Av

Uppdaterad: December 24, 2021

URL förklarat av TopDog

En URL är en adress på nätet som pekar till en resurs på nätet, exempelvis en webbsida, undersida, bild eller annan fil på en webbsajt. På svenska betyder URL webbadress eller internetadress.

Vad är URL?

URL står för Uniform Resource Locator eller webbadress som det oftast kallas på svenska. Rent tekniskt är definitionen en teckensträng som pekar mot en viss resurs. URL skapades 1989 av Tim Berners-Lee, en av grundarna för World Wide Web (WWW).

Den vanligaste användningen av URL:er är att på ett enkelt sätt kunna hänvisa användarna till en viss hemsida (t.ex. example.com) eller undersida (example.com/undersida). En URL kan även peka mot en hypertextfil (html-fil), bild, en ljudfil, video eller någon annan form av innehåll på nätet.

Syfte med URL

Syftet med en URL är att göra det enklare för användare att surfa på nätet. Om det inte fanns några URL:er och du till exempel skulle vilja läsa nyheterna på svt.se skulle du behöva skriva IP-adressen 194.15.212.162 i adressfältet i din webbläsare istället.

Hur fungerar en URL adress?

När du söker efter något i din webbläsare skriver du in en domän i adressfältet, till exempel examle.com. Det är detta som är URL.

En URL kan bestå av flera delar:

  1. Protokoll
  2. Domän
  3. Resurs
  4. Extra information
  5. Ankare

De två första är obligatoriska. Övriga är frivilliga.

Protokoll

Protokoll är en teknisk term för vilket ”språk” som används när information skickas och tas emot. HTTPS: eller HTTP: är de protokoll som används på WWW. FTP: är ett protokoll för att föra över filer. För lokala URL:er i en dator används protokollet ”File:”.

Domän

Nästa del i en URL är domännamnet. Den visar vilken dator eller server som resursen finns på. I vårt exempel är det ”//example.com”. Detta domännamn översätts av en server till ett IP-nummer via domännamnssystemet.

Resurs

Resursen i en URL anger en specifik fil som vi vill komma åt. Det kan exempelvis vara:

  • Html-fil (.html)
  • PDF-dokument
  • Ljudfil (exempelvis mp3)
  • Textfil
  • Video

Resursen kan antingen ligga direkt i roten:

  • example.com/resurs.html

Eller så är en hel katalog en del av resursen:

  • example.com/sport/fotboll/damfotboll/lag.html

Extra information

Ibland vill man skicka extra information till en webbplats. Det kan du göra genom att lägga till ett frågetecken följt av en textsträng:

  • Example.com/resurs.html?source=topdog

I exemplet skickar vi den extra informationen till webbplatsen om att källan är TopDog. Denna metod används ibland för att berätta för en webbplats varifrån trafiken kommer. Det går även att använda extra information i en URL för att ge kommandon på en webbplats, till exempel redigera innehållet på Wikipedia.

Ankare

Slutligen kan ankare vara en del av en URL. Det är en textsnutt som följer efter ett ”#”:

Example.com/resurs.html#hoppa

Syftet med ankare är att kunna hoppa till en viss plats i innehållet på en webbsida. Denna information används bara lokalt i webbläsaren och skickas aldrig till servern.

Hur hittar jag min URL-adress?

Det är enkelt! Du hittar URL-adressen till vilken hemsida som helst genom att titta uppe i adressraden i din webbläsare.

Så här gör du:

  1. Googla efter den sajt du vill veta URL för
  2. Klicka på sökresultatet
  3. Nu hittar du URL:en i adressfältet högst upp i din browser

Vad betyder URL för Google och SEO?

Är URL viktig för SEO? Det korta svaret är ”ja”.

Det långa svaret är ganska komplext eftersom betydelsen av sajtens URL-struktur påverkar rankingen och besökarantalet på flera sätt.

