Innehåll
- Vad är google ads?
- Hur fungerar google ads?
- Google-annonser kan visas i olika format
- Du kan välja mål för din google-reklam
- Annonsranking (ad rank) avgör vilka annonser som visas
- Vad kostar google ads?
- Varför annonsera på google?
- Finns några nackdelar med google ads?
- Google ads eller sökmotoroptimering?
- Sökmotoroptimering kan hjälpa din google-annonsering
- Google ads kompletterar din seo
- Olika typer av annonser i google ads
- 1. responsiva sökannonser
- 2. google shopping-annonser
- 3. responsiva displayannonser
- 4. videoannonser
- 5. discovery-annonser
- 6. uppladdade displayannonser
- 7. samtalsannonser
- 8. lokala sökannonser
- 9. mobilannonser
- 10. jämförelseannonser
- 11. hotellannonser
- Google ads – steg för steg-guide
- Smart mode vs expert mode
- 1. skapa ditt google ads-konto
- 2. ange företagsnamn och webbplats
- 3. ange ett mål med din annons
- 4. skapa annons
- 5. lägg till nyckelord
- 6. välj plats
- 7. ange en budget
- 8. fyll i betalningsuppgifter
- 9. länka ads till google analytics
- Strategier för budgivning i google ads
- 1. smart biddinig – smart budgivning
- 2. cpc-budgivning
- 3. budgivning som ökar synligheten
- 4. interaktioner eller visningar med cpv i videoannonser
- Källor
Vad är Google Ads?
Google Ads är världens mest använda verktyg för att skapa annonser online. Med Google-annonser kan du betala för att marknadsföra produkter och tjänster så att de visas på en bra plats i sökresultaten, på YouTube, i Google Shopping, i appar och på andra ställen på webben. Tidigare kallades denna tjänst för Google AdWords men den bytte namn i mitten av 2018.
Google Ads är en annonsplattform för digital marknadsföring som faller inom kategorin PPC – pay-per-click (betala per klick). Du som annonsör betalar varje gång någon klickar på en annons eller, i vissa fall, när en annons visas.
Hur fungerar Google Ads?
Google Ads bygger på att visa relevanta annonser för personer som med ganska stor sannolikhet kan tänkas agera, till exempel köpa en produkt eller tjänst som du annonserar.
Med Google-annonsering sätter du en budget för hur mycket du vill betala för att få besökare. Du kan ange olika mål som du vill uppnå. Det kan till exempel vara fler beställningar, fler samtal eller fler leads via ett kontaktformulär.
Du kan låta Google sköta dina kampanjer utifrån de mål du sätter upp. Eller så väljer du själv en budgivningsstrategi som bäst tar dig mot dina uppsatta mål.
Var, när och hur dina annonser visas och hur mycket det kostar beror bland annat på dina bud, din budget, sökbeteende, konkurrensen just nu och hur hög kvalitet din landningssida och dina annonser håller.
Google-annonser kan visas i olika format
Googles så kallade annonsnätverk består av tre delar:
- Sökannonser (Search): Här kan du synas i Googles sökresultat, ofta på första sidan. Det kan bland annat vara textannonser, samtalsannonser, lokala annonser eller produkter i Google Shopping.
- Displayannonser (Display): Annonser som oftast är i form av banners, dynamiska annonser eller textannonser på olika webbplatser och i appar.
- Video: Annonser i form av video som visas i innehåll på YouTube eller partnersajter.
Du väljer själv i vilka format dina annonser ska visas. Du kan annonsera på samtliga sätt, eller välja ett som passar bäst för vad du vill uppnå. Lite längre ner ska vi titta närmare på de olika annonsformaten i Google Ads.
Du kan välja mål för din Google-reklam
Google Ads låter dig sätta upp mål för dina kampanjer för att sedan vägleda dig i hur du skapar bästa möjliga annons för att uppnå dessa mål.
Vilka mål du kan välja varierar mellan olika kampanjtyper. Här är några exempel:
- Försäljning: Rikta in dig på besökare som sannolikt kommer att köpa eller som redan besökt din sajt och är troliga framtida köpare.
- Potentiella kunder: Nå ut till din målgrupp och få dem att exempelvis registrera sig för ditt nyhetsbrev eller lämna sina kontaktuppgifter.
