Av

Uppdaterad: December 07, 2022

SEO är en unik process

En del företag som gör SEO på egen hand ser inte sökmotoroptimering som en process, utan mer som enskilda aktiviteter. Tyvärr leder detta småduttande inte alltid till det resultat man förväntat sig. Känner du igen dig? Här förklarar Christian hur du kan tänka för att lyckas med ditt SEO-projekt.

Transkribering av videon:

Sökmotoroptimering är en process. Eller rättare sagt ett antal processer som sker samtidigt.

Jag möter då och då företag som säger att vi gör SEO själva. Det har hänt att jag har fått lov att undersöka vad detta innebär. Det är helt korrekt, de upplever att de gör detta själva. Det jag snarare upplever är att man då och då ”småduttar” lite med sin webbsida. Man fixar en titeltagg, man publicerar någon artikel. Det finns kanske till och med ett ärende i ärendehanteringssystemet för ett fel som man hittat. Men jag tror inte detta är ett korrekt sätt att få sin egen SEO att funka när man gör den själv.

För mig är SEO en process, och en process kräver att:

  1. Man mäter. Anledningen till att man mäter är att man har mål man måste uppfylla.
  2. Det finns en väg mot dessa mål som man löpande jobbar efter. Det kanske inte är varje vecka men i alla fall varje månad.

När man har detta, då har man en process. Då har man oftast också ett mer positivt utfall än om man inte tänker process. Det fina med processer är att du även faktiskt kan göra dem själv. Man behöver inte ”smådutta” som jag precis nämnde.

För att göra SEO så som jag tror den behöver göras så tror jag att man ska tänka så här:

  1. Sätt ett mål. Sätt ett KPI eller flera som mäter detta målet.
  2. Bryt ned till handlingar eller processer, beroende på hur man ser på det. Vad måste vi göra för att nå dit? Det är inte så att man behöver ha ordning på alla processer eller alla handlingar. Man måste bara bygga några processer.
  3. Sätt en tidsplan.

Det är först när du definierat detta som du vet vad du saknar. Managementkonsulter kallar det för GAP-analys. Och kan se vad du behöver köpa in externt för att nå de här målen.

Jag förstår att det kanske inte är helt lätt att tänka så här om man är lite ovan. Man kanske har ett mer kampanjdrivet synsätt i sin organisation till exempel. Om du vill ha en liten inblick i hur man kan lösa sådana här problem så kan du bara kontakta mig så ska jag komma över och skapa en process till er som exempel för hur man kan göra.

Tack.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.