Vad 10000 timmar av SEO har lärt mig!  Läs artikeln här!

hide

Sökmotoroptimering för stora varumärken!

nav-trigger

Av in November 8, 2014

3 SEO trender som Google inte vill att du skall känna till

Under webbdagarna i Göteborg, september 2014 gjorde jag en föreläsning om trender som Google ogärna diskuterar. Internetworld hade vänligheten att filma det och nu kan även du se vilka insikter jag samlat på mig.


Här finner du mina slides också:

Till sist vill jag också rekommendera Webbdagarna. Det är ett väldigt väl genomfört event.

 

Christian: Jag heter Christian Rudolf. Jag driver ett företag som heter TopDog. Vi hjälper större svenska företag att effektivisera sitt sälj och kommunikation med hjälp av SEO. Jag började jobba med SEO kring 2005 och ganska snart valde jag SEO som karriär efter det.

Anledningen till att jag valde SEO som karriär är att SEO är ett litet komplext problem. Det vilar på content, länkar och teknik, och får man ordning på de här tre pelarna belönas man med ranking. Det tycker jag är ofantligt roligt för det är objektiv feedback för mig. Dessutom belönas man med trafik, men det är rankingen som jag tycker är viktig för mig privat. Det är därför som jag jobbar med SEO.

Idag ska vi prata om tre SEO-trender som Google inte vill att du ska känna till. Googles algoritm uppdateras någonstans mellan 5 till 800 gånger per år, och de berättar väldigt lite av vad som händer. De gör dessutom en massa andra förändringar under huven som de inte heller berättar om, trots att de har över 80 företagsbloggar.

Vi ska prata om de hemliga instruktionerna till Googles manuella kontrollanter. Vi ska prata om hur nya annonsformat påverkar SEO, och till sist, kanske mest spännande, ska vi prata om negativ SEO, alltså dålig SEO.

 

Varför är Google och sök så viktigt?

Jag vill först göra en liten kort utveckling om varför jag tycker att Google är så viktigt. Det finns tre anledningar till att jag tycker Google är viktigt.

Dels är det så att vid 10-15 procent av alla sökningar så har användarna pengarna i handen. De är redo att spendera pengarna direkt. Det är precis i det ögonblicket som företagen vill kommunicera med användarna och få pengarna.

Det andra skälet är att företagens kunder använder Google för att färdas i hela den här säljfunneln. Att upptäcka saker, att värdera saker, att lära sig nya saker och fatta besluten och jämföra mellan produkterna. Google är med i hela flödet nedåt, fram till avslut.

Den sista anledningen är att många företag är fantastiskt duktiga på varumärkesmarknadsföring. Man berättar om sitt varumärke, man berättar om sättet man löser problemen. Men finns man inte i slutet så minskar man effektiviteten på hela sin marknadsbudget och mediabudget. Det är därför jag tycker Google är viktigt.

 

#1 Google Remote Rater Guidelines

Vi ska börja prata om något som heter Google Remote Rater Guidelines. Ni vet säker att Google har en spindel som crawlar Internet och letar information och samlar allt i en databas. Sen har de en algoritm som analyserar den här informationen och därefter kommer ni och ställer en fråga till Google. Då levererar man ett svar som ni tycker är ganska bra.

Men den här algoritmen är matematisk, den tänker inte allt som ni, ni är ju inte matematiska och 100 procent logiska i era liv, jag skulle vilja säga att ni kanske är 10 procent logiska och 90 procent känslomässiga. Den här känslomässiga biten har ju Google svårt att reproducera i en algoritm. Så, det man har är ex antal tusen kontrollanter som sitter och klassificerar webbsidor och sökningar. Då sitter de här människorna hemma, uppkopplade till ett system där de får en fråga från Google; ”är det här en bra webbsida för ordet hundmat?”. Sedan finns det en skala som de klassificerar detta på. Detta gör man för att man vill få fram information hur människor upplever webbsidor, inte bara vad algoritmen tycker är viktigt.