- Trafik till webbplatsen: Öka antalet besökare till din webbplats.
- Varumärkesmedvetenhet: Gör så att fler känner till ditt varumärke och vad du erbjuder.
- Övervägande av produkt och varumärke: Få människor att överväga din produkt eller ditt varumärke när de söker efter produkter eller information.
- Lokala butiksbesök: Sprid information om din fysiska butik och få fler att hitta dit.
- Ladda ner app: Få fler att installera din app.
De olika kampanjmålen reflekterar den bredd och vilka möjligheter som finns med Google-annonsering.
Annonsranking (Ad Rank) avgör vilka annonser som visas
Varje gång någon gör en sökning bedömer Google Ads vilken av alla annonser som ska visas och på vilken plats.
För detta används ett system för annonsranking:
Ad Rank = (Max CPC) x (Quality Score)
Flera faktorer avgör vilken annonsranking en annons ska få. Men de två viktigaste är alltså:
- Kvalitet: Om din målsida håller en hög kvalitet och är relevant för de angivna sökorden samt om dina annonser håller en hög kvalitet får de ett högt kvalitetsbetyg (Quality Score).
- Ditt bud: Hur mycket du är beredd att betala för att din annons ska visas eller få klick.
I praktiken innebär det att din annons kan hamna före en konkurrent som lägger ett högre bud ifall din landningssida håller en högre kvalitet och bättre motsvarar vad sökaren är ute efter.
Resultatet kan dessutom påverkas av vilken enhet som används (mobil, dator), tid på dygnet, typ av sökning, vilka andra annonstyper som visas och hur stor konkurrensen är för att annonsera just nu.
Vad kostar Google Ads?
I Google Ads betalar du alltid per klick (PPC – Pay Per Click). Det finns ingen uppläggningsavgift, månadsavgift eller liknande.
Vad ett klick kostar i Ads (CPC – Cost Per Click) varierar bland annat beroende på hur konkurrensen ser ut. Prissättningen på plattformen sker genom budgivning.
I snitt brukar Google Ads kosta mellan 4 och 8 kronor per klick. Men priset för Ads kan variera från några ören upp till flera hundra kronor per klick, beroende på bransch.
Vilken plats din annons får, vad den kostar och hur ofta den visas beror på flera faktorer:
- Hur många andra annonsörer som budar på samma sökord och hur mycket de budar
- Tid på året – säsongsvariationer gör att kostnaden för Ads varierar över året
- Hur väloptimerad landningssidan är – Google Ads Quality Score premierar bra innehåll
- Typ av annons – displayannonser brukar vara billigare än söknätverksannonser
Varför annonsera på Google?
Google är världens populäraste sökmotor. Att synas där är uppenbart för många företag som vill öka sin försäljning. Men det finns många fler goda anledningar.
Här är några av fördelarna Google Ads:
- Störst: Det främsta digitala annonsnätverket på internet med över fem miljoner sökningar i världen på daglig basis.
- Enkelt: Det är relativt lätt att komma igång och driva trafik till en webbsida (dock krävs kunskap för att det ska bli riktigt bra).
- Många möjligheter: Det finns mängder med möjligheter att skapa komplexa och mycket exakta annonskampanjer.
- Mångfacetterat: Innehåller sökannonsering, YouTube Ads, displayannonser (banners) och annonser i appar.
- Snabbt: Så snart du har lanserat en kampanj står det inte på förrän du får dina första besökare.
- Full kontroll: Du väljer exakt när, till vilken målgrupp, var och hur du ska annonsera. Du bestämmer vilken sida trafiken ska ledas till och vilka mål som ska uppnås.
- Mätbart: Du kan mäta allt vad du gör på Google Ads. Du kan få fram ROAS (Return On Ad Spend) för varje kampanj och varje annons. Du ser vilka mål som uppnås och vilka målsidor som fungerar. Det du kan mäta kan du också förbättra.
- Samla data: Genom att du snabbt kan få besökare till din sida kan du också få tillgång till värdefulla uppgifter kring hur nytt content fungerar och vad besökarna tycker dom det.
- Underlag för konverteringsoptimering: Ifall du behöver driva trafik för att kunna konverteringsoptimera (CRO) en sida är Google Ads lämpat för uppgiften.
