Av

Uppdaterad: December 23, 2021

"Såhär rankade jag tvåa på ordet Sökmotoroptimering i Google" (Video)

I denna intervjun med Håkan Persson på Soekmotoroptimering.se berättar Håkan hur han tog sig till andra platsen på ordet ”sökmotoroptimering” i konkurrens med alla svenska SEO-bolagen. (för er som inte vet det är det wikipiedia som har förstaplatsen)

Såhär tog jag mig till toppen av ordet sökmotoroptimering

En av mina favoritinsikter med internet är att en man eller kvinna med insikter, vilja och en bra historia att berätta, kan fortfarande ändra på mycket. Internet är ännu inte en superkommersialiserad plats som en galleria i Stockholm där enbart pengar styr. Håkan är ett gott exempel på det så låt er inspireras av Håkan lägg helgen på att planera era toppositioner i Google.

Christian: Hej Håkan!
Håkan: Hej Christian!
Christian: Vi sitter här idag och ska prata om hur du tog dig till andraplatsen på ordet sökmotoroptimering. Det är ju en del människor, inklusive undertecknad, som känner sig kallade att göra samma sak. Men det är ju faktiskt du som är på andraplatsen på ordet sökmotoroptimering. Och för er som inte vet så hålls förstaplatsen ännu av Wikipedia. Skulle du vilja berätta varför du började den resan mot höga placeringar på ordet sökmotoroptimering?
Håkan: Från början var väl inte planen att ranka tvåa på ordet sökmotoroptimering utan det var väl över huvud taget att testa ifall det gick att ta positioner.
Christian: Men det gjorde du. Hur gick det till, hur startade du?
Håkan: För det första så bestämde jag mig för att starta en blogg som var renodlad inom ämnet seo. För jag tror att man måste vara fokuserad, att man inte kan blanda för mycket om man ska ta positioner på ett sådant ord.
Christian: Och sen?
Håkan: Jobba vidare.
Christian: Jag har för mig att du har sagt att du hade tre sajter från början.
Håkan: Ja, det kan man väl säga. Jag var faktiskt uppe på ordet sökmotoroptimering i Google med sokmotoroptimering-seo.se. Jag tror att det var uppe och studsade på topp fem som bäst men en väldigt kort period och sen åkte det ner till 13-14. Då kom jag över en helt ny domän som heter soekoptimering.se, lika krånglig att uttala den. Och sen slog jag ihop den tillsammans med en som hette sokmotoroptimeringtips.se och .nu.
Christian: Men när du säger att du slog ihop så menar du att du flyttade in innehåll…
Håkan: Jag flyttade innehållet och 301:or, klassiskt, att jag stärkte upp en sida.
Christian: Och vad hände då, tappade du mycket eller?
Håkan: Nej, den ökade så att jag höll mig någonstans 12-13 fram till mars 2014.
Christian: Och sen började öka…
Håkan: Ja, i samband med blogg100
Christian: Varför tror du att du började öka, och vad var det du gjorde som var framgångsrikt?
Håkan: Allting går ju i olika steg, naturligtvis. Och upp till topp tio tror jag att det räckte väldigt mycket med content, det vill säga att jag byggde innehåll som fick spridning och länkar. Och det är ju ett ganska känt faktum då, men utan länkar så hade det inte funkat och utan innehåll hade det inte funkat så jag tror att de tillsammans var det som skapade förutsättningarna.
Christian: Så, länkar och innehåll är lite som kanel och äpplen?
Håkan: Ja, en bit på vägen i alla fall. Men inte hela vägen, tror jag inte.
Christian: Hur kändes det att studsa upp till andraplatsen då?
Håkan: Ja, det har ju faktiskt varit så nu sedan december 2014, från och till. Så det var ju roligare att studsa upp på förstaplatsen.
Christian: Det är ju också så att de senaste månaderna har du inte skrivit så mycket, men det har ju inte påverkat din position i sökmotorn speciellt mycket.
Håkan: Nej, och det är ju…
Christian: Du är lite förvånad över det?
Håkan: Ja, faktiskt. Jag hade nog förväntat mig att åka ner lite. Samtidigt har jag faktiskt jobbat med sidan, trots att jag inte har fyllt på med content. Man kan ju göra andra saker.