För att de här kvalitetskontrollörerna ska agera på ungefär samma konsekventa sätt så finns det guidelines. Det finns en manual som är 160 sidor lång. Den är såklart inte publik, men de här kontrollanterna jobbar på ackord och de har oftast inte speciellt bra betalt. Så ungefär en gång om året släpper Google en ny variant av denna, den senaste varianten ser ni indexsidan på här och den kom i somras. Eftersom att de inte är så bra betalda så brukar det bara ta en eller två dagar innan någon har ”läckt” informationen. Jag väljer medvetet att inte länka till den, vill ni ha den så kontakta mig privat så kan jag skicka den till er.

Det är klart att jag inte kan stå här och berätta om 160 sidor som är viktiga, det fungerar inte så, så jag har kokat ner allt till tre saker.

 

Kärnan i riktlinjerna

Kärnan i de här 160 sidorna är Expertis, Auktoritet och Trovärdighet. Google kallar det E-A-T, vilket är enkelt att komma ihåg. E-A-T; Expertis, Auktoritet och Trovärdighet, och jag ska faktiskt förklara de här tre koncepten genom exempel för det blir så mycket lättare att förstå.

 

Expertise

Det finns ett företag som heter löparlabbet. Kan det vara så att det är någon från löparlabbet här? Det var synd. Jag vet inte om ni känner till det, men det fungerar såhär; Jag springer lite, men det kanske inte syns så väl. Man tar med sig sina skor till löparlabbet, går in, personen som hjälper dig kollar på undersidan och ser hur jag sliter skorna. De tar ut ett exemplar, jag får sätta på mig dem och sedan har de ett löparband som jag får springa lite på som de filmar och så kollar de så att jag sätter ner fötterna på ett bra sätt så att jag inte skadar mig. Sedan rekommenderar de ett par skor till mig.

Man kan säga att löparlabbet inte bara är experter på att sälja skor, som även Stadium och SportAmore och många andra bolag är. Man är experter på att veta vilka skor som just du ska ha eller vilka du ska ha. Det gör dem till experter i ämnet och de har en liten funktion på webbsidan som speglar just den här processen. Inte lika bra som om man gör det i butik såklart, men man aspirerar på att vara expert, att hjälpa dig välja rätt skor, inte bara sälja dem.

Det är så jag definierar expertis. Man är duktig på ämnet, inte bara duktig på att sälja produkten.

 

Authoritativeness

Auktoritet. Det finns en webbsida som heter sökmotorkonsult som drivs av en kollega i branschen som heter Pineberry som ni kan känna till. Jag går faktiskt dit ganska ofta. Jag är där flera gånger i veckan. De producerar innehåll som jag ibland konsumerar men framför allt har de ett antal funktioner som löser problem för mig i min SEO-vardag. När jag är ute hos kund kan jag snabbt gå dit och få en lösning på problemet för de har små applikationer som löser problemen åt mig på några sekunder. Och då förstår ni också varför jag definierar auktoritet som platsen dit proffsen går. Jag kan SEO, jag jobbar med SEO och ändå går jag dit trots att vi i vissa fall kanske är konkurrenter.

 

Trustworthiness

Trovärdighet. Det är lite lättare. Här har jag tagit fram en e-handlare, jag tror att sajten heter ellampa.se. Han har en trustpilot widget som ni säkert känner till. Den presenterar deras användares åsikter om bolaget. Men man väljer också att ta fram utmärkelser, man är belönad med något designpris där, tror jag det är. Och så visar man såklart upp sina relationers varumärke för att man ska få del av deras trovärdighet.

 

Max 20 sek att visa E-A-T

Det som är lite speciellt med E-A-T det är att Googles användare, eller de här kontrollörerna, de jobbar på ackord. De går jättefort, och desto fler klassificeringar de gör på en timme, desto mer pengar tjänar de. Så när de kommer in på er webbsida så lägger de bara några sekunder på den här webbsidan, så om ni ska kommunicera E-A-T till era användare och till Googles kontrollörer som måste ni vara jättetydliga. Det samma gäller era användare. Ni studerar säkert Bounce rate/time on site och kollar ni på distributionen av detta så upptäcker ni att det är ganska många som bara är där i tio sekunder. Ni gjorde inget intryck på dem. Så, genom att använda E-A-T kan ni göra större intryck på dem.

