Av

Uppdaterad: Mars 22, 2023

Såhär kan du ranka fort i Google

Idag ska jag dela med mig av ett praktiskt och enkelt tips som ni omgående kan omsätta till bra ranking, till och med toppranking.

Så, hur hittar man ett ord – ett huvudord – som man kan ranka sitt innehåll fort på?

Här är en process för detta.

1. Leta upp ett forum. Det kan vara Svenska Quora, det kan vara Flashback eller Familjeliv – det finns x antal svenska forum där ute var merparten jag inte känner till. Du kanske kan hitta ett som är relevant för din affär.

  • Ta den URL:en och gå till ert sökordsverktyg.
  • Sökordsverktyget kan vara Ahrefs som vi använder ganska mycket.
  • Det kan vara SEMrush, och det finns ännu fler där ute.
  • Ta URL:en, tryck in URL:en och gå till sökorden.
  • Vilka sökord rankar detta forum på?
  • Filtrera på plats 1-10, det vill säga: Du ser bara de sökorden där det här forumet är på plats 1-10. Alla de orden är lätta att ranka på.

Säg exempelvis att du är en E-handlare. Säg att du jobbar med elektronik, mobiltelefoner eller både och.

  • Gå till Quora, se.quora.com.
  • Ta den URL:en, tryck in i Ahrefs och gå till sökