Av

Uppdaterad: Maj 27, 2023

Hur gick mina SEO gissningar 2014?

För ca ett år sedan gjorde jag ett antal gissningar inför hur seo skulle utvecklas under 2014. Året är nu slut och det är dags att hålla sig själv ansvarig för sina åsikter. Nedan finner du en genomgång av mina förutsägelser inom SEO 2014

Gissning 1: ”Google lanserar en blocket dödare.”

Googles shoppingsökningar är kärnan i Google. En stor del av deras omsättning kommer från människor som Google med pengar i handen. Googles värsta konkurrent för dessa sökningarna är Amazon. De är så synomyma med shopping och man kan köpa allt, att dessa människor med pengar i handen, börjar där. Det är ett problem för Google. Ett sätt att hantera detta problemet är att lansera en egen marknadsplats. Det gjorde man inte, däremot försökte man köpa Ebay men lyckades inte. Under 2015 kommer det dock fler försök, då Ebay planerar sälja av Paypal vilket torde underlätta en affär.

Jag ger mig själv ett halvt rätt avseende denna gissning då jag tycker mig ha rätt om Googles intent.

Gissning 2: ”Algoritmen, det kommer mer av samma som under 2013”

Här hade jag helt fel. Med facit i hand har det inte hänt så mycket. Pingvinenuppdateringen i höstas var så omärklig att det spekulerades tom att något gått fel när de körde om den. Här hade jag helt fel.

Gissning 3 : ”Knowledge graf kommer rulla ut aggressivt under 2014”

Man kan såklart debattera om Google är aggressiva här eller inte men mängden information i Google, relaterade till deras knowledgegraf ökar hela tiden. Senast var det sångtexter som rullade ut under december.

Här kan du se mer objektiv data om hur fler och fler sökningar, ges sökaren svaret direkt i sökningen.
Uppdateringen är från september

Visar mängden sökningar med answer box
Google rullar ut answer box på fler och fler sökningar efter en uppdatering under hösten

Jag ger mig själv ett rätt avseende denna gissning.

Gissning 4: ”Anonymitet i skottlinjen”

När vi gick in i 2014 var trenden med Google plus fortfarande stark i Google och en aspekt av detta var just att få bort anomymiteten. Det var bla ett stort debacel kring kommentarer på Youtube och anonymitet. Google kopplade kommentarer till din google plus profil. Under året har vi sett att Google dragit ned Google plus på sparlåga och dirigerat resurserna in i alla förändringar som krävs för att möta det mobila användandet. Så detta talar emot min gissning

Men de Guidelines som Googles Remote Raters använder, i den nya versionen av är det mycket fokus på tre faktorer, expertis, auktoritet och trovärdighet. Detta är 3 faktorer som är mycket svåra att kombinera med anonymitet. Du måste vara på riktigt för att få lov att långsiktigt finnas i toppen.

Jag ger mig själv rätt avseende denna gissningen.

Gissning 5: ”PLA/Google shopping kommer säljas in aggressivt

PLA/Google shopping är ett ganska nytt format i Google men som är väldigt effektivt. Fler klickar och fler konverterar än vanliga textannonser. Tillväxten är aggressiv som ni kan se från nedanstånde data från RKG. Datan är för q3, då q4 ännu inte är klart.

Google shopping och PLA fortsätter växa aggressivt
Aggressiv tillväxt för Google shopping/PLA

Jag ger mig själv rätt avseende denna gissningen

Gissning 6: ”Google kommer ge sig på gästbloggande”

Den 12 augusti gjorde Google en uppdatering av Google Webmaster Guidelines avseende Gästbloggande, där man nämner att lågkvalitativt gästbloggande i syfte förbättra rankingen av sitt egna innehåll, inte är ok. Under året har man också slagit till mot högkvalitativt gästbloggande. Av det kan man dra slutsatsen att Google inte är helt förtjust i gästbloggande och att Google Webmaster Guidelines knappast är ett dokument man kan lita på. De skriver en sak, gör en annan.

Google webmaster guidelines avseende gästbloggande
En uppdaterering av Google webmaster guidelines avseende gästbloggande

Jag ger mig själv rätt i denna gissningen.

Gissning 7 ”Om svenska seo-branschen”

-Mindre ”gruff”!-
Svenska SEO branschen uppfattas som bråkig. Det är för att många i branschen inte tvekar att lufta tveksamheter publikt och ickeanonymt, till skillnad från övriga svenska kommunikationsbranschen som skäller på varandra anonymt i dagens medias kommentarsfält. Jag upplever den som mkt mindre gruffig 2014 än för 2013.
-Kompetensbrist!

Fler och fler söker folk med SEO kompetens och vill man som jag hitta folk med +5 års erfarenhet av hardcore SEO och erfarenhet av gamblingsegmentet, är det i princip omöjligt. Tom Expressen söker SEO folk nuförtiden
-Big brand SEO kommer igång på riktigt.

Då jag aktivt bearbetar marknaden upplever jag ett ökat intresse i detta kundsegmentet men jag upplever inte att många sökresultat som är lite tuffa blivit tuffare, som tex hotell, försäkringar, resor osv. Casino är undantaget. Sökmotoroptimering inom casino har blivit betydligt tuffare att ranka där under 2014 och det är ju denna tuffhet som är lackmuspappret på ökat intresse. Blir det inte svårare betyder det bara att de bolagen som möjligen investerar, ja de investeringarna leder till ringa avkastning.

-Ändringar i sökresultatet för ”sökmotoroptimering

När jag skrev denna upplevde jag ett visst tryck för det ordet. Min tanke var att Nikke skulle halka ned till andra halvan av sökresultatet, just pga konkurrenstryck. Däri hade jag fel men visst har det skett ändringar. Tex är Håkan på soekmotoroptimering.se upp i toppen. En resa från ingenstans till toppen för det ordet, mha naturliga länkar är utan tvekan en bedrift. Många drömmer om det men få omvandlar det till handling.

Jag ger mig själv på totalen ett halft rätt, avseende min gissning om den svenska SEO branschen.

Summa mina gissningar: 5,5 av sju möjliga

Slutord:
Som du säkert redan tycker så är det egentligen inte så viktig hur exakt rätt jag gissar. Min poäng med att skriva gissningar är att man måste göra prognoser som SEO konsult, oavsett vilka metoder du använder för att ranka dina kunder. Du som specialist inom sökmotoroptmering måste ha ett öga mot horisonten. Dels måste du managera kundens förväntningar och dels måste du förstå vad som händer med sökresultaten bortom den närmaste månaden så du kan anpassa vad du gör i dina processer och värdet av dina handlingar.

Jag skriver dessa uppföljningar för att mina gissningar skall bli bättre. När folk ser hur ”fel” du har, blir du vassare på att gissa och lägger mer energi på att tänka ut vad som kommer att hända. Mina uppföljningar gör mig mer ansvarig som expert. Därför borde du också göra gissningar och följa upp dem.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +15 år av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluder svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.