Av

Uppdaterad: Juni 18, 2022

Företagarens kom igång-guide till Google-annonsering

Försök tänka dig nätet utan Google. Det är svårt, eller hur? Yahoo and Bing finns där, men är (ännu) inte tillräckligt bra för att på allvar kunna konkurrera med Google. Ändå så är många företag dåliga på att annonsera via Google – trots att i princip alla använder sig av Google när de letar efter produkter och tjänster.

Annonsering via Google är någonting som kan betala sig många gånger om. Det är fortfarande en bra idé att också försöka ranka traditionell, med hjälp av SEO – men utvecklingen går mer och mer mot annonsering.

Google Ads är namnet på Googles annonssystem, och är vad det låter som – annonsord. När du söker på exempelvis ”maskeradkostym” via Google så kommer ett antal av de första resultaten att vara betalda annonser (vilket framgår genom att ordet ””Ad” i gult finns under länken. Att synas så högt upp – i topp av sökresultaten – är någonting som kan ge riktigt stora resultat.
Detta inte minst på grund av att Google alltmer prioriterar AdWords-annonser och ökar deras synlighet. Att ranka i Google på traditionellt vis börjar bli meningslöst. Detta gäller i väldigt hög grad för lokala företag, där det har blivit så att det ofta inte syns några organiska resultat på skärmen utan att man scrollar ned. Enligt SEO-experten Christian Rudolf så:

”Inom en överskådlig framtid så riskerar det att vara meningslöst att försöka ranka naturligt i Google för lokala företag. Vill man få trafik från Google kommer man vackert att få betala för den.” Källa

Så funkar det Google Ads

AdWords fungerar helt enkelt som så att Google auktionerar ut olika attraktiva sökord och fraser. De som betalar mest kommer sedan också att synas bäst och mest bland Googles annonsering. Dock, det är inte bara priset som bestämmer rankingen, utan Google tar också hänsyn till hur pass relevant ens sajt är för sökorden.

Detta säkrar också att inte bara jätteföretag syns bland annonserna. För ett litet företag med hög relevans kommer det att bli betydligt billigare att synas i topp på ”målare Borlänge” om man är just målare och arbetar i just Borlänge.
Betala per klick

Sättet du som företagare betalar på är att du betalar per klick. Du anger hur pass mycket du är beredd att betala totalt, och dina AdWords-annonser kommer sedan att fortsätta visas tills X antal personer har klickat på dem.

Detta är grunden i Google-annonsering, men det finns mycket mer att säga på området, inte minst vikten av att utforma annonserna på attraktivast möjliga vis.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.