Av

Uppdaterad: April 23, 2023

Synlighet

Synlighet handlar om att synas digitalt online – i Google och andra sökmotorer genom sökmotoroptimering, men inte enbart. Det kan också vara den visibilitet som du kan få genom sociala medier, kataloger, jämförelsesajter och annonser.

Synlighet

Vad är synlighet?

Med synlighet eller visibilitet som det också kallas menas att vara synlig på nätet. Det handlar om hur du eller ditt företag framträder online. Ofta har det mycket att göra med hur bra webbsidan och dess innehåll visas i Google och andra sökmotorer. Men det kan även handla om synligheten i bland annat sociala medier, annonser, jämförelsesajter och kataloger.

Varför är synlighet viktigt?

Syns du inte, finns du inte. Ungefär så kan vikten av begreppet synlighet på nätet sammanfattas. Det är viktigt för att dina kunder – nuvarande och potentiella – över huvud taget ska kunna hitta till dig och dina tjänster eller produkter. Synlighet behövs också för att dina besökare ska känna förtroende för dig och påbörja resan mot att bli lojala kunder. Syns du på ett bra sätt skapar det trovärdighet. Människor får bekräftelse på att du är en aktör att räkna med och att lita på.

Stick ut från konkurrensen med ökad visibilitet

En digital närvaro präglas av stor konkurrens. Det är som regel flera och ibland ganska många konkurrenter och andra webbsidor som trängs på samma utrymme. Google har ett begränsat antal resultat på sin förstasida. Annonser visas endast i ett begränsat antal och i sociala medier kan det vara svårt att göra sig hörd och synlig på grund av det digitala ”bruset” – mängden information som ständigt strömmar förbi.

Att synas på nätet bland denna mängd med digital information är nödvändigt för göra rätt intryck på dina kunder.

Öka din synlighet med SEO

Även om synlighet handlar om hela den digitala närvaron är det ofta i Google det börjar. Människor som söker efter en vara eller tjänst googlar för att få mer information eller för att slå till direkt och köpa. Det är ofta också till sökmotorn man går för att ta reda på mer information om ett företag.

Det är dessutom vanligt att människor känner ett större förtroende för företag som om och om igen dyker upp bland de första resultaten i Google. Därför bör du sökmotoroptimera din hemsida och se till att du finnas med där!

Så kan du synas på nätet i sökmotorerna

Det fina är att det går att synas på Google gratis. I princip handlar det om att skapa innehåll som är relevant för ditt företags kunder. Beskriv varor eller tjänster på ett bra sätt som är lätt att förstå. Fundera på vilka sökord dina kunder använder när de googlar och använd dem i dina texter. Sedan skapar du innehåll regelbundet, gärna genom en blogg. Detta kommer att förbättra din digitala synlighet och leder så småningom till mer organisk trafik och fler engagerade besökare.

Ofta behövs även länkar för att kunna klättra upp till toppen i Google – speciellt om du är aktiv inom en bransch med hög konkurrens. Här är det viktigt att vara försiktig för att inte bestraffas av Google. En SEO-konsult som Topdog kan hjälpa till att bygga länkar på ett säkert sätt.

Öka visibiliteten med sökmotoroptimering

Även om det är gratis att synas på Google är det nästan alltid lönt att anlita en SEO-byrå för att systematiskt skapa en bättre synlighet online. Vi på Topdog ser SEO och sökmotoroptimering i allmänhet som en process. Det handlar om att först analysera vad som behöver göras. Sedan behöver vi laga problem med teknisk SEO.

När det är klart kan vi gå vidare med att förbättra webbsajten genom bland annat innehåll, struktur, menyer och länkar. Därefter kan vi utöka synligheten ytterligare genom att expandera sajten för att ta upp ännu mer plats bland sökresultaten. När allt det är gjort är det viktigt att övervaka och anpassa sin sökoptimering i takt med att förutsättningarna i sökmotorerna och den digitala konkurrensen förändras.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.