 

Hur kan du använda E-A-T?

Hur kan ni använda E-A-T? E-A-T för varje bransch är väldigt svårt för mig att berätta, och kanske är det så att ni inte själva vet. Men era användare vet. Fråga dem. Sen kan ni faktiskt mycket lättare definiera E-A-T för er bransch. Sen kan ni ta en lång och hård titt på er egen webbsida, uppfyller vi E-A-T? Och inte bara på förstasidan, på alla URL:er. Google kommer in på alla URL:er och Googles användare kommer in på alla era URL:er. Så inte bara förstasidan.

 

#2 Nya annonsformat i Google

Trend 2. Nya annonsformat i Google som gör SEO mindre värdefullt. Google fortsätter att innovera, man är väldigt mycket mer än bara vanliga textannonser idag. Jag tänkte visa en bild på hur det ser ut. Här ser ni en skärmdump från 2008 och en skärmdump från 2014. Den från 2008 innehåller de här traditionella textannonserna, man har ungefär 25-30 procent annonser och 70-75 procent innehållslänkar 2008. 2014 är de gula fälten det som är den organiska träffbilden, det naturliga innehållet. Resten är annonser. Där har man 70-75 procent annonser, så det har hänt ganska mycket på sex år. Och som ni ser, slutsatsen av detta är ju att det blir mindre trafik till de organiska platserna. Nu är detta en träffbild från USA och de är några år före oss, så det ser olika ut mellan våra länder på alla plan i Google, algoritmerna är olika och så där. Men det kommer att komma hit.

Jag tänkte visa er några av de här annonserna. Det finns en som jag verkligen hoppas att ni känner till och det är Google Shopping. 26 procent av alla betalda klick kan relateras till den här annonsen, och den är väldigt effektiv. När jag förklarar den så kommer ni att förstå varför den är så effektiv. Google är ju i vanliga fall bara ett gäng textlänkar, så när Google stoppar in bilder i sökresultaten så dras era ögon till bilderna. Och dras era ögon till bilderna, så dras musen till bilderna och dras musen någonstans så klickas det.

Det är faktiskt så att det inte bara är så att den här faktiskt drar mer klicks, undersökningar visar att trafiken som kommer från den här annonsen dessutom konverterar bättre än vanliga textannonser. Så det här är en annons som vi kommer att få se väldigt, väldigt mycket mer av, för det är ett enkelt sätt för Google att tjäna mer pengar och dessutom vara bättre för användarna, för de definierar bra grejer för användarna som det människorna klickar på.

Sitelinks. Sitelinks har ju i vanliga fall bara funnits i den organiska träffbilden, när man söker på ett företag så dyker företagets URL upp, och sedan ett antal länkar undertill, det är sitelinks. Nu kan man även få det för sin annons, och här har jag tagit Vingresor och de använder det för att kommunicera temporära erbjudanden och temporär kommunikation. För de här köpta sitelinksen kan man styra till 100 procent, de organiska sitelinksen kan man inte styra till 100 procent. Även här ser ni att ving.se trycks längre och längre och längre ner, till följd av att annonsen får mer och mer klick.

Det finns även något som heter ad extensions. I det här faller har jag valt att illustrera det, man kan få in en sökruta direkt i det betalda resultatet så att man kan hitta exakt rätt reavara direkt. Och även här ser ni att sökresultatet trycks längre och längre och längre och längre ner.

Här är en annons som ännu inte finns i Sverige som heter Carousel, och om ni kollar på denna så är det enda organiska på den här skärmdumpen är kartan, allt annat är köpt placering. Allt annat är köpt placering. Och det som är lite jobbigt här är att Googles användare inte obstruerar med detta, de tycker att detta är helt okej. De fortsätter att klicka på de köpta annonserna.