Finns några nackdelar med Google Ads?
Självklart finns det även vissa nackdelar med Google Ads:
- Löpande kostnad: Google-annonser ger bara kunder så länge som du betalar för trafiken.
- Kan vara svårare än vad det verkar: Ibland är det svårt att nå full potential utan en expert som administrerar kontot.
- Stigande kostnad: Allt dyrare kostnad per klick på grund av konkurrensen
- Lönsamt? Det kan vara svårt att få en tillräckligt hög avkastning på annonseringen om företaget är verksamt i en bransch med tuffa marginaler.
Google Ads eller sökmotoroptimering?
Ibland framställs Google Ads som ett alternativ till sökmotoroptimering eller vice versa. Det är fel anser vi på Topdog.
Sanningen är att det är två olika kanaler som kompletterar varandra mycket väl. Två användbara verktyg i verktygslådan, snarare än två konkurrerande metoder att driva trafik till din webbplats.
- Med Google Ads kan du styra exakt vilken sida som ska få besökare och i vilket syfte. Du kan snabbt dyka upp högst upp i Google och på andra platser för att nå dina mål. Men när du slutar betala stannar trafiken.
- Sökoptimering kräver en större initial investering och tar längre tid på sig att ge resultat, men när en sida väl rankar så drar den in trafik utan att du behöver betala per klick.
Sökmotoroptimering kan hjälpa din Google-annonsering
Den investering som du gör i sökmotoroptimering (SEO) kan vara till stor nytta när du vill annonsera på Google. Att sökoptimera en webbplats innebär att förbättra den, att göra den mer relevant och enklare att navigera. Sådana förbättringar ökar chanserna att lyckas med Google Ads och CPC-annonsering.
Dessutom ökar chansen att någon som redan fått ett gott intryck av ditt varumärke klickar på en Google-annons och konverterar. Det kan ge lägre klickkostnad och effektivare annonsering.
Google Ads kompletterar din SEO
Dessutom är Google Ads bra för din SEO. Annonserna genererar aldrig organisk trafik men kan bistå indirekt på flera sätt:
- Gör remarketing / retargeting: Du kan använda Google-annonser för att nå ut till besökare som redan varit på din webbplats efter att ha hamnat där i en organisk 4Google-sökning.
- Samla data: Även om du har gjort en bra sökordsanalys tar det ett tag innan ditt organiska innehåll får riktig trafik. Med Google Ads kan du snabbt samla in data kring vad folk söker på här och nu och hur de interagerar med ditt content.
- Öka varumärkeskännedomen: Genom Google-reklam kan du öka kännedomen kring ditt varumärke, inte minst genom displayannonser. Det kan påverka CTR – klickfrekvensen i dina organiska resultat i Google positivt.
Olika typer av annonser i Google Ads
Låt oss titta närmare på vilka olika annonsformat som finns när du annonserar på Google. Annonserna i Google Ads delas som sagt in i tre typer – Search, Display och Video.
Inom ramarna för dessa finns olika annonsformat att välja bland:
- Responsiva sökannonser
- Google Shopping-annonser
- Responsiva displayannonser
- Videoannonser
- Discovery-annonser
- Uppladdade displayannonser
- Samtalsannonser
- Lokala sökannonser
- Mobilannonser
- Jämförelseannonser
- Hotellannonser
Låt oss titta på hur varje typ av Google-annons fungerar:
1. Responsiva sökannonser
Responsiva sökannonser är annonser som anpassas automatiskt för att visa ett passande betalt sökresultat i Google. Det fungerar genom att du anger flera olika rubriker och beskrivningar för dina annonser. Sedan provar och lär sig Google Ads vilka kombinationer som ger bäst resultat.
2. Google Shopping-annonser
Google Shopping är ett sätt att visa upp produkter från en webbshop direkt bland sökresultaten i Google och under sektionen Shopping. De innehåller en bild på produkten, rubrik, pris och butikens namn. Merchant Center skapar dessa annonser automatiskt utifrån ditt produktflöde (en ”feed” som det kallas) så att du slipper lägga upp annonserna en och en.