Christian: Till exempel?
Håkan: Småfix, byta titlar och internlänkar. Ta bort länkar. Det finns ju hela tiden, har man en sida så är man ju inte arbetslös om man vill ranka.
Christian: Nej, det är riktigt. Vad upplever du för konsekvens av den här rankingen då, det är ju klart att en andraplats är trevlig men vad är konsekvensen av andraplatsen, vad händer när man är där?
Håkan: Jag har ju inte jobbat mycket med konvertering, jag har ju alltså inte haft som mål att ta in massa offertförfrågningar, men visst, det kommer ju en del förfrågningar. Och sen får jag ju åka till Stockholm och vara med och prata med dig Christian och det hade jag ju inte fått ifall jag hade rankat 27.
Christian: Nej, då hade vi haft ett annat ämne tror jag.
Håkan: Kanske
Christian: Om man nu sitter här och lyssnar på dig, om man vill göra samma bedrift, kanske inte inom sökmotoroptimering, kanske inom ett annat ämne som konverteringsoptimering, digital strategi, liknande ord, hur skulle du råda någon att bete sig?
Håkan: Att vara fokuserad på ämnet. Att man inte… det går ju inte att ranka på allt, det går ju men man är ju människor och ganska begränsade. Och jag tror att man måste bygga upp en trovärdighet inom det ämnet som man vill ranka på. Och att jobba kontinuerligt med sidan.
Christian: Men när du säger trovärdighet så menar du inte från ett mänskligt perspektiv, eller hur?
Håkan: Nej, det är väl framför allt för Google då. Men samtidigt så gäller det att få länkar.
Christian: Så du tycker att man ska vara väldigt fokuserad på ett ämne.
Håkan: Ja
Christian: Då blir ju också följdfrågan: På sökmotoroptimering så har du ju en domän som är väldigt lik ordet sökmotoroptimering, hur stor roll tror du att det har spelat för din framgång?
Håkan: Jag tror att det har spelat väldigt stor roll, givetvis.
Christian: Stor roll som i 30 procent eller 15 procent eller 80 procent?
Håkan: 30
Christian: Du tror att det ha så stor effekt alltså?
Håkan: Ja, i alla fall i slutet, i alla fall för att ta sig upp … Vi har ju sett ganska många domäner med sökordet då som har fått ganska gynnsamma placeringar även om de inte har tagit sig till plats två så har de ändå kommit upp.
Christian: och nu när du börjar, du är snart vid målgången, förstaplatsen. Jag tror nämligen att det är bara, den är ganska nära i tiden för dig faktiskt.
Håkan: Jojo, vi grillas lite nu.
Christian: Ja, du har redan varit uppe och sniffat på den, det brukar vara ett gott tecken. Vad är det för nästa ord som du vill börja jobba med? I den mån du kan avslöja det.
Håkan: Nej, egentligen inte men varför inte konverteringsoptimering eller content marketing eller någonting då som bara som en kul grej. Kanske.
Christian: Ja, vi får hoppas då att de som rankar där idag också tycker att det är en kul grej.
Håkan: De har ju ingen chans höll jag på att säga men…
Christian: Du hade ju också lite speciella sökningar som du hade lyckats väldigt bra på, berättade du för mig innan. Är det någonting som du vill dela med dig av?
Håkan: Vad tänkte du närmast på då?
Christian: Geografiska begrepp
Håkan: Ja, om du tänker på sökmotoroptimering idag så, mig veterligen så rankar jag faktiskt etta inom vissa geografiska områden.
Christian: Men det är inget som du vill prata närmare om?
Håkan: Nej, det kan ju alltid reta någon, höll jag på att säga, för det, det är väl inga hemligheter för alla som bor i Örnsköldsvik och Jönköping vet att jag rankar etta på ordet sökmotoroptimering.
Christian: Tack för att du tog dig tid och berätta lite om vad som har hänt och varför. Och jag håller såklart tummarna för dig inom konverteringsoptimering och content marketing.
Håkan: Ja, det gäller inte bara att hålla tummarna utan du får se till att länka.
Christian: Ja, det ska vi nog ordna. Tack för din tid!
Håkan: Tack Christian.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.