigt en webbsida laddas. Allt sådant är lågt hängande frukt som du bör kunna ”bocka av” i ditt projekt för att sedan gå vidare till nästa punkt.

Google utvecklas ständigt men det finns en sak som är gemensamt för det mesta, eller ja, i princip allt nytt som Google presenterar: Användaren är i fokus.

Exempel på detta är när sökjätten lanserade lokala sökningar för ett tag sedan för att göra det lättare att hitta restauranger, gym, affärer med mera där användaren befinner sig just nu.

Ett annat exempel är hur röstsökningar är på frammarsch i takt med att allt fler använder mobilen för att googla i farten.

Utnyttja dessa seo trender till din fördel och baka in dem i ditt SEO-projekt.

7. Förstå vad sökaren letar efter

Syftet med Google är att servera sökarna exakt den information som de letar efter. Så här uttrycker man det själva: Google’s mission is to organize the world’s information and make it universally accessible and useful.

Att förstå vad sökarna letar efter är därför A och O för en effektiv SEO. Slösa inte med resurser på att skapa content som missar målet och inte direkt ger de svar som användarna söker.

Detta kallas för search intent, eller sökintention på svenska. Titta i de tio första sökresultaten i Google så får du en känsla för vilken typ av information användarna vill ha. Är det en topplista med konkreta förslag (som den som du just nu läser)? Eller är det en informationsartikel à la Wikipedia? Kanske är det kategorisidor eller produktsidor hos e-handlare?

Prova själv – googlar du på ”köpa jordgubbar” hittar du mängder med information om var du kan köpa jordgubbar eftersom det är vad folk är ute efter när de googlar på den termen. Inte ”10 saker att tänka på när du ska köpa jordgubbar” eller olika slags jordgubbssorter.

8. Använd en extern byrå för att uppnå ”content velocity”

Effektiv sökmotoroptimering handlar också om att snabbt få ut allt det content som du planerat. Du har gjort din hemläxa och genomfört en nyckelordsanalys och lagt upp en contentplan som svarar mot användarnas search intent. Det kanske är en lista med 50 artiklar som ska skrivas för att fullständigt täcka ämnet valt ämnet. Kanske är det 100 eller 200.

Först när du är klar med alla dessa artiklar har du skapat den ämnesrelevans som behövs för att Google ska se din sajt som ”komplett”. Vi kan jämföra det med en bok där alla kapitel ska skrivas för att den ska bli klar.

Då duger det inte att publicera några artiklar per månad för då kommer det att ta flera år, om inte årtionden, innan du är klar. Då har vissa konkurrenter redan hunnit i mål före dig. Gör du så är det inte konstigt att SEO upplevs som ett evighetsprojekt.

Lösningen är att effektivisera hela contentproduktionen med en byrå. Då kanske du kan publicera 30, 50 eller 70 artiklar på en månad och bli klar inom några månader. Du får snabbt ut innehållet. Sedan tar Google ytterligare några månader, ibland år, på sig också för att detta content ska mogna i serpen och gradvis klättra uppåt. Därför behöver man ofta en extern byrå för content, som hjälp för att lyckas

Genom att uppnå så kallad content velocity blir du snabbt klar med ”boken” och du får därmed optimala förutsättningar för att Google ska kunna indexera, utvärdera och premiera din sajt genom bra ranking.

Effekten av att publicera innehåll fort
Bilden visar synlighet i Google när man publicerat mycket innehåll under kort tid. Effektiviteten blir att nyttan kommer fortare.

9. Använd en SEO-byrå, inte en webbyrå för SEO

Om du vill ta hjälp för att effektivisera din sökmotoroptimering behöver du anlita en SEO-byrå, inte en webbyrå. Webbyråer är bra på det tekniska. När de pratar om att skapa en sökmotoroptimerad hemsida handlar det om att se till så att designen är indexerbar så att Google kan hitta rätt och indexera sajten på ett bra sätt. Hygienfaktorer.

Det innebär dock inte att du kommer att uppnå en bra ranking. För att lyckas med det krävs bra content och även en del länkbygge. Anlitar du en SEO-byrå är det precis det du får. Du får hjälp av någon som förstår vilken typ av content som behöver produceras, ungefär hur lång varje artikel behöver vara och hur informationen ska organiseras. En bra SEO-byrå förstår hur internlänkning ska göras för att ge användarna rätt användarupplevelse och för att Google ska ranka innehållet på rätt sätt. En sådan byrå är bra på outreach för att attrahera kvalitetslänkar till sajten.

