Av

Uppdaterad: Maj 02, 2023

Så skapar du bra innehåll – Steg för steg

Att bra innehåll är en viktig del av sökoptimering är ingen nyhet. Men vad klassas som bra content enligt Google? Det svarar vi på i denna artikel och i videon nedan.

I denna video förklarar vi hur Google ser på ditt content:

Vad är bra innehåll?

Att skapa bra innehåll handlar nu för tiden till en stor del om att skriva innehåll som har en god chans att ranka bra i Google. Content är en av de viktigaste delarna av sökmotoroptimering – SEO.

Det handlar dock egentligen inte om att producera texter för Google. Du behöver skriva med läsarens intresse och användarupplevelsen i fokus. Då lyckas ditt innehåll även i Google.

Gör så här för att skapa bra content

  1. Bestäm ämne – utgå från målgruppen & vad den söker efter
  2. Gör en detaljerad sökordsanalys – vilka frågor ska besvaras?
  3. Planera artikelns innehåll – vad förväntar sig läsarna?
  4. Skapa en struktur för ditt content med rubrik & underrubriker
  5. Skriv innehållet – engagera läsarna & använd nyckelord
  6. Formatera innehållet – så att det blir trevligare att läsa
  7. Publicera din artikel – se till så att den är 100% unik
  8. Följ upp – undersök förbättringar behövs
  9. Fortsätt skapa bra content för att stärka hela sajten

Låt oss titta närmare på dessa mer i detalj:

1. Bestäm ämne – utgå från målgruppen

Börja med att bestämma vad du ska skriva om. Om du har en hemsida eller blogg finns säkert tusentals med möjliga ämnen att välja bland. Det är därför klokt att prioritera så att du lägger resurserna på de teman som kan ge störst antal besökare först.

Vad är dina läsare intresserade av?

Du kan starta med att fråga dig vad din målgrupp är intresserad att läsa om. Vissa ämnen är i det närmaste uppenbara. Vill du skapa riktigt bra innehåll bör du dock ta hjälp av en övergripande sökordsanalys för att ta reda på vad folk verkligen söker efter.

Ta hjälp av sökordsanalys

Med SEO-verktyg som exempelvis Ahrefs eller Semrush kan du göra en sökordsanalys för att se vilka sökord som liknande sajter, exempelvis dina konkurrenters, får mest trafik på. Har du redan en del content på sajten kan du hitta ledtrådar på möjliga intressanta ämnen i Google Search Console.

Skapa innehåll som alltid är aktuellt

Vill du skapa innehåll som har en god chans att få mängder med besökare år in och år ut? Då ska du skriva så kallat evergreen content – content som inte bara är aktuellt här och nu utan även längre fram i tiden.

Tips – Det är en god idé att skapa en content plan, en innehållsplan, för att undvika att skriva artiklar ad hoc. Med en tydligt process för att skapa nytt innehåll blir det lättare att lyckas med din content marketing.

2. Gör en detaljerad sökordsanalys

När du väl har valt ett ämne är det dags att gräva lite djupare i vad folk söker efter. Det är sällan en artikel rankar på ett enda sökord. Snarare brukar det handla om tiotals, hundratals och ibland tusentals olika söktermer. För att skapa riktigt bra innehåll behöver du ta reda på dessa sökord.

Hitta primära och sekundära sökord

De nämnda programmen Ahrefs och Semrush är utmärkta på att hitta relevanta nyckelord, men det finns även andra program på marknaden. Ubersuggest är till och med gratis.

Baserat på de sökdata som du får fram kan du nu bestämma primära och sekundära sökord:

  • Primärt sökord: Det viktigaste sökordet som du vill att ditt innehåll ska ranka på. Ibland kan det vara mer än ett sökord men i huvudsak riktar vi in oss på en enda term här.
  • Sekundära sökord: Ord och sökfraser som är relaterade till det primära sökordet. Det kan vara synonymer, long tail-sökord och biämnen.

Skriv ner dessa. Du kommer att ha nytta av dem nu när du sätter igång och skriver ditt innehåll.

3. Planera artikelns innehåll

Det är viktigt att skapa unikt och äkta innehåll. Däremot behöver du inte uppfinna hjulet på nytt. Gör research för att ta reda på vad andra redan har skrivit om på ämnet.

Ett tips är att titta på toppresultaten i Google. Vilka ämnen täcker de? Hur är innehållet strukturerat? Är det steg-för-steg-guider (som den du läser just nu) eller är det en längre och ännu mer djuplodande guide? Kanske är det mer bild och video än text? Det som rankar bra idag indikerar vilken typ av innehåll besökarna uppskattar inom det valda ämnet.