3. Responsiva displayannonser
Responsiva displayannonser är annonser som kan visas dynamiskt på olika plattformar i Googles Display-nätverk. Du kan ladda upp en lång rad olika tillgångar såsom bilder, videos, text, rubriker och logotyp. Sedan använder Google Ads AI dessa resurser för att visa bästa möjliga annons exempelvis på webbplatser, i Gmail, i appar och på YouTube.
4. Videoannonser
Videoannonser innefattar olika typer annonser i videoformat som kan visas på YouTube och på partnersajter. De kan vara i form av en videoreklam i början, inuti eller efter en video (överhoppningsbara och icke-överhoppningsbara in stream-annonser, bumperannonser), i videoflödet, som outstreamannonser och som toppannonser på YouTubes startsida.
5. Discovery-annonser
Discovery-annonser visas i olika Googleflöden. Dessa flöden innehåller skräddarsydda tips på content och visas i Googles egen sökapp, på olika ställen på YouTube, samt i Gmail.
6. Uppladdade displayannonser
Om du vill ha full kontroll över de annonser som du visar i Googles displaynätverk kan du använda uppladdade displayannonser. Då skapar du annonser som banners i ett bildprogram och laddar upp till Google Ads.
7. Samtalsannonser
Ifall målet med din annonsering är att få samtal från intresserade kunder är samtalsannonser ett passande format. Dessa visas endast på enheter som man kan ringa från. Den potentiella kunden kan då klicka direkt på annonsen för att ringa.
8. Lokala sökannonser
Lokala sökannonser visar tips om lokala företag som matchar en sökning i Google eller på Google Maps. Dessa dyker upp när någon exempelvis söker efter ”Frisör nära mig” i Google eller ”frisör” i Google Maps. Genom att synas här kan du få fler kunder att hitta till din fysiska butik, kontor eller lokal.
9. Mobilannonser
Mobilannonser är annonser som kan visas på mobila enheter såsom mobiltelefoner och surfplattor. Det är ett samlingsbegrepp snarare än en annonstyp. Mobilannonser omfattar textannonser, bildannonser och annonser för mobilappskampanjer.
10. Jämförelseannonser
Jämförelseannonser är ett annonsformat som finns tillgängligt för produktjämförelsetjänster, som även kallas CSS. Dessa annonser dyker upp på samma plats som Googles Shoppingannonser i sökresultaten.
11. Hotellannonser
Om du har ett hotell eller en bokningssajt kan du annonsera i Googles hotellresultat. När någon söker efter hotell på en ort dyker det ibland upp en hotell-ruta med tips på hotell och en karta. När någon klickar sig vidare på ett av hotellen visas mer information och möjlighet att klicka vidare för att boka. Här kan hotell och resebyråer betala för att synas.
Google Ads – Steg för steg-guide
Vill du börja annonsera med Google Ads? Här är en liten steg för steg-vägledning som hjälper dig att sätta upp din första Google-annons.
Smart Mode vs Expert Mode
När du börjar använda Ads kommer du till en enkel och avskalad version av gränssnittet som kallas för Smart Mode. Det är ett användarvänligt sätt att komma igång med dina Google-annonser.
Ifall du vill få full kontroll och göra avancerade inställningar, budgivningar och optimeringar kan du när som helst gå över till Expert Mode. I denna guide tittar vi på hur du kommer igång i Smart Mode.
Så här använder du Google Ads steg för steg:
1. Skapa ditt Google Ads-konto
Gå till ads.google.com och klicka på knappen ”Starta nu” uppe i högra hörnet. Nu får du logga in med ditt Google-konto eller skapa ett nytt.
2. Ange företagsnamn och webbplats
När du loggat in får du ange namnet på ditt företag och din webbplats. Den URL som du anger motsvarar den målsida som du vill att besökarna ska hamna på efter att ha klickat på annonsen.
3. Ange ett mål med din annons
Nu får du ange vilket mål du har med annonsen. Det kan till exempel vara sälja en produkt, få fler besökare eller samtal.
4. Skapa annons
Du kan nu skapa din första annons. Exakt vad du ska skriva beror på vilket mål du angivit i förra steget, men det kan exempelvis vara rubrik och beskrivning.