Men det är inte bara annonser. De bygger in nya funktioner i sökresultaten och här ser ni en lite nischad sökning som speglar lite vad jag är intresserad av i livet. Det är alltså en video rakt i sökresultatet. Ni bara trycka på play, ni behöver inte gå till Youtube, ni bara tycker play, till följd av att den organiska träffbilder åker ner.

Det finns fler. Väder, det finns en stor väderbox. Den väderboxen när någon söker på väder kostar säkert klart.se 50 000 personer i månaden färre till deras webbsida, kanske mer. Även valutakurser. I det här fallet så trycker man ju inte sökträffen så lång ner, däremot så ges man ju svaret på frågan direkt. Det vill säga att jag behöver inte klicka någon mer stans. Jag kan gå och göra någon annan sökning, till exempel köpa valuta.

 

Varför händer detta?

Varför händer detta? Jo, det är två skäl. Google kommer att omsätta någonstans mellan 65 och 70 miljarder dollar i år. Man vill växa med 20 procent per år. Den personen, han eller hon som har problemet ”växa med 20 procent när vi omsätter 65 till 70 miljarder dollar”, sover inte speciellt mycket. Det är ett gigantiskt problem. Och lättaste sättet att lösa det problemet det är att kapitalisera ännu hårdare på det man har. Trafiken. Så man kommer bara trycka in mer annonser på olika sätt för att folk ska klicka mer på annonser, bättre annonser, relevanta annonser. Kalla det vad ni vill, kanske ser vi till och med katter överallt i Google, jag vet inte.

Den andra anledningen till att man vill göra detta, det är att man vill göra SEO mindre lönsamt. Man är inte helt förtjust i individer som pysslar med SEO. Och genom att trycka den naturliga träffbilden längre ner så på lång sikt blir det mindre pengar för individer som jag, och därmed blir det mindre SEO gjort. För när jag tjänar mindre är jag mer benägen att gå och göra något helt annat.

 

Slutsats

Annonser i Google blir viktigare och viktigare, och det här kopplar ju verkligen in till vad du sa. Man måste förstå det här universumet och de här verktygen för att få ut maximalt. För om 10 till 15 procent springer omkring i Google med pengarna i handen – ganska många människor är sugna på de här pengarna – så skaffar man sig inte färdigheten så får man inte ta del av de här pengarna. Google Shopping, om ni inte pysslar med det, så börja göra det. Det är bara att sätta igång.

Lika så för er som jobbar med SEO. Ni måste bli lite vassare, ni måste ställer lite mer krav. Det räcker inte med topp tio, det räcker inte med topp fem, nu är det topp tre som gäller. För är ni bara topp fem så syns ni ju inte när man surfar med exempelvis mobiltelefonen, för där är det organiska utrymmet ännu mindre, än vad det är på min desktop och laptop.

Negativ SEO. Länkspam har ni kanske alla hört talas om. Även om man inte använder det så kan man drabbas av det nu för tiden. Jag brukar säga att negativ SEO är SEO-branschens svar på negative campaigning inom politiken. Ganska många politiker sysslar inte alls med att berätta hur fantastiska de är, eller vad de ska göra, eller producera data som visar deras åsikter rätt, utan man trashar fienden. Här ser ni ett lysande exempel på vad Miljöpartiet råkade ut för i Almedalen.

Jag definierar negativ SEO som när någon använder länkar för att manipulera er webbsida negativt i Google. Lyckligtvis är inte detta så vanligt i Sverige, men kommer du utomlands så är det mycket, mycket vanligare. En av de snabbast växande branscherna inom SEO är länkstädning. Man hjälper företag städa bort länkar och det beror delvis på negativ SEO.

