3 Söktrender i Google för e-handlare & affiliates
Att jobba lönsamt med trender i Google
Enbart i svenska Google görs omkring 50-70 miljoner sökningar dagligen. En stor del av dem, ungefär 15 %, är nya sökningar som ingen har gjort tidigare. Ur siffrorna framträder ett möjlighetsmoln för den som arbetar aktivt med content på sin webbplats. Webbanvändarna som söker i Google behöver massor av content, och användarnas behov förändras snabbt över tid.
Nu ska jag förklara hur du som ehandlare eller affiliate kan jobba lönsamt med några av trenderna i Google och ge några konkreta exempel på aktuella trender som kan vara lönsamma för dig.
Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!
Vi på Topdog delar med oss av våra kunskaper inom SEO i videoform. Exempel på detta är denna videon där du får lära dig vad VD:ar och manegment team behöver veta för att fatta bra beslut avseende SEO!
Anmäl dig här för fler videos!
Ett mycket värdefullt redskap: Google Trends
För den som snabbt vill urskilja rörelser i Googles ekosystem och kartlägga aktuella söktrender, till sin Sökmotoroptimering och SEM finns det inget alternativ till det redskapet Google Trends.
Jag har stor nytta av Google trends. Varje gång jag behöver analysera hur folk använder Google inom en viss bransch, vad de oftast söker efter, då jobbar jag med Google Trends. Jag är säker på att du också skulle ha nytta av att använda Google Trends för att öka förståelsen för din egen bransch och se hur dina konkurrenter jobbar. Det kan även ge dig bättre förståelse för content-trender och hur de påverkar din bransch.
Tre trender i Google som du kan dra fördel av
1. Sökningar efter ”rea”
Att många söker i Google efter rea-produkter är ju inte förvånande. Det är bara att gå på vilken vanlig landbaserad rea som helst så vet man vilken dragningskraft de har. Fler och fler upptäcker även att man kan fynda på nätet genom att söka efter ”rea”.
Hur du kan fånga upp sökningar efter ”rea”
Det naturliga sättet att locka till sig den här trafikströmmen inom din niche är att ha en särskild avdelning på webbplatsen som listar prissänkta varor, informerar om när just du har rea-kampanjer osv.
Om du bedriver en webbshop är det förstås oproblematiskt. Du har helt enkelt en undersida där du listar de varor och produkter som är nedsatta i pris. Undersidan är permanent, men innehållet förändras över tid. Det är samma princip som när ett varuhus har ett fyndrum, eller en bokhandel har en låda med billiga böcker ute på trottoaren.
Om du däremot är en publicist eller bloggare, och inte torgför egna varor, funkar det ändå på samma sätt. Du sätter upp en undersida på sajten där du beskriver och länkar till varor eller tjänster som är tillfälligt prissänkta, just nu. Det är en värdefull tjänst för dina besökare, och det kan skapa en skön stämning av mellandagsrea på sajten även om du inte har en egen webbshop. Dessutom kommer det att driva återvändande trafik, när dina besökare lär sig att du har en sådan sida där de fynda utan att leta.
2. Sökningar efter det ”bästa”
Den köpsugne webbanvändaren är ofta på jakt efter det bästa av något – den bästa produkten eller tjänsten inom en viss kategori. Kunskapen om hur användbart Google är för det syftet blir alltmer spridd och svaren Google levererar bättre och bättre.
Behovet är antagligen extra stort när det gäller saker som man inte köper så ofta, och därför inte är inläst på.
Hur du kan fånga upp sökningar efter det ”bästa”
Det enklaste är antagligen att publicera recensioner av företag eller deras produkter och tjänster, om du nu har en blogg eller liknande. I det sammanhanget faller det sig helt naturligt att använda begrepp som ”den bästa” och liknande, i de fall du faktiskt tycker det.
Sen kommer det innehållet återigen helt naturligt börja ranka dyka upp i sökningar efter det ”bästa” i de aktuella nischerna. Grattis!
Om du bedriver egen försäljning är lösningen inte lika rättfram. Det är nämligen inte tillåtet att påstå att man är bäst, med mindre än att du har objektiva belägg för den saken.
