Vem tjänar mest på SEO?
Vilken betydelse har varumärkeskännedom för CTR från Googles sökresultat? Vilka företag tjänar mest på att göra SEO och varför är det så? Detta går Christian Rudolf igenom i videon nedan.
Transkribering av videon:
Vem som tjänar mest på att göra sökmotoroptimering? Det är ett faktum, inte ett välkänt sådant men ett faktum att internets användare och Googles användare gillar att klicka på det de känner igen mycket mer än det de inte känner igen. Och det här beteendet får ganska dramatiska effekter för SEO. Det betyder nämligen att om ni är etta på ett ord och ni är ett välkänt varumärke; Betson, Ica, Willys – då är Googles användare mycket mycket mer benägna att klicka på er förstaplats jämfört med om det ligger en helt okänd e-handlare inom mat på förstaplatsen.
Grafen i videon visar till exempel att genomsnittet för att klicka på någonting man känner igen är tjugo procent, någonting man känner igen lite är femton procent och något man inte känner igen alls är åtta procent, om man kunde mäta på de som låg etta. Datan är några år gammal men samma princip gäller fortfarande. Det betyder också att de som är välkända – Sveriges största varumärke eller är kända i sin bransch – är de som har mest att tjäna på att göra SEO. Värdet av förstaplatsen, andraplatsen, tredjeplatsen är betydligt större än för de som inte är kända. Det levererar ju såklart högre vinst i projektet. Men en annan mycket jobbigare konsekvens för konkurrenterna är att man också kan lägga mer på SEO. Man har mer att vinna på SEO och kan därför lägga mer resurser, vilket i sin tur ökar sannolikheten att uppnå de mål man har i projektet.
Det finns alltså anledning att göra mycket mycket mer än SEO eller SEM. Det finns många bra anledningar att göra marknadsföring i allmänhet, varumärkesmarknadsföring i synnerhet, så att man blir välkänd och på så sätt kan få ut mer av sin SEO och sin SEM.