Varför händer det här med negativ SEO då? Jo, 65 till 70 miljarder dollar är enorma högar pengar som ligger och väntar på människor, och det är klart att det finns människor som är redo att kliva över lik för att få de här pengarna. Det är också så att Google gjort detta möjligt. De senaste 24-30 månaderna har man lanserat fler uppdateringar än någonsin förut, som hanterar olika typer av länkar. Och när man gör en länkmetod som är populär från några år sedan, som många känner till, man tar bort den och sätter ett straff på den metoden. När sådana som jag använder den metoden på en annan webbsida så kan man utlösa de här filtren, fast det inte är min webbsida, fast ni inte fattat beslutet om de här länkarna.

Den sista anledningen är att negativ SEO oftast är väldigt billigt, så skulle det inte fungera så har man inte förlorat så mycket. De här tre faktorerna skapar en giftig cocktail och det är klart att människor sitter där hemma under ”anonymitet”, via någon Tor-proxy, via anonyma betalningar, och sätter igång med detta. Om inte annat för att bara testa.

Jag letade upp ett case som faktiskt diskuteras publikt. Ett företag i USA som heter Ginger Software, det är någon typ av översättnings- och ordprogramvara. De har en ganska stor site, och sysslar man med ord så har man såklart ordlistor på sin webbsida – så att man definierar ord ganska långt ner i sidstrukturen. Och då var det någon som ville använda en sådan här gammal länkmetod av oklara skäl och det man gör är att man tar fram ett antal artiklar och sedan så sprutar man ut dem på tusentals webbsajter. Och i de här artiklarna så adderar man inte bara länkar till siten som man vill jobba med, man adderar även andra länkar för att det ska se naturligt ut. Och de här Ginger Software råkade vara de här ”andra” länkarna, och här ser ni resultatet på söktrafiken. De fixade det här problemet, men det kostade någonstans mellan 50 000 och 100 000 dollar att få ordning på det.

 

Hur går negativ SEO till?

Det finns många sätt att göra detta på, men jag ska prata om det vanligaste och enklaste och troligtvis minst effektiva. Det finns olika typer av tjänster där ute, webbsajter, marknadsplatser. Här ser ni en som heter SEOClerks. Det är inte den vackraste webbsidan på jorden. Jag gjorde en sökning på negative SEO och det här dök upp. Då finns det en kille här som, om man anlitar honom för 13 dollar, så får man 300 000 länkar. Ganska billigt på en länk. Den andra, även tvåan, gör motsvarande 300 000 länkar för 13 dollar. Den tredje verkar nöja sig med 50 000 länkar för 10 dollar, och då förstår ni också att det inte är något stort beslut för de här människorna som är redo att kliva över lik. Det är ju bara några sekunder på att bestämma sig. 50 000 länkar till priset av en svensk starköl på krogen.

Fungerar det? Ja, ibland faktiskt. Tyvärr. Av skäl som ni säkert förstår så vill jag inte berätta när de fungerar och inte.

Google erkänner inte riktigt den här problematiken, för det är klart att om de sa att det här fungerar så undergräver de sin trovärdighet. De vill ju ha en objektiv och editorial algoritm. Det är inte ens de själva, det är algoritmen som bestämmer. De vill helst distansera sig från algoritmen. Men de har ändå byggt ett verktyg för att hantera detta, och den heter Disavow – ni finner den i Webmaster Tools. Disavow är ett jobbigt ord att säga, så på svenska brukar jag säga avhända mig länkar, och det man då gör är att man letar upp de här 300 000 länkarna, laddar upp den i en CSVF-fil och skickar upp dem i Google och inom 24 timmar så ignorerar Google de här länkarna. Problemet är att hitta de här 300 000 länkarna. Det andra problemet är att när ni väl har hittat 300 000 så måste ni säkerställa att era bra länkar inte ligger bland de här 300 000, för då tar ni bort dem också.

 

Så skyddar ni er mot negativ SEO

Det är svårt att skydda sig, men ni kan i alla fall få veta när det händer. Jag har sökningar i Google Alerts och en annan tjänst som heter Talkwalker, som jag tycker är mycket bättre på varumärken som jag jobbar med för att få veta, för om någon har adderat 300 000 länkar så kommer de här verktygen att berätta det för mig. Det går liksom inte att dölja. Det är som ett gigantiskt skrik.

