Av

Uppdaterad: September 05, 2022

SEO eller AdWords?

I videon diskuterar Christian Rudolf huruvida man bör satsa på att göra antingen Sökmotoroptimering eller AdWords eller båda delarna, och ger exempel på varför.

Transkribering av videon:
Ska man göra SEO eller Adwords? Det är en fråga jag får ibland. Svaret kan tyckas självklart för vissa av er som lyssnar, men jag tror inte att det är så. Svaret är ja. Man ska göra både SEO och AdWords. Jag ska göra en liknelse som illustrerar varför.

Därför bör du göra både SEO och AdWords

I Stockholm finns det en butik som heter NK. De har skyltfönster. I varje skyltfönster finns det tre skyltdockor. Om du har dina kläder på en docka eller två dockor i ett skyltfönster har betydelse för din försäljning. Det är inte säkert att ha två dockor versus en docka ger dubbelt så mycket försäljning. Men man säljer mer om man har två dockor än om man har en. Liknelsen är att varje docka är en typ av marknadsföring. Docka ett är AdWords och docka två är SEO. Det beror på att Google är ett skyltfönster med lite olika avdelningar. Man har AdWords – det köpta söket. Man har det organiska söket – tio blå länkar – och vid fyrtio procent av alla sökningar där ute har man även ett lokalt sök; de här tre packen, som är extra tydliga i din telefon. Så ja, man ska göra både SEO och AdWords.

Vad kan hända om du kombinerar SEO & AdWords

Men det kan också få vissa konsekvenser att göra både och, exempelvis, är du framgångsrik inom SEO och startar en aggressiv AdWords-kampanj kan trafiken från din SEO gå ner och du måste betala för klicken. Det beror på att de köpta länkarna ligger överst så att dina potentiella användare helt enkelt, när de söker efter dig eller förväntar sig att se dig, klickar på annonsering istället för den organiska länken. Det betyder också att man kan göra olika typer av arbitrage och styra. Man kan göra framgångsrik SEO och växla det mot mindre AdWords och om man misslyckas lite med sin SEO kan man göra mer AdWords.

Vår principiella hållning är att om du lägger tjugo till fyrtio tusen i månaden på AdWords så lönar det sig nästan alltid att göra SEO. Jag hoppas att ni blev upplysta och har ni några egna erfarenheter av SEO vs AdWords så dela dem gärna i kommentarerna. Tack.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +15 år av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluder svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.