Dessutom klarar en professionell byrå av att bocka av alla de där tekniska punkterna som webbyråer tittar på så att sajten blir helt indexerbar och inte faller på hygienfaktorerna. Här kan du läsa en jämförelse av SEO-byrå vs webbyrå.

10. Ta SEO på allvar och dutta inte

Slutligen är vårt råd att verkligen ta SEO på allvar och inte hålla på och ”dutta. Det är tyvärr vanligt i många bolag, men även hos vissa konsulter. Man tittar lite snabbt på vad som saknas och så uppdaterar man slentrianmässigt title och description. Kanske inser man att det saknas kategoritexter i en webbshop och så slänger man ihop intetsägande beskrivningar bara för att det inte ska vara tomt där. Man har hört att det är bra att blogga för SEO och så börjar man publicera sporadiskt om ditten och datten.<

Detta händer så pass ofta att vi vågar påstå att det tyvärr är mer en regel än undantag bland svenska bolag. Motgiftet är att skapa en plan för vad som behöver göras. Därmed är vi egentligen tillbaka till punkt 1 om att betrakta sökmotoroptimering som ett projekt.

Det finns mycket stora värden att skapa i ett bolag genom att ta SEO på allvar. Att ”dutta” innebär per definition en stor alternativkostnad för företaget.

→ Läs också: 17 SEO-tips för att förbättra din Sökmotoroptimering 2023


Transkribering av videon om effektivitet i SEO-projekt

Hej. Jag heter Christian. Jag driver en SEO-byrå som heter Topdog. Idag ska vi prata om hur man driver ett SEO-projekt effektivt. Men innan vi hoppar in i den magiska såsen så behöver vi berätta lite om omständigheterna där ute.

Det är ganska vanligt att man har en uppfattning om att SEO är ett evighetsprojekt. Det är det inte för övrigt.
Men det är en mycket vanligt uppfattning. Ni kan Googla detta och själva skapa er en uppfattning om hur många SEO:are som tycker detta.

När man har den ansatsen till projekten så är man ganska ineffektiv. För om vi gör antagandet att det är ett evighetsprojekt och sökmotoroptimering handlar om att genomföra ett antal förbättringsåtgärder eller lösa ett antal problem på er webbsida. Så från ett manager-perspektiv kan man alltid vänta lite med ett SEO-projekt. Det går alltid att skjuta lite till framtiden för det är ju inte så att det inte finns andra projekt som en chef ansvarar för att genomföra. Så man skjuter lite på dem nödvändiga SEO-åtgärderna för de finns ju kvar imorgon – det här är ju ett evighetsprojekt.

Den här ansatsen om att SEO är ett evighetsprojekt är ganska icke konstruktiv ur ett genomförande perspektiv. Så hur gör man då för att vara effektiv? Jo, om du vill vara effektiv så måste du ta fram en planering. Du måste ta fram tydliga mål och det behöver inte vara ett helt SEO-projekt. Det kan vara en contentsektion. Det kan vara en sektion där du ska genomföra lokal SEO – du ska få bankkontoren att ranka i Gävle och i många andra kommuner. Det kan vara load time.

Du bryter ner det till en del av webbsidan, en sektion som kommer skapa ett visst affärsvärde eller ett visst ekonomiskt värde och detta värde definierar du, till exempel genom keyword research. Därefter bryter du ner det i aktiviteter. Vad behöver vi göra för att värdet eller summan ska bli verklighet? Sedan bryter du ner detta till en planering och sen skapar du insikt hos dem som bestämmer. Sedan sätter du en deadline.

Då kommer han eller hon som bestämmer säga ”jättebra, detta är ett färdigt projekt, vi genomför och lägger på 20 % på tiden för jag vet att vi är lite långsamma”. Då har du fått en omfattning. Nu är det tydligt för alla deltagare vad som ska göras, vem som ska göra det, när det ska göras och hur mycket tid vi har och vilket värde det skapar.

Så här skapar man effektivitet och genomförande. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att de som säger att SEO är ett evighetsprojekt och har den jargongen och det mindsetet, det är dåligt för SEO.

Vill ni veta mer om hur man faktiskt driver sådana här projekt? Då tycker jag att ni ska ringa mig. Hej!

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.