Av |

Search intent – den magiska såsen för content marketing i Google

Vad är search intent och hur fungerar det vid content marketing? I den här videon får du lära dig det du behöver veta om search intent.


Transkribering av videon:

Hej! Jag heter Christian. Jag driver en SEO- och contentbyrå som heter Topdog. Idag ska vi prata om search intent. Om man får till search intent rätt är det verkligen den magiska såsen för att få bra rankning på sitt innehåll i Google.

Vad betyder search intent inom SEO? Det betyder olika saker men i grund och botten handlar det om vad användaren vill ha eller vad användaren förväntar sig. Om du i ditt innehåll inte uppfyller de krav på vad användaren vill ha och förväntar sig så har du en stark nackdel i ditt innehåll. Ni kan se detta i ett exempel från vår egen sajt.

Search intent exempel

Vi har en artikel om SEO-verktyg. För ett år sedan var vi topp tre. Idag är vi på omkring åttonde till tionde plats. Ni ser tydligt i bilden varför. De andra artiklarna i topp tio är alla listor och Topdogs innehåll är inte en lista. Det är därför vi inte får vara med i toppen. I den inklippta grafen kan ni se vår rankning.

Search intent graf

Vi har en sakta nedåtgående trend över tid som är på väg att accelerera. Snart kommer vi vara på sida två. Vi kommer inom kort uppdatera artikeln och inom fyra till åtta veckor kommer vi vara tillbaka på topp tre.

När du tar fram och sökoptimerar innehåll måste du titta i sökresultaten. Vad är det för innehåll som Googles användare förväntar sig? Vad vill de ha? Vad behöver dem? Det måste du ta fram. Annars är du rätt chanslös.

Det kvittar hur mycket externa länkar, interna länkar och hur mycket UX du har. Om du inte kan uppfylla sökarens syfte, search intent, kommer du inte att lyckas med det du vill. Vice versa. När du verkligen kan uppfylla sökarens syfte kan du ta dig dit du vill.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!