Ni kan även gå in i Webmaster Tools och titta på era nuvarande länkar; hur ser de ut? Varför länkar folk? Vad är normalläget för min webbsida? Så när ni kommer in någon annan dag och det skiljer sig från normalläget, då vet ni att okej, jag måste nog gräva lite mer idag. Så bara genom att veta vad som är normalt kan ni lättare förstå om detta händer.

I Webmaster Tools finns det också så att ni kan konfigurera och få olika typer av varningsmeddelanden om någonting dåligt händer er webbsida. De tycker jag även att ni ska använda.

Så, vad ska ni roa er med när ni kommer hem? Absolut, ni ska kolla på det här med E-A-T, hur mycket E-A-T-faktor har jag i webbsidan, gör en analys. Jag tror faktiskt att det går ganska fort. Sätt upp de här varningsmailen i Webmaster Tools, börja använda Google Shopping och gör ni SEO, sikta mer mot toppen än vad ni gjorde tidigare.

Det var allt. Presentationen kan ni ladda ner här om ni vill, omgående.

 

Frågestund

Fråga 1: Vi pratade tidigare om små- och medelstora företag. Och de små- och egenföretagare, hur ska de klara sig i den här världen när det antagligen kommer att bli mer och mer köpt plats på Google och det organiska försvinner mer?

Christian: De kommer att få det svårare, det är det korta svaret. Men det är också helt naturligt. Om man ska vara lite brutal så är inte Google intresserad av de här enmansföretagarna. Eric Schmidt, som var VD för Google tidigare, han sa 2008 ”brands is how we sort out this cesspool we call Internet”, vilket är en strategi. Google riktar sig bara mot brandsen, det är där pengarna finns. Om ni har en AdWords-kontakt på Google så har ni säkert märkt de senaste året att de pratar om att ”nej, det här påverkar ert varumärke”. Det har hänt det senaste året, så de här enmansföretagarna kommer över tiden att få det svårare. Men jag tror att, om du är en av dem, så det kommer att ta lite tid, det här är ingenting som händer så, det går ganska sakta. Och det är också därför som att vi inte märker det, precis som den här 2008 2014-bilden. Så du har gott om tid att lära dig mer och bli brand.

Fråga 2: Ja, den knyter egentligen an till den här frågan, för jag menar hela Googles idé bygger ju på relevans. Och om du jag söker ”bästa försäkringsbolag billigast priser” hej och hå, då vet ju jag som konsument, om vi säger att det är den högra bilden, och det bara ligger ett enda gigantiskt stort försäkringsbolag i toppen, då vet ju jag att, okej, då får ju jag scrolla ner, alltså jag kommer inte… beteendet ändras då att jag… för jag menar alltså jag har själv varit där väldigt mycket på senaste tid faktiskt där jag började söka på binära optioner för jag antog att det var någonting lurefaxigt.

Christian: Antagligen så är det det.

Fråga 2: Ja men alltså då är det ju 20 toppresultaten som heter binäraoptioner.se blablablabla binära optioner, hej och hå, sjuka mängder, tills man kommer till någon sån här information på Flashback om att det här är sjukt. Men jag menar, då aktivt vet jag om att toppresultatet är bara, det kan jag bara gå förbi.