Google själv rekommenderar i sina riktlinjer för SEO att en sajts URL-struktur ska vara så enkel som möjligt. Det innebär bland annat:

  • Använd webbadresser som en människa kan förstå. Exempelvis example.com/flygplan och inte example.com/index.php?id-session=1324&sid=5102ladf8199-1420.
  • Skriv isär olika ord för att skapa tydlighet. Exempelvis example.com/vilket-flygbolag-ar-bast istället för example.com/vilketflygbolagarbast
  • En tydlig och logisk struktur på webbplatsens innehåll gör att Googles ”spindel” lättare kan hitta rätt och kategorisera sajten. Ofta återspeglar sig denna struktur i dina URL:er.

Den troligtvis viktigaste betydelsen av en bra URL för Sökmotoroptimering och sajtens ranking i Google är hur bra den är på att få folk att klicka på länken till just din webbplats. En snygg URL gör att fler klickar vilket innebär att din CTR ökar. Du får fler besökare.

Längden på en URL har i olika studier visat sig påverka rankingen – ju kortare desto bättre ranking. Troligtvis är det inte en rankingfaktor i sig, men längden kan påverka klickfrekvensen vilken i sin tur påverkar rankingen.

Lägga till URL i Google

Om du har skapat en ny artikel eller undersida behöver du egentligen inte lägga till denna nya URL i Google. Givet att din sajt redan finns i sökmotorn kommer Googles spindlar att indexera den nya sidan efter ett tag.

Ett tips är ändå att om du vill snabba på indexeringen kan du kopiera in din nya URL sökrutan i Google Search Console så dröjer det inte länge förrän sidan finns med i indexet.

URL och content marketing

Det är även en god idé att tänka lite över dina URL:er som del av din content marketing. Din webbadress bidrar en hel del till din webbplats identitet – och i förlängningen det intryck du eller ditt företag gör.

Webbplatsens URL är ibland det första som dina besökare ser i Google. Hur webbadressen ser ut kan som sagt påverka hur många som klickar sig vidare till din sajt.

En snygg adress inger förtroende och lockar till besök. Den skickar en signal om vilket innehåll besökaren kan förvänta sig på din sida, vilket gör att sidans bounce rate kan bli lägre – besökaren vänder inte i grinden lika ofta. Användarupplevelsen blir bättre.

Om du skapar innehåll som du vill att många ska uppmärksamma är det bra om URL:en är ganska kort och snygg. Räkna med att fler kommer att vilja dela ditt innehåll än om du har långa och krångliga webbadresser. Och fler länkar innebär bättre ranking, allt annat lika.

Kort URL

Om du vill dela din URL med andra, exempelvis i sociala medier, kan det vara lite bökigt om den är för lång. Dels får den kanske inte plats i en post eller ett meddelande, dels är det ingen som orkar skriva av den för hand om det skulle behövas.

Lösningen är att förkorta din URL. Genom en så kallad URL-förkortare eller länkförkortare skapar du en kort webbadress (short URL) som är lätt att dela.

Exempel på kort URL

Genom att korta en URL kan du förvandla en webbadress som denna

  • www.example.com/blog/2021/03/07/hitta-varldens-basta-exempel-pa-URL-nu/

till något som ser ut ungefär så här

  • bit.ly/url-exempel

Tjänster för att förkorta URL

Det finns flera tjänster på nätet för att korta ner en URL, exempelvis:

  • Bit.ly – en av de vanligaste
  • Tinyurl.com – också känd
  • Tinyurl.se – en svensk variant

Tidigare fanns även Googles egen tjänst goo.gl. Den har numera ersatts av deras Firebase Dynamic Links – ett sätt att skapa smarta dynamiska adresser i webbappar.

Svenska tecken – ÅÄÖ i URL

Sedan 2003 går det att registrera .SE-domäner med de svenska tecknen å, ä och ö. Denna typ av URL är möjlig tack vare det som kallas IDN, Internationalized Domain Name. Förutom svenska tecken finns det stöd för en mängd olika alfabet, bland annat det grekiska, kinesiska, arabiska och hebreiska.

För att kunna använda ÅÄÖ i URL i exempelvis en DNS måste adressen ”översättas” till så kallad punycode. Det kan du göra med en gratis konverterare online.

Då förvandlas t.ex. grönsaker.se till xn--grnsaker-o4a.se

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.