Av

Uppdaterad: September 06, 2022

7 Spaningar om Sökmotoroptimering 2014

Att göra framtidsförutsägelser i en värld där det snöar på pyramiderna, där Moderater låter som Sossar och Google investerar stora summor pengar i företag som gör robotar, är inte helt lätt. Då Google är något jag umgås med merparten av min vakna tid, vill jag försöka berätta vad jag tror kommer hända inom SEO & Google 2014.
sokmotoroptimering-2014

Google lansererar Blocket dödare:

Amazon och Ebay är två av Googles favorithatobjekt. Anledningen till det är att de har en tillgång som Google inte har, riktig transaktionsdata från användare, i volym. En av Googles stora tillgångar är sökdatan. Kan den kompletteras med verklig köpdata i ännu större volym än vad de redan har, då kan de optimera sin annonsalgoritmer ett varv till, ett stort varv. Det krävs inte heller så stor förbättring för att det skall vara väldigt lönsamt för dem. Om de kan få ut en procent mer ur sitt inventory, motsvarar det 5-600 MUSD på nedersta raden i Googles resultaträkning. Google har idag också flera pusselbitar som kan sättas ihop och få det att fungera väldigt bra. Via Google plus har man tillgång till individer, via Google wallet har man tillgång till betalningar ,man kan göra intressanta integrationer mot bloggspot/Google+, man har egna TLD.er för trust och branding och man har tillgång till trafiken i hela söksvansen i hela Google. Det handlar inte om bara om att trycka ut mer värde ur sina annonser, det är en stor marknad. Man beräknar att eftertextmarknaden globalt är värd 100 miljarder USD. Det är en mumsbit som Google tycker är värdig.
När det gäller att utmana Blocket på eftertextannonser är det många som prövat, dock ingen med de finansiella musklerna, räckvidden och användardatan som Google har. Google vill också, rent strategiskt bli ett starkare förstahands val, för online shopping. Här är både Amazon och Ebay, formidabla motsåndare. Hade jag varit Blocket eller Ebay hade jag gått in i 2014 med svettiga handflator för det är moln vid horisonten.

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Vi på Topdog delar med oss av våra kunskaper inom SEO i videoform. Exempel på detta är denna videon där du får lära dig vad VD:ar och manegment team behöver veta för att fatta bra beslut avseende SEO!

Anmäl dig här för fler videos!

Algoritmen, det kommer mer av samma som under 2013:

Allt som har hänt under 2012 och 2013, kommer vi får ännu mer av. Det kommer vara ännu hårdare tag mot ankartexter. Ännu mer användardata i algoritmen. Ännu mer bias mot brand i rankingen av websajter. Jag tänker inte ens ta upp detta som enskilda  punkter då detta är en ständigt pågående trend som ingen borde missat vid detta laget.  De två grundtonerna i förändringarna a) Göra SEO mycket svårare, då SEO i princip är Googles enda konkurrent. b) Vrida algoritmen så brands har en stor fördel i de naturliga sökresultaten.

Knowledge graph kommer rullas ut aggressivt:

Detta är en funktion som finns i Googles sök, som erbjuder informationen och svar på användarnas frågor, direkt, utan att användaren behöver klicka vidare. Google säger såklart att man gör detta för att göra det bättre för användaren. Sanningen är att man vill behålla användaren i sitt egna ekosystem, scrapa andras sajter efter information, sedan paketera ihop med annonser. Google behåller alltså användaren på Google.com, har noll innehållskostnad och kan sälja fler annonser. Ja, nu vet ni varför de kommer rulla ut denna funktion aggressivt. Ni kan tex se här, att de rullade ut den i bilsegmentet i USA ganska nyligen.

