Av |

Hur viktig är metabeskrivningen?

En webbplats metabeskrivning är den korta text som dyker upp i Googles sökresultat strax under titeln. Den är viktigare än vad många tror.

 

Syftet med metabeskrivningen är att ge dem som söker en idé om vad din sida handlar om innan de klickat på länken i sökresultaten. En välskriven metabeskrivning leder till fler besökare genom en högre klickfrekvens, CTR. Ändå är det många inom SEO som missar denna möjlighet.

Vad är en metabeskrivning?

Metabeskrivning (meta description på engelska) är det korta textstycke som visas i sökresultatet strax under rubriken. Den finns till för att ge användarna en snabb insikt i vad sidan handlar om. Denna metatext är, tillsammans med titeln, din chans att locka besökare till din webbplats.

Rent tekniskt är metabeskrivning en bit meta html-kod som ligger i sidans-tag. Den ser ut ungefär så här:

< meta name=”description” content=”Lägg in din metabeskrivning här… obs – max 155 tecken!” >

Om du använder ett CMS som till exempel WordPress finns det flera smidiga tillägg (plugins) för att lägga till metabeskrivningar, till exempel Yoast SEO.

 

Hur visas beskrivningen? Den kan visas i sökresultaten precis så som du skrivit den. Ifall en sida på din webbplats inte använder metabeskrivning väljer Google själv ut en textsnutt som passar från innehållet. Intressant nog kan det även bli så ifall Google anser att det finns text på hemsidan som bättre beskriver innehållet än den beskrivning som du själv författat.

 

  • Visste du att metabeskrivning är en av endast en handfull metataggar som Google faktiskt använder?

Avgörande för att få besökare

Enligt en ny undersökning är metabeskrivningen det mest avgörande för om någon ska klicka på just din webbplats bland Googles sökresultat. Den visade sig vara långt viktigare än både varumärke och webbplatsens titel.

diagram; metabeskrivningens betydelse för klick

Metabeskrivningen är det mest avgörande för att få hög CTR i Google. Källa: Ignite Visibility.

 

Ignite Visibility genomförde undersökningen med 500 respondenter i åldrarna 25 till 60. Nästan 63 procent av dessa angav att meta description är det som avgör om de ska klicka på ett sökresultat i Google. På andra plats kom hemsidans varumärke men endast drygt 24 procent av respondenterna angav att det var det viktigaste. Så lite som 13 procent av enkätdeltagarna sa att sidans titel i sökresultaten var avgörande för om de skulle klicka sig vidare.

 

I själva verket påverkar givetvis samtliga tre aspekter om en besökare ska klicka på just din webbplats bland Googles resultat. Ändå är resultaten övertydliga: metabeskrivningen är superviktig för CTR. Tänk dig att du lägger ner tid och pengar på att jobba upp hemsidan i Googles sökresultat. Efter mycket möda och besvär märker du att besökarna lyser med sin frånvaro. Din CTR är för låg. Med stor sannolikhet har det alltså med sidans metabeskrivning att göra.

 

Vi på TopDog har noterat att allt för många webbplatsansvariga förbiser vikten av att skriva en bra metabeskrivning (och titel). Ironiskt nog är det ett av de enklaste, snabbaste och mest effektiva åtgärderna inom SEO. Just därför har vi en tydlig process för att skriva metabeskrivningar som maximerar chanserna att locka kvalitetsbesökare från Googles sökresultat.

Påverkar meta description rankingen?

Att webbplatsens beskrivning påverkar CTR är solklart. En välskriven meta beskrivning ger fler besökare, allt annat lika. Men har den någon effekt på rankingen?
Här går åsikterna isär inom SEO-communityt. Möjligtvis finns ett indirekt samband via det nämnda CTR. Logiken är att Google antas ta hänsyn till CTR och hur länge besökarna blir kvar på din sida efter att ha klickat sig vidare från söksidan. En välskriven metabeskrivning leder till högre CTR, vilket antas ge en liten boost i SERP:en.

 

Om besökarna sedan får vad de förväntar sig när de kommer till hemsidan leder det till en låg bounce rate. De stannar kvar och navigerar inte tillbaks till sökresultaten efter bättre svar.

Sant eller inte? Google har tidigare antytt att CTR påverkar ranking, men ingen vet med säkerhet. En undersökning från SEM Rush gav visst stöd för att bounce rate korrelerar med rankingen.

Så skriver du en bra metabeskrivning

Det finns flera saker att tänka på ifall du vill skriva bra metabeskrivningar som leder till hög CTR. Här är några av de bästa tipsen:

    • Max 155 tecken: Det finns ingen exakt gräns för antal tecken som en metabeskrivning kan innehålla. Google ändrar ständigt hur många bokstäver som kommer med i resultaten. Är beskrivningen för lång klipps den av. För att undvika det kan du hålla metabeskrivningen till maximalt 155 tecken.
    • Metabeskrivning på alla sidor: Alla sidor och blogginlägg eller artiklar bör ha en egen metabeskrivning.
    • Endast unik text: Det är mycket viktigt att aldrig använda samma metabeskrivning två eller fler gånger. Skriv en unik beskrivning för varje sida.
    • Tänk på målgruppen: Precis som när du skriver content ska metabeskrivningen skrivas för att tilltala din målgrupp. Hjälp dem att förstå nyttan av att klicka sig vidare. Ge dem vad du tror de vill ha, men bara om det matchas av innehållet i artikeln.
    • Beskriv innehållet: Metabeskrivningen ska på ett kort och koncist sätt beskriva vad sidan handlar om. Här handlar det alltså inte om att beskriva webbplatsen. Du ska beskriva den specifika undersida som besökaren hamnar på när de klickar på sökresultatet.
    • Ta med de viktigaste sökorden: Det är bra om meta beskrivningen innehåller ett eller ett par av de viktigaste sökorden eller sökfraserna. Det får sökaren att känna att din sida är relevant. Sökordet som använts i sökningen markeras dessutom i fetstil vilket gör att din sida syns bättre bland resultaten. Däremot ska du aldrig stapla sökord här i hopp om en bättre ranking. Det fungerar inte.
    • OK med skiljetecken: Det kan vara svårt att få med hela meningar och förmedla ett vettigt budskap på 155 ord. Genom att använda skiljetecken mellan budskapen kan du korta ner dem utan att det ser konstigt ut. Mot slutet av vår artikel om title och description hittar du ett exempel på hur det kan se ut.
    • OK med emojis: Nu för tiden tillåter Google emojis i både meta title och meta description. Genom att använda sådana ibland kan du få resultatet att sticka ut extra mycket. Men överanvänd inte så att det ser spammigt ut!

 

Vill du ha hjälp med att skriva metabeskrivningar? TopDog har en tydlig process för att skriva metabeskrivningar som leder till hög CTR och nöjda besökare. Kontakta Christian Rudolf på [email protected] eller 0708-14 08 33 för mer information.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!
  • iab sweden
  • webbdagarna
  • internetworld
  • DAGENS MEDIA
  • DiGital
  • BREAKIT