Av

Uppdaterad: Mars 07, 2023

Content-trender 2021


Transkribering av videon:

Hej. Jag heter Christian. Jag driver en contentbyrå som heter Topdog. Idag ska vi prata om en content-trend som jag inte tror att du känner till, faktum är att det är ganska få som känner till den här. Och känner du till den, då kan du betrakta dig som en smartskalle.

Förra året var det en ganska stor händelse i Sverige, i slutet av året lanserades Amazon. Det förändrade ganska mycket. Det som är speciellt med Amazon är att det är ett varuhus som i princip innehåller allt. Vissa av segmenten är dessutom väldigt attraktiva, som exempelvis elektronik. Om jag skulle gissa någonstans mellan tummen och pekfingret så är priserna på elektronik på Amazon i Sverige 10 till 20 procent längre än hos konkurrenterna. Detta kan man nyttja med hjälp av content och nu ska jag berätta hur man gör.

I USA finns det någonting som heter Amazon review sidor. De besvarar frågan ”Den bästa”. Framför dig ser du ett exempel på en sådan sajt som handlar om ”Bästa hundmaten”.

”Bästa” är en viktig fråga i Google, många ställer en fråga i Google för att få veta vilken som är den bästa hundmaten för just deras hund. Det som gör det extra intressant är att när man vet svaret på vad som är bäst så ligger köpet väldigt nära. Man vill ta sig till Amazon och köpa. Så hur gör du för att nyttja den här trenden ur ett SEO-perspektiv?

Jo, först letar du upp ett keyword-verktyg, vi använder ett verktyg som heter Ahrefs. Dem är bäst och har 36 miljoner svenska keywords i sitt index, det är därför vi använder dem. Du trycker in ordet ”Bästa” i deras sökverktyg och då får du ut de största variationerna med ordet bästa. Exempelvis ”Bästa hörlurar”. Bästa hörlurar har ungefär 1 500 sökningar i månaden och som sagt, det som är bra med de 1 500, är att de är väldigt nära köpet.

Steg två. Gå till Loopia eller motsvarande och tryck in bästahörlurar.se och se om den är ledig. Just nu i detta inspelningsögonblick är bästahörlurar.se inte ledig. Däremot är bästahörlurar.nu ledig. Ta den. Därefter sätter du dig ner och skapar reviews för de här hörlurarna. De 10 vanligaste hörlurarna, de 20 vanligaste, de 30 vanligaste, och så vidare. Ju fler bra reviews, desto bättre. Bygg den här sajten, bygg en förstasida där de rankas, bygg undersidor med reviews, bygg lite artiklar i ämnet. Släng upp den. Därefter går du till seoforum.se, det finns även Facebookgrupper där det diskuteras också. Vill ni ha namnet på dem får ni kontakta mig privat. Där köper du ut länkar, det behöver inte vara många. 5, 6, 7 stycken, under en tidsperiod. Därefter börjar du på nästa. Vänta ett halvår och gå tillbaka, då ska du se att den sajten som du precis byggt med det här innehållet, är på topp 10. I vissa fall kommer du vara på topp 3 och om du är riktigt skicklig kan du ta dig till topp 1.

Så, jag hoppas att du fann den här content-trenden i svenska Google, som är på väg att explodera, intressant.

Tack för mig.

Här kan du läsa om SEO-trender 2024!

Se även 3 SEO trender som Google inte vill att du ska känna till

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +15 år av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluder svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.