Av |

Hur lär man sig sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering eller SEO (Search Engine Optimization) handlar om att få innehåll att ranka bättre på nätet.
 
Hur lär man sig då att få en webbplats att ranka bättre?

 
Ska man lära sig i detalj hur Google fungerar? Finns det några genvägar för att boosta rankingen?
 
Nej, kärnan i SEO handlar om förbättring.

 
 

Hur gör man för att lära sig SEO?

Har du inte turen att ha SEO-experter i din bekantskapskrets behöver du lära dig sökmotoroptimering på egen hand. Här är några tips:

Gå en SEO-kurs

Det finns en hel del SEO-utbildningar på nätet. Genom att gå en SEO-kurs får du ta del av experters egna erfarenheter inom sökmotoroptimering. Många av dessa kurser är online. Vissa är gratis, andra kostar en slant. Ibland ges SEO-kurser i form av ett webbinarium.
 
Innehållet varierar. En del SEO-kurser är utformade som en ”crash course”. De ger dig insikter i de viktigaste begreppen inom SEO men kanske inte går in så mycket på djupet. En sådan kurs är SEO fundamentals course med Gregg Gifford.
 
Andra kurser fokuserar på ett särskilt område. Här hittar vi till exempel Moz Academys kurs i keyword research. Två andra exempel är Site Audit-kursen från SEMrush och Technical SEO med Bastian Grimm.

Läs SEO-böcker

På svenska finns det inte särskilt många SEO-böcker att välja bland. Ett par exempel är SEO för alla av Christer Petterson och Synas online av Daniel Karlsson.
 
På engelska är utbudet desto bättre och här kan det nästan vara svårt att hitta rätt. The Art of SEO av Eric Enge, Stephan Spencer och Jessie Stricchiola och Search Engine Optimization Secrets av Danny Dover är två av de bättre. Ultimate Guide to Linkbuilding av Eric Ward och Garrett French fokuserar på just länkbygge. SEO for Growth av John Jantsch och Phil Singleton tar ett helhetsgrepp om SEO utan att gräva ner sig i detaljer om Googles algoritmer.

Få Topdog videos direkt i din mailbox!

Få Topdog videos direkt i din mailbox!

Lär dig av proffsen

Läs en SEO-blogg

Sökmotoroptimering är ett område som är under ständig förändring. Det beror inte bara på att Google utvecklas. Även världen, Internet och hur människor söker efter information förändras ständigt. För att hänga med i vad som händer i SEO-communityt kan det vara nyttigt att hänga med i vad som skrivs på olika SEO-bloggar.
 
Det finns flera exempel på skarpa SEO-experter som regelbundet delar med sig av sina erfarenheter.
 
Search Engine Land är mångas favorit och det naturliga stället att söka efter nyheter kring SEO på. Search Engine Journal samlar en lång rad SEO-experter under ett och samma tak. Backlinko (Brian Dean) skriver lättläst och välstuderat om olika aspekter av SEO. Neil Patel är en guru som har blivit lite av en auktoritet inom SEO. The Moz Blog är en annan klassiker. Självklart får vi inte heller glömma Googles egen blogg: Google Webmaster Central Blog. Och sist men inte minst rekommenderar vi såklart Topdogs blogg.

Bygg egna sajter

Hur många SEO-böcker och bloggar du läser eller hur många kurser du än går måste du till syvende och sist skaffa dig praktisk erfarenhet.
 
För att lära dig sökmotoroptimering behöver du bygga egna sajter. Inte en utan flera. Tack vare billig hosting och WordPress kan vem som helst slå upp en webbplats på några minuter.
 
Skapa sajter inom olika ämnesområden. Grundprinciperna inom SEO är desamma oavsett vad en webbplats handlar om. Vilka metoder som fungerar bäst kan dock variera. Genom att driva flera olika webbsajter får du förstahandsinformation om vad som fungerar inom SEO.

Vad måste man kunna om sökmotoroptimering?

Det finns ett antal återkommande begrepp inom SEO som du onekligen måste lära dig. Det är dessa grunddelar som sökmotoroptimering består av. Förstår du hur de olika delarna hänger ihop är det sedan lättare att bygga på med mer kunskap.
 
Man kan säga att SEO består av fyra delar:

1. Content

Allt innehåll på webbplatsen. Artiklar, nyhetsflöden, video och ljud. Det handlar inte bara om brödtext utan även om rubriker, underrubriker, bilder, bildtexter med mera. Utan bra texter finns inget som sökmotorn kan indexera. För att bli bra på SEO måste du lära dig hur innehållet på sajten ska utformas för att ha en god chans att ranka. Du måste bli bra på att skriva text eller hitta någon som kan göra det åt dig.

2. Teknik

Teknisk SEO eller on page SEO handlar om förbättringar som du kan göra på en webbsida för att få dess content att ranka bättre. Du behöver lära dig hur du gör en teknisk SEO audit för att hitta fel. Det kan handla om brutna länkar, sidor som saknas, dålig navigation, långsam sidladdning (load time), allt för stora bilder och så vidare.