Vill du skapa bra innehåll kan du alltså tjäna på att åtminstone låta dig inspireras av vad som ligger i toppen i Google. Därefter försöker du skapa något som är ännu bättre.

4. Skapa en struktur för ditt content

Nu när du vet på ett ungefär vad artikeln ska innehålla är det dags att strukturera allt. Bra content är välstrukturerat. För att det ska vara lätt att läsa behöver du skapa en rubrik och därefter dela upp innehållet i underrubriker som vägleder läsaren genom texten.

Dela upp innehållet i H1, H2 och kanske även H3

Rent tekniskt skapar du struktur genom att lägga in rubriken som H1 och underrubriker som H2. Är det en lång artikel kan du skapa ytterligare en nivå med underrubriker i form av H3. Med hjälp av denna rubrikhierarki blir det lättare för läsaren att hitta. Dessutom förstår sökmotorerna strukturen bättre.

Så här skulle en artikel om hundmat kunna se ut:

  • H1: Hundmat bäst i test 2022
    • H2: Hur vet man vad som är bra hundmat?
    • H2: Bästa hundmaten – topplista
    • H2: Så gjorde vi vårt test
    • H2: Vanliga frågor och svar om hundmat

Använd sökorden i rubriker och underrubriker

Här får du användning av de primära och sekundära sökord som du tagit fram. H1 ska innehålla det primära sökordet, gärna tidigt i rubriken. Kan du få med ett viktigt sekundärt sökord där är det ett plus.

Försök att få med det primära huvudsökordet i någon H2:a också. Samma sak för de sekundära sökorden. Använd gärna böjningar. Tänk på att använd dessa sökord med stor måtta så att det inte blir alltför ”optimerat” och upplevs som spammigt.

5. Skriv innehållet

Nu är det dags att börja skriva! Välj tonläge och nivå på texten utifrån vem som ska läsa den. Är dina läsare ganska så genomsnittliga konsumenter? Är de kanske akademiker eller företagsledare? Ungdomar?

Skriv för din målgrupp

Skriv på ett sätt som tilltalar din målgrupp. Ofta lönar det sig att skriva ganska enkelt och rakt på sak oavsett vem läsaren är. En mer avancerad målgrupp kan dock tåla och ibland till och med förvänta sig lite mer svårsmält men mer nyanserat innehåll.

Engagera läsaren

Oavsett målgrupp behöver du engagera läsarna och fånga deras intresse. Se till så att texten flyter på och hänger ihop. Anta inte att användaren läser mellan raderna! Var konsekvent och håll dig till en och samma stil genom hela artikeln.

Använd nyckelord i ditt content

Ha hela tiden de primära och sekundära nyckelord som du tog fram tidigare genom nyckelordsanalysen i bakhuvudet när du skriver. Försök få med dem här och där på ett naturligt och balanserat sätt genom hela texten – lite så som du saltar en maträtt. Överdriv inte!

6. Formatera innehållet

Du kommer långt med en välskriven text, men kanske inte hela vägen fram till mål. För att lyckas med riktigt bra content behöver du tänka på alla de där detaljerna som gör det extra intressant för läsaren att hänga med från början till slut. Ingen läsare gillar att se en ”vägg med text”.

Detta kan du göra för att förbättra din artikel

  • Citat: Bryt upp texten genom att lägga in ett eller ett par citat. Det ger läsaren en liten paus, något att fästa blicken vid och det skapar en personlig koppling.
  • Bilder: De flesta av oss upplever texter som har några bilder i sig som roligare och mer intressanta att läsa. Även mycket akademiska artiklar brukar ha fotografier, skisser, ritningar, diagram eller liknande för att illustrera innehållet.
  • Listor: Har du innehåll som kan struktureras i en punktlista eller numrerad lista? Använd då den möjligheten! Det ger ett strukturerat intryck och är lättare för läsaren att förstå. Ja denna lista som du just nu läser är ett exempel på detta.
  • Länkar: Om dina läsare har nytta av annan information på din sajt eller på en extern sajt kan du länka dit. Det förbättrar användarupplevelsen. Dessutom visar du för Google att innehållet är relevant (vi kommer strax till det).
  • Fetstil: Ett litet knep som du kan använda dig av är att markera viktiga textpartier med fetstil. Det gör att användaren får något att fästa blicken vid och det blir lättare att skumläsa texten.

7. Publicera din artikel

Nu är det dags att publicera det du skrivit. Innan du trycker på publiceringsknappen är en god rutin att kontrollera att texten verkligen är 100% unik. Det kan du göra med hjälp av ett verktyg som Copyscape.com.

