Av

Uppdaterad: Mars 22, 2020

Hur Topdog hjälpte Mediaplanet att ranka etta i Google för ”tjänstebilar” – på sex månader!

Mediaplanets problem: Att att prata med målgruppen via köpt trafik i Google är för dyrt!

Mediaplanet är det största bolaget i Sverige inom content marketing. Du har säkert läst en av deras bilagor i någon av Sveriges dagstidningar. Bara i Sverige gör man +100 bilagor per år och man har verksamhet i 14 länder.

Mediaplanets utmaning är att förflytta sin affärsmodell från print till online. Ett av problemen som då uppstår är att nå ut till målgruppen för varje publikation online.

Att köpa målgruppen i Google är en kostsam lösning på problemet. I många fall kan varje klick man köper i Google kosta 40-60 SEK. Så är till exempel fallet för sökbegrepp inom vertikalen ”tjänstebilar”.

Lösningen på Mediaplanets problem:

En analys av Topdog visade att istället för att köpa trafiken av Google skulle Mediaplanet attrahera trafiken naturligt från Googles sökresultat. När Googles användare söker på begrepp relaterade till tjänstebilar/leasingbilar/företagsbilar, ska Mediaplanets innehåll finnas i Googles sökresultat, och Mediaplanet kan då prata med målgruppen för den branschen.

Så här såg det ut på en av Mediaplanets vertikaler (tjänstebilar) efter genomfört SEO-projekt av Topdog:

På mindre än sex månader kunde Mediaplanet äga dessa sökbegrepp och många till i tjänstebilssegmentet
Tjänstebilen.nu – ranking för orden “tjänstebil” och “tjänstebilar” efter att Topdog kört sin SEO-process för orden.

Tjänstebilen.nu – ranking för orden ”tjänstebil” och ”tjänstebilar” efter att Topdog kört sin SEO-process på de orden.

Bilden visar hur Mediaplanets webbsida går från nylanserad till förstaplatsen för orden ”tjänstebil” och ”tjänstebilar”. På bara sex månader. I konkurrens med Volvo, BMW och flera andra biltillverkare.

Topdogs SEO-process tar dig till toppen och ger dig den värdefulla Google-trafiken

Sökmotoroptimering skiljer sig från annan marknadsföring i den bemärkelsen att det inte är en kampanj. Det är en investering. Som ger bra avkastning först när webbsidan är i den absoluta toppen av sökresultatet för de värdefulla affärsdrivande orden.

Diagram_Kostnad_02_SWE

Sökmotoroptimering bygger på flera discipliner:

  • Text
  • Teknik
  • Länkar
  • Användare

Kombinationen av investering och en process som omfattar flera discipliner gör SEO-projekt mer komplexa än andra marknadsföringsprojekt.

För att hantera detta har Topdog tagit fram en process som bygger på insikt, genomförande och ansvar:

  • Då SEO är en investering måste du fatta ett insiktsfullt beslut avseende projektet.
    Topdog säkerställer att all information finns på bordet och att du till fullo har förstått allt kring SEO-investeringen.
  • Någon måste äga genomförandet av SEO-investeringen.
    Topdog är experter på att koordinera, genomföra och ansvara för SEO-investeringar som bygger på teknik, innehåll och länkar.
  • Ansvaret för resultatet.
    Det är i toppen för dina värdefulla sökord som din investering utvecklas som en hockeyklubba (hockey stick curve). Det är ditt mål och därmed också vårt mål.

Vad Mediaplanet tyckte om Topdog och vår SEO-process:

”Det jag uppskattar med Christian och Topdog är hur resultatinriktat de arbetar. Det är inte pappersprodukter som Topdog sysslar med. När vi testkörde allt så funkade det i praktiken. Vi nådde toppositioner för konkurrensutsatta ord och värdefull trafik, trots att de sajter som vi jobbade med var helt nya.”

/Carl Johan Åkesson, CFO & Digital Product Head at Mediaplanet Group

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.