Av

Uppdaterad: December 07, 2022

Vad är Episerver?

Episerver är en populär programvara för att skapa avancerade webbplatser, webbutiker och system för att optimera dessa. Sedan 2020 går Episerver under namnet Optimizely.

Vad är Episerver CMS?

Episerver CMS är ett webbpubliceringssystem som sedan 2020 går under namnet Optimizely. Själva mjukvaruföretaget Episerver AB grundades i Sverige 1994 men är numera globalt.

Med Episerver CMS kan många medarbetare jobba tillsammans för att bygga upp en stor organisations webbplats. Ett av de många användningsområdena är använda Episerver för e-handel för B2B och B2C.

Systemet går även att använda för att bygga intranät. Ibland liknas Episerver med en wiki eftersom programvaran innehåller versionshantering så att redaktörer lättare kan gå tillbaka och se historiken och eventuellt återställa tidigare innehåll.

Rent tekniskt bygger Episerver på Microsofts .NET-plattform. Med hjälp av ett stort antal partnerföretag (Episerver partner) går det att få skräddarsydda anpassningar genom nya moduler.

Vad är Episerver?

Hur fungerar Episerver?

Episerver är en ganska komplex digital ”upplevelseplattform” som de själva väljer att kalla det. Digital Experiene Platform – Episerver DXP. Detta avslöjar att denna programvara är mycket mer omfattande än många andra CMS:er och e-handelsplattformar.

Mjukvaran erbjuds i tre olika utföranden:

  • CMS: Content Cloud
  • E-handel: Commerce Cloud
  • Optimering: Intelligence Cloud

Det är samma teknologi som ligger bakom men utförandet varierar beroende på vad du ska använda programvaran till.

Med Content Cloud ligger fokus på innehållshantering. Tänk dig en nyhetssajt, stor företagsblogg eller kanske intranät.

I e-handel med Commerce Cloud finns också ett stort fokus på content, men här finns även stöd för A/B-testning, marketing, analys, lagerhantering och annat som är relevant för en webbutik.

Intelligence Cloud är ett verktyg för att jobba med data på många olika sätt. Exempelvis kan du göra A/B-tester, utforska rekommendationer för innehållet, realtidsoptimering, personalisering med AI och mycket mer.

De olika lösningarna kan med fördel kombineras så att du får ut så mycket som möjligt av Episerver. Det nya namnet Optimizely avslöjar vad som är en av grundstenarna i konceptet: Skapa innehåll och därefter optimera det på olika sätt för bästa möjliga användarupplevelse.

Vad kostar Episerver?

Till skillnad från e-handelslöningar som exempelvis WooCommerce, Magento och PrestaShop finns det inte någon gratisversion av Episerver.

Inte heller är det som med Shopify där det finns tydliga och enkla prisplaner att välja bland. Orsaken är att målgruppen för Episerver i första hand är lite större företag och organisationer. Det är ofta den typen av kunder som inte nöjer sig med en standardlösning utan de behöver en skräddarsydd setup från början.

Vem passar Episerver för?

Episerver / Optimizely passar för många olika typer av företag som vill sätta upp ett e-handelssystem eller en CMS – eller både och. Särskilt bra är det för företag som har insikten att innehåll mår bra av att optimeras kontinuerligt och inte bara ligga kvar statiskt på sajten.

Bland kunderna finns stora e-handelsajter som Ebay, Fjällräven och Filippa K. Andra kända företag som använder Episerver är Mazda, Farfetch och Dolby. Listan kan göras mycket längre.

Målgruppen är de lite större bolagen eller företag som satsar stort på sin närvaro på nätet och som vill få ut maximal nytta av den trafik som webbplatsen får.

Är Episerver bra för sökmotoroptimering?

Det går utmärkt att fullt ut sökmotoroptimera en webbplats som drivs med Episerver. Du ska dock vara medveten om att det, precis som med andra system, inte går att lösa per automatik. För att lyckas med SEO i Episerver behöver du planera och sedan arbeta systematiskt med genomförandet av SEO.

Vill du ha hjälp? TopDog kan sökmotoroptimering i Episerver och hjälper dig gärna att få en så bra start som möjligt!

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.