Christian: Jag tror att det är lite olika saker. Det är ju inga stora varumärken i Sverige som sysslar med binära optioner, mig veterligen. Men försäkringarna finns det ju tio stora bolag som vi alla känner till här inne, och de har du inget problem att klicka på. Så det handlar bara om att det är två olika segment sådär, men Google testar allt extremt noggrant. De vet exakt hur många annonser de kan trycka till när användarna försvinner. Ibland när man surfar, speciellt jag som är väldigt nördig, så kan man se de här skarpa användartesterna som Google kör, de visar olika saker. Och deras undersökningar, utan att ta del av dem, så vågar jag säga att de visar att Googles användare älskar att klicka på de annonserna som Google visar upp. Det finns exempel som jag har jobbat med där man ser vissa annonser, vissa sökord, 30 procent av de som söker klickar på annonsen, den översta annonsen, en enda annons, inte de andra åtta, utan en enda annons, 30 procent. Tusentals individer som väljer att klicka på en annons. Och det är för att de pratar med de människorna som har pengarna i handen. De har ett problem, ett behov, ”åh, här, det löser sig, jättebra, 399 kronor, mitt problem är fixat”, då har de inga problem att klicka på en annons. Så jag tror att annonser är framgång i Google, extremt relevanta annonser i exakt rätt ögonblick. Besvarade jag frågan?

Fråga 2, fortsättning: Men det jag tänker på är liksom det här att bilden är att det ska vara väldigt transparent och att det ska finnas en bredd, så det är därför som man googlar, för att hitta ett värde.

Christian: Google tycker att brandsen tillför ett värde.

Moderator: Får jag ändå flika in ändå på det temat lite grand, vi vet ju alla att Google har ju ett antal ganska högtravande ledord och så, Don’t be evil och allt vad det är. Du ger ju en bild här som inte är odelat, ja det klart är ju en fortfarande, vi tycker ju ändå om Google ändå, men det finns ju en mångf… ja, är Google så schyssta som de ibland vi ge sken av eller finns det en dubbelbottnad bild utav det?

Christian: Nej, jag tror ju inte riktigt på ondska eller så, så jag skulle inte vilja klassa Google som onda, jag tycker de är bra, de möjliggör att jag kan försörja mig och få den här objektiva feedbacken, och det är ju jättebra. Men Google är precis som vilket annat företag som helst, Volvo förhandlar med Putin och säljer lastbilar som ska bära kärnvapen, det Google gör är att de blir dömda femhundra miljoner US dollar i skadestånd för att ha marknadsfört illegala läkemedel, det högsta skadeståndet i marknadsföringens historia. För bara en månad sedan blev man ådömd 20 i böter för att man har gjort otillåten marknadsföring mot barn av appar. Så de är precis som ett vanligt företag, och den här texten är väl, möjliggör kritik för utomstående, de borde ta bort den så är vi helt normala, vi är precis som Volvo.

Fråga 3: Med tanke på det som du visar här, alltså Google tog ju över från Altavista och Yahoo och dem, på att allting var ett enda gytter av annonser och rörighet och så renodlade de det och så vann de. Ser du någon liknande resa, om de börjar gå i sin egen fälla, om det är någon annan som tar över, eller, du förstår hur jag tänker.

Christian: Nej, jag ser inte det. Och det är för att jag vet att de testar allt extremt noggrant. Innan de gör en ändring så är det fem miljoner människor som har sett den, och de tar den användardatan och fattar ett beslut. Det gör exakt så som ni borde göra, och precis som den första presentationen sa, ta den här användardatan, analysera den, sätt upp hypoteser sen fatta ett beslut. Det är lite vetenskap av det hela, precis som om ni skriver en uppsats, så, sätt upp en hypotes, undersök, har ni rätt eller fel, och det är helt okej att komma fram till att det finns inget samband, det är till och med normalt.

Christian Rudolf

Christian Rudolf

Ägare av Topdog!

Christian är Topdogs ägare och Senior Sökmotorkonsult med +10000 timmar av Sökmotoroptimering & Processutveckling för internetmarknadsföring för de allra svåraste segmenten i Google.

3 Responses

  1. Carl Zetterberg says:

    Riktigt bra lägesrapport, summering och föreläsning över lag! 🙂

  2. Mattais says:

    Alltid lika lärorikt att ta del av dina tanker Christian!

  3. Linda says:

    Ville bara säga tack! Kunde inte delta i Webbdagarna, uppskattar både innehållet och att du tog dig tid att dela allt detta i text och presentationsmaterial så att det kan läsas här.

Ställ gärna en fråga angående artikeln

*