3. Länkar

Idag är länkar bara en del av det som får en sida att ranka men det är fortfarande viktigt med länkbygge inom sökmotoroptimering. En länk kan ses som att någon röstat för din webbsajt. Ju fler länkar av hög kvalitet desto bättre ranking, allt annat lika. Detta kallas även för off page SEO.
 
När du lär dig SEO måste du förstå vilka metoder som finns för att bygga länkar. Du behöver en metod för att bedöma om en länk från en viss hemsida är bra eller om det är bättre att undvika den. Alla länkar är nämligen inte lika.

4. Användarupplevelse

Den fjärde delen av sökmotoroptimering är användarupplevelsen. Egentligen får det mesta av de andra delarna av SEO plats inom detta begrepp. En webbplats som ger en god användarupplevelse har nämligen bättre chans att ranka.
 
Välskrivet content, lämplig textstorlek, mobilanpassning och enkel navigering. Det är exempel på sådant som främjar användarupplevelsen.
 
Du behöver lära dig hur du förbättrar användarupplevelsen. Det kan t.ex. vara genom A/B-testning, inspelning av användarinteraktioner eller genom att fråga användarna.
 
Detta är sökmotoroptimering i ett nötskal. Inom varje område finns mängder med saker att lära sig.

Vad krävs för att lära sig SEO?

För att lära sig SEO krävs först och främst nyfikenhet och en vilja att lära sig. Sökmotoroptimering är inget man lär sig över en natt eller genom att läsa ett par bloggar om SEO. Inte ens en komplett SEO-kurs gör dig till en fullfjädrad sökmotoroptimerare.
 
Du behöver lägga ner tid och kraft på att lära dig. Prova, prova, prova. Så kan vi sammanfatta det hela. Du behöver testa olika strategier. Undersök vilka metoder som fungerar. Skriv ner vad du gör och vad resultatet blir. Dra egna slutsatser. Det finns inte några genvägar som håller i längden. Svett och tårar är det som gäller. Hårt och metodiskt arbete med SEO leder alltid till resultat.
 
Inom SEO finns ingen ”one size fits all”. Varje sajt är unik. Varje klient är ett unikt case. Det är bra om du är lyhörd och villig att lyssna och anpassa dig. Gör du SEO åt en kund har du samtidigt nytta av att kunna skapa insikt hos kunden. Läs gärna vår artikel om vilka egenskaper en sökmotorkonsult bör ha.

Hur snabbt kan man lära sig?

SEO är en process. När du jobbar med sökmotoroptimering lär du dig nya saker hela tiden. Det beror på att spelplanen hela tiden förändras. Du blir aldrig fullärd. Å andra sidan går det att komma igång med SEO med relativt små medel. Du kan lära dig grunderna inom SEO och se hur dina första webbsidor börjar ranka på ganska kort tid. Börjar du idag kan du kanske se dina första resultat redan om några månader.

 


 
Transkribering av videon:
En fråga som jag ofta får av yngre människor är: hur lär man sig SEO? Det kan tyckas vara en trivial fråga men jag tror inte att det är så. Jag lärde mig SEO genom att jag hade turen att hamna bland rätt människor och hade rätt människor att fråga. Men det är inte alla som har den turen.

Läsa på & göra SEO

Jag tänkte berätta hur jag tror att man måste göra. Man måste såklart läsa en del böcker i ämnet och på internet finns det många bra tutorials om hur man kommer igång, hur man ska tänka och vilka faktorerna är och så vidare. Men jag tror att det som egentligen behövs, förutom att läsa detta så man får en grundkunskap, det är att man måste göra det. Man kan inte riktigt läsa sig till SEO. Det är lite som att spela piano, man lär sig inte att spela piano genom att läsa en bok i ämnet. Man lär sig genom att sitta och traggla vid tangenterna och läsa noter tills det börjar fungera.

 

Öva; bygg sajter, skapa innehåll, länkar & mät

Så vad är då SEO-branschens svar på pianospelande vad gäller att lära sig SEO? Jo, man måste helt enkelt bygga sajter. Och lyckligtvis är det idag hyfsat enkelt. Man kan köpa domäner, man kan med “one-click install” på hosting companies installera WordPress.

De flesta i Sverige eller nästan alla är skrivkunniga så man kan skapa sitt eget innehåll. Sedan gäller det att börja mäta och koppla aktiviteter till detta. Aktiviteterna kan vara att addera innehåll, det kan vara förbättra innehåll, det kan vara att skaffa länkar, det kan vara: är dessa länkar bra? Det är viktigt att man sätter igång så att man själv börjar få svaren på dessa frågor. Och tyvärr tror jag att det enda sättet att lära sig är att göra det. Det räcker inte med en sajt, man måste bygga flera sajter för SEO är ganska flerdimensionellt. Och det är genom att jobba i flera olika segment, på flera olika sätt som man får en holistisk approach till SEO och kan bli konsult eller inhouse eller kanske en affiliate, beroende på vad man vill uppnå.

Ja, detta var mina åsikter om hur man lär sig SEO. Hur har du lärt dig SEO? Hör gärna av dig och berätta!


→ Tips: Se även vårt inlägg om SEO-utbildningar

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!
  • iab sweden
  • webbdagarna
  • internetworld
  • DAGENS MEDIA
  • DiGital
  • BREAKIT