Självklart bör du även korrekturläsa artikeln efter att du publicerat den. Ser den bra ut även på mobilen?

8. Följ upp

Du skapade bra content för att få trafik – då ska du också följa upp och ser hur det gått! På sikt är det enklaste sättet att se hur det går att ha ett analysverktyg som exempelvis Google Analytics installerat. Då ser du svart på vitt om du får trafik och hur stor del av den som är organisk.

Problemet är att det brukar ta ett tag innan även det bästa av innehåll ”tar sig” i serpen och börjar ranka bra. Som tur är finns ett par trix för att följa upp hur det går redan efter cirka ett par månader:

CR: Lägg in bild på synlighet här som visar när en artikel stabiliserar sig i Google.

A. Google Search Console

Googles eget verktyg för webmasters, Google Search Console (GSC), kommer ganska snart att ge dig signaler kring hur det går för ditt nyskapade content. Redan innan din artikel börjar få en hel del klick kommer den att generera så kallade ”visningar” eller exponeringar i Google. Det betyder att någon sett resultatet men inte nödvändigtvis klickat på det.

I GSC kan du klicka in dig på aktuell artikel och se vilka sökord som fått visningar i Google och på vilken position. Du kan även ta fram grafer på sökordsnivå och artikelnivå.

B. Rank tracker i SEO-verktyg

Det andra sättet att följa upp ditt innehåll är genom att systematiskt lägga in de primära och några av de viktigaste sekundära sökorden i en så kallad rank tracker. Så gott som alla SEO-verktyg har denna funktion. Några populära exempel är Ahrefs (vår favorit), Semrush och svenska Wincher, men det finns många fler.

I en rank tracker kan du se grafer över hur varje sökord avancerar i Google över tid. En utmärkt feedback!

Använd informationen för att förbättra innehållet

När du får feedback genom att titta i graferna och undersöka hur innehållet avancerar i rankingen får du också underlag till att förbättra ditt content.

  • Är det någon av söktermerna som verkar ha stor chans att få många besökare från Google men som släpar efter i rankingen? Undersök om det nyckelordet finns med i lämplig underrubrik och ämnet behandlas på ett tillfredsställande sätt i texten.
  • Kanske kan artikeln utökas en aning med information som användarna verkar efterfråga men som inte återspeglas så bra i texten i nuläget?
  • Vissa relaterade frågor kan vara lämpliga att ta med som del av en FAQ. Därmed berikar du innehållet med relevant content utan att stjäla showen från huvudnyckelordet.

9. Glöm inte att din text är en del av ett större innehåll

Det lönar sig att lägga tid på varje artikel. Walk the extra mile! Skillnaden mellan OK och riktigt bra innehåll kan vara skillnaden mellan att få 100 besökare per månad eller 1000.

Bra content = hela sajten

Tänk på att bra content för Google är mer än varje enskild artikel för sig. Summan är större än de ingående delarna. Det beror på att sökmotorn ser din sajt som en helhet, ett sammanhang. En artikel om djurfoder kommer att lyckas bättre på en sajt om husdjur än på en matblogg eftersom sammanhanget är rätt. Skapa content som är relevant för sajten och för läsarna. Länka mellan artiklarna på ett sätt som hjälper användarna och skapar en helhet. Gör du det visar du Google att du är en relevant auktoritet på ämnet.

Här brukar vi säga att det också är viktigt att skapa innehåll som levereras snabbt till Googles användare. Kan du skapa denna ”auktoritet” inom 6 månader och inte ”dutta” med din SEO i 5–10 år kommer du att öka chanserna radikalt att lyckas med att få många läsare.

Ta gärna hjälp av en contentbyrå med din SEO marketing för att kunna jobba mer effektivt med att skapa bra content i en rimlig takt.

Annat som påverkar hur ditt innehåll lyckas

Även faktorer som användarvänlighet (UX) genom exempelvis menyer, layout och laddningshastighet spelar roll för hur användarna gillar din sajt och ditt innehåll. Google känner av när besökare vänder i dörren eller bara tillbringar 10 sekunder på att läsa en artikel.

Förbättra upplevelsen i varje artikel och på sajten som helhet så kommer du att få mycket mer trafik från Google och andra sökmotorer!

Vi kan avsluta med ett citat från Googles chefsanalytiker John Mueller:

”When it comes to the quality of the content, we don’t mean like just the text of your articles. It’s really the quality of your overall website. And that includes everything from the layout to the design. Like, how you have things presented on your pages, how you integrate images, how you work with speed, all of those factors, they kind of come into play here.”

– John Mueller, Search Analyst Google

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +15 år av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluder svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.