Anonymitet är i skottlinjen:

Mitt intryck av den senast läckta versionen av Google Rater Guidelines (för er som inte vet det har Google x tusen människor som sitter och bedömer sökningar, sajter, bilder och länkar manuellt och de nya versionerna läcker alltid till allmänheten) är att anonymitet inte är något bra. Speciellt verkar hälsa och finans vara segment där det är extra dåligt. Vi vet redan att Google gärna vill att vi installerar authorship på våra sajter, identiferar oss på Youtube osv.  Google kommer trappa upp sina försök att identifera sajter och människor. Dels för att man vill tjäna mer pengar(annonsoptimering) men också för att kunna bygga en egen länkgraf över internet, skild från den riktiga länkgrafen(den kan ju manipuleras och så man vill helst äga informationen själv). Man tror därmed att man kommer kunna leverera bättre och mer ”naturliga” sökresultat. Ett synbart symtom på detta kommer vara förändringar/förbättringar av authorship, i syfte att minska mängden anonymitet.

Alla PPC-företagen kommer jobba hårt för att rulla ut product listing ads

Product listings ads kom till Sverige ungefär i november. Snabbt beskrivet är att du som annonsör kan visa upp produktbilder i sökresultaten, inte bara text annonser. Som ni säkert förstår funkar detta mycket bra. Enligt Adobe generar detta +34% fler klicks än vanliga textannonser. Speciellt mobila användare verkar uppskatta att klicka på detta formatet. Rapporter från USA visar att det finns annonsörer som lägger +50% av sin Adwords budget på detta formatet och mer lär det bli under 2014. Detta kommer dock få ett antal konsekvenser. Detta är ett helt nytt annonsformat där bilder visas i Googles sökningar. Det kommer locka till sig mycket klick och kannibalisera vanliga text annonser i Google och trafik till den organiska listningen i Google vid en sökning.
Nedan har ni en bild över antalet sökningar i Google USA, där PLA är synliga. Som ni ser ger Google dessa annonser löpande en högre prioritet. Något som kommer fortsätta under hela 2014, även i Sverige. (Bildkälla)
andel-product-ad-listing

Google kommer ge sig på Gästbloggande:

Gästbloggande var fram till i höstas den enda skalbara länkanskaffningsmetoden som Google accepterat. I höstas gick Matt Cutts ut och sa att det ej fick göras på skala och gör man det, skall no-follow användas. Bruket av gästbloggande, eller missbruket som Google nu tycker har gjorts på en skala som är svårt för de flesta SEO i Sverige att förstå. Kolla tex denna sökningen nedan för Findthebest. Det är inget litet projekt att få till så många gästposter. Det finns säkert 2-3 ggr fler än vad denna sökningen visar:

gastbloggande

Spaningar för den svenska SEO-branschen

  • Det blir mindre gruff. Det är verkligen högkonjunktur i branschen och folk är för upptagna med att skörda.
  • Det blir stora ändringar i SERP:en ”sökmotoroptimering” nästa år. Nikke komma falla tillbaka då ett antal SEO.are verkligen kommer börja göra offsite på allvar. Några av sajterna som finns där idag, kommer straffas ut av Google.
  • Det är svår kompetensbrist i branschen SEO-branschen idag. Den kommer bara bli värre, då många stora företag, i mycket större utsträckning kommer söka folk med modern SEO kompetens. Vi kommer också se fler SEO bolag, då de med erfarenhet förstår att de kan tjäna mer som frilansare eller starta en sökmotorbyrå tillsammans.
  • Big brand SEO kommer på allvar. Stora företag börjar på allvar få upp ögonen med SEO. Dels börjar Adwords bli dyrt och vid ett VD byte så förstår den nya VD:n att SEO tillhör ett modernt företag.  Mer efterfrågan av tjänster och personal. Vill man starta lokala SEO konferenser, är det nog ett lysande ögonblick för det. Efterfrågan på kunskap från alla nya som vill in, kommer vara stor.

Oavsett om jag har rätt eller fel så kommer året att bjuda på mycket dramatik. Googles förändringstakt är hög och man verkar accelerera denna ytterligare. Man försöker också trycka ut mer pengar av sitt ekosystem. Dessa två faktorer borgar för dramatik under 2014.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +15 år av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluder svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.