Av

Uppdaterad: December 07, 2022

Vad är WooCommerce?

WooCommerce är världens mest använda e-handelsplattform. Uppskattningsvis använder nästan en tredjedel av alla webbutiker i världen denna programvara. Att WooCommerce är användarvänligt, gratis och bygger på öppen källkod har bidragit till att det uppstått ett starkt community som utvecklar och stödjer e-handelsplattformens utveckling.

Vad är WooCommerce?

WooCommerce är en e-handelsplattform som är en insticksmodul i det populära bloggverktyget WordPress. Uppskattningsvis över 4,4 miljoner webbplatser använder idag WooCommerce. Det motsvarar nästan en tredjedel av marknaden för e-handelsplattformar. Därmed kliver denna programvara för webbutiker in på första platsen, framför konkurrenter som Shopify, Magento och PrestaShop.

Vad är WooCommerce?

WooCommerce är en kraftfull e-handelsplattform

Att WooCommerce inte är en fristående programvara utan en insticksmodul i WordPress ska inte ses som en nackdel. Faktum är att denna e-handelsplattform är kraftfullare än de flesta andra gratis programvaror för nätbutiker som finns. Funktionerna är så pass välutvecklade att WooCommerce fungerar lika bra i den lilla webbutiken som för en större e-handlare. Dessutom drar WooCommerce nytta av all den funktionalitet och flexibilitet som finns inbyggd i WordPress CMS.

Tack vare ett troget community och ett stort antal insticksmoduler – varav de flesta är gratis – kan du anpassa din nätbutik nästan precis som du vill.

Hur fungerar WooCommerce?

WooCommerce är en insticksmodul i WordPress. Har du redan en WordPress-sajt kan du med andra ord enkelt installera detta e-handelsplugin och använda den befintliga sajten som grund för din webbutik.

Gratis att använda WooCommerce

WooCommerce är helt gratis att installera och använda. Det enda du egentligen behöver är någonstans att installera programvaran – ett webbhotell eller en VPS. Många svenska hostingföretag erbjuder gratis installation av WordPress och WooCommerce när du skaffar ett konto hos dem.

Enkelt att skapa en webbutik

När du väl har installerat WooCommerce kan du börja bygga din webbutik. Du kan skapa kategorier och underkategorier och sedan lägga in produkter med produktbilder och text. Om du vill kan du använda taggar för att klassificera innehållet ytterligare.

Ifall du har många produkter kan du istället välja att importera dem genom att ladda upp en CSV-fil.
I WooCommerce finns inbyggt stöd för rabattkuponger och rea. Det finns även grundläggande statistikverktyg så att du kan följa hur din försäljning utvecklas.

Bestäm design

I WooCommerce använder du samma system för grafisk design och teman som WordPress använder sig av. Det innebär att du har tillgång till ett stort antal grafiska profiler som du kan installera med ett klick. Tänk bara på att det inte är alla teman som är anpassade för nätbutiker utan du får filtrera fram sådana som har fullt stöd för WooCommerce.

WooCommerce plugins – insticksmoduler

Precis som hos många andra e-handelsplattformar går det att bygga ut funktionerna i WooCommerce med plugins, eller insticksmoduler som de också kallas.

WordPress har en egen katalog där det finns närmare 1000 olika plugins enbart för WooCommerce. Dessa är gratis men finns ofta som en premiumversion med ökad funktionalitet. Dessutom går det att köpa insticksmoduler på marknadsplatser som exempelvis Envato Market.

Här är några exempel på vilka extra funktioner du kan få genom insticksmoduler:

  • Betallösningar som Klarna, Swish, kortbetalning och betala med faktura.
  • Sökmotoroptimering – verktyg som hjälper dig att skapa  SEO-anpassat innehåll.
  • Insamlande av mailadresser för nyhetsbrev.
  • Formulär och popups.
  • Övergiven kassa – abandoned cart.

Eftersom plattformen bygger på WordPress går det dessutom att dra nytta av de många insticksmoduler som inte är specifikt byggda för WooCommerce, men som ändå kan tillföra ökad funktionalitet i din butik. I den officiella katalogen finns över 54 000 gratis plugins!

Inbyggd blogg för din e-butik

Tack vare att WooCommerce bygger på det berömda bloggverktyget WordPress har du redan från start tillgång till världens populäraste bloggplattform.

Med en blogg i din webbutik har du fina chanser att kommunicera med dina kunder – nya, blivande och befintliga. Dessutom kan du använda den för att generera trafik till webbplatsen från Google. En blogg är även bra att ha när du sökmotoroptimerar din webbutik eftersom den gör det möjligt att länka till viktiga kategorier och produkter för att ”stärka upp” dessa.

Är WooCommerce bra för SEO?

WooCommerce är väl anpassat för att du ska kunna SEO anpassa din webbutik. Från grunden ingår möjlighet att lägga in kategorier och taggar. Du kan även bestämma hur URL-strukturen ska se ut.

Med hjälp av plugins som exempelvis Yoast får du ytterligare funktionalitet. Till exempel ger det dig möjlighet att lägga in title, meta description och kanoniska URL:er för alla dina produkter, kategorier och blogginlägg.

Även om du använder bra SEO-program för att optimera din butik i WooCommerce räcker det inte för att få en sökmotoroptimerad webbutik. Detta gäller egentligen inte bara för WooCommerce utan vilken e-handelsplattform du än väljer.

För att lyckas ranka högt i Google behöver du lägga upp en SEO-plan och genomföra den systematiskt. Det är ofta klokt att ta hjälp av någon som förstår vilka SEO prioriteringar som bör göras och som kan vara med och genomföra det arbete som behövs.

TopDog erbjuder WooCommerce SEO. Kontakta oss så hjälper vid dig att lägga upp en plan för hur din webbutik i WooCommerce får bästa möjliga förutsättningar från grunden!

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.