Av |

Det största misstaget inom SEO

Vilket är det största misstaget man kan begå inom sökmotoroptimering? Christian Rudolf berättar om vad han menar är det största felet och varför.

Transkribering av video:

SEO är ett komplext problem

Hej! Idag ska vi prata om det största misstaget som finns inom SEO. Kanske är det lite kaxigt av mig att benämna att det finns ett stort misstag som man kan göra, men jag tror att det finns ett sådant. Det är inte att lägga in sök-URL:er i er XML-sitemap som är det största felet man kan göra utan det är ett organisatoriskt fel. Det största felet är att låta marknadsavdelningen till 100 % hantera SEO. Det är inte ett misstag för att marknadsavdelningen är dålig på det, det är inte det, det är de inte, generellt inte i alla fall, utan det beror på att SEO är ett komplext problem som sträcker sig över flera avdelningar.

SEO består av fyra delar

SEO är fyra saker: teknik, content, externa länkar och användarupplevelse. Alla dessa fyra ligger inte enbart på marknadsavdelningen. Det man behöver göra är att lyfta frågan om SEO en nivå till, till ledningsgruppen. Där måste beslutet fattas. Det som händer när beslutet fattas i ledningsgruppen och det beslutet rinner ner i organisationen är att då kommer avdelningarna som hantera de fyra aspekterna och någon som är ansvarig för marknadsavdelningen att fungera. Det är nämligen så att om man bara låter en avdelning hantera detta, till exempel marknadsavdelningen, det enda de får lov att bestämma över är till exempel innehållet, så kommer man inte att få det resultat man vill. Man kan fortfarande få ett positivt resultat, men man kommer inte att få den här “hockey sticken” som innebär att ha toppositioner, och det är av det skälet man bör lyfta frågan om sökmotoroptimering av hemsidan en nivå till. Det är också då man krattar manegen för ett lyckande.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!
  • iab sweden
  • webbdagarna
  • internetworld
  • DAGENS MEDIA
  • DiGital
  • BREAKIT