5. Lägg till nyckelord
Välj nyckelord och sökfraser som du förknippar den sida som du gör reklam för med. Google Ads använder dessa för att matcha ihop din annons med olika sökningar som folk gör. Fyll i ett sökord så får du tips på fler.
6. Välj plats
I detta steg får du välja geografiskt område som din Google-annons ska visas inom. Det kan vara i närheten av företagets adress eller egentligen var som helst.
7. Ange en budget
Välj något av de budgetförslag som Google Ads föreslår eller ange ett valfritt belopp.
8. Fyll i betalningsuppgifter
Innan dina annonser kan visas måste du ange en betalmetod. Koppla ett kontokort eller kreditkort.
9. Länka Ads till Google Analytics
För att kunna få tillgång till full statistik och se hur din betalda trafik går i förhållande till andra kanaler kan du koppla Google Ads till ditt Analytics-konto. Det gör du lätt under Konfiguration i verktygsmenyn i ditt ads-konto.
Strategier för budgivning i Google Ads
I Expert Mode låter Google Ads dig välja olika budstrategier. Vilken som är bäst beror på vad du har för mål med din annonsering, vilken typ av kampanj du kör och på vilket eller vilka av Googles nätverk du annonserar.
Här är några av de strategier som du kan använda:
1. Smart Biddinig – smart budgivning
Om ditt mål med annonseringen är att få så många konverteringar som möjligt, till exempel sälja en produkt eller tjänst, då fungerar Smart Bidding bra. Då gör Googles maskininlärning det mesta av jobbet för att uppnå en optimal konverteringsgrad.
Likväl måste du fatta vissa beslut. Du kan välja mellan fem inriktningar:
- Mål-CPA: Optimera för att konvertera så bra som möjligt genom att ange en kostnad per åtgärd, CPA.
- Mål-ROAS: Optimera för konverteringsvärde genom att sätta ett ROAS-mål. ROAS står för Return on ad spend och motsvarar avkastning delat på annonskostnaden.
- Maximera konverteringar: Ungefär som mål-CPA, det vill säga optimera för konverteringar, men sikta på att bränna hela budgeten istället för att ange en viss kostnad per konvertering.
- Maximera konverteringsvärde: Optimera för konverteringsvärde men använd hela budgeten istället för att landa på en viss ROAS.
- Förbättrad CPC: Ger dig tillgång till automatisk justering av dina manuella bud så att du kan maximera antalet konverteringar. Denna funktion kan användas med manuell CPC-budgivning.
2. CPC-budgivning
CPC-budgivning i Google Ads kan passa bra om ditt främsta syfte är att driva mycket trafik till din webbplats genom betalda annonser.
Här finns två alternativ:
- Maximera klick: Låt Google Ads sköta budgivningen per automatik med målet att maximera antalet klick. Du behöver bara ange en genomsnittlig budget per dag.
- Manuell CPC-budgivning: Här anger du själv högsta CPC-bud (kostnad per klick). Detta är bra om du till exempel vill buda högre på vissa Google-sökord som är extra viktiga för din verksamhet.
3. Budgivning som ökar synligheten
Att synas så mycket som möjligt snarare än att maximera antalet besökare eller konverteringar kan vara bra om syftet är varumärkeskännedom.
Det finns flera sätt att göra det på:
- CPM: Betala för hur många gånger annonserna visas i Googles Display-nätverk eller på YouTube.
- Målexponeringsandel: Automatisk budgivning som syftar att visa din annons högst upp, högt upp eller var som helst på första sidan (beroende på vad du väljer).
- mCPM: Du anger hur mycket du vill betala i snitt per tusen exponeringar.
- vCPM: Manuell budstrategi som går bra att använda för att öka medvetenheten om ditt varumärke. Du anger högsta belopp att betala per 1000 visningar i Googles Display-nätverk.
4. Interaktioner eller visningar med CPV i videoannonser
Om du annonserar i videoformat på YouTube kan du använda en CPV-budgivning (Cost Per View) för att öka exponeringen. Det är även möjligt att ha som mål att få videointeraktioner, till exempel att besökarna klickar på en knapp.
Källor
https://support.google.com/google-ads/answer/1752122?hl=sv
https://support.google.com/google-ads/answer/2459326?hl=sv
https://support.google.com/google-ads/answer/7640032?hl=sv