Däremot är det inte förbjudet att berätta vad andra tycker om en. Skapa en särskild sida på din webbplats där du samlar dessa utmärkta omdömen som innehåller ordet ”bästa” och liknande begrepp. Om du dessutom bygger upp ett starkt content på sidan har du goda möjligheter att börja synas i sökresultaten och locka till dig värdefull trafik. I videon content trender 2021 får du fler tips om hur du kan fånga upp ”bästa-sökningar”.
3. Sökningar efter ”fraktfritt”
Att erbjuda fri frakt har faktiskt visat sig vara ett starkt köpincitament för dem som handlar på nätet. Du kan själv se att branschen har använt den insikten ganska intensivt i sina tevekampanjer. Faktum är att det har blivit så vanligt att de här konsumentgrupperna nuförtiden mer eller mindre förväntar sig fri frakt när de handlar på nätet. Diagrammet visar hur ehandelsbranschen har skolat sina kunder med hjälp av sin marknadsföring.
Hur du kan fånga upp sökningar efter ”fraktfritt”
Under den period som erbjudandet om fraktfria leveranser gäller, bör du justera titlar och descriptions på hela sajten. Med det fångar du inte enbart in dem som söker på ”fraktfritt”; du kommer även öka klickfrekvensen hos användare som ser dina sidor i sökresultaten för andra sökbegrepp.
Köpsugna webbanvändare är verkligen förtjusta i fri frakt, och när de ser de här begreppen i Google kommer du få deras kärlek – även om du inte ligger i topp tre för den aktuella sökningen.
Så kan Googles trender bli lönsamma för dig
Uppe på Google sitter man inte och jublar över varje ny affiliate-sida som startas, snarare tvärtom. Enligt Google är affiliates snyltare som försöker åka snålskjuts på systemet och inte ens försöker ge användaren något mervärde. De vill fånga in trafik, slussa den vidare och få in provisionen för sin tjänst av ehandlare.
I en färsk version av sina Google Remote Rater Guidelines skriver man så här:
”Note: Major cosmopolitan cities are preferred targets for spammers, especially hotel affiliates. Such results should be flagged as Spam, even if they are related to the query and helpful to users. For example, a hotel affiliate page with a list of Chicago hotels may be assigned a rating Relevant, but also receive a Spam flag.”
Affiliates klassas tydligen som spammare även i de sällsynta fall då de trots allt bidrar med ett eget värde. Sådana formuleringar visar rätt tydligt var Google står i frågan om affiliate-branschens rätta plats i tillvaron.
Undantaget som talar till din fördel
Nu ska du få höra något som kanske förvånar dig: Jag tror det finns undantag från den här regeln.
Det finns trots allt en del sökfrågor som är så beskaffade att de med fördel kan ges ett snabbt och koncist svar, och därmed faktiskt inte behöver bäras av ett massivt unikt content och för vilka man alltså kan tillåta även ”lättviktiga skräpsajter” i sökresultaten (nu syftar jag inte specifikt på din sajt). Min magkänsla är att just begrepp som ”bästa”, ”rea” och ”fraktfritt” kan höra hemma i den kategorin.
Matt Cutts, fd Head of webspam i Google säger såhär
Some searches seems to be screaming for a list
Det passar ihop med ordet ”bästa”, det svaret levereras bäst i form av en lista hos en publisher med förtroendekapital. Därmed skulle affiliate kunna leverera värde över tid, till Google och därmed är risken lägre.
Har du förmågan att bygga en innehållsrik webbplats med snabba och koncisa svar på den typen av sökfrågor i Google, och sedan skicka vidare dessa besökare på det sätt som de efterfrågar, då tror jag att din verksamhet kommer att tillåtas av Google. Inte bara tillåtas, den kommer att premieras. Genom att hålla dig uppdaterad på de senaste SEO-trenderna kan du få ett extra övertag.
Om du ger dig på spännande SEO projekt enligt de här principerna skulle det vara mycket intressant att få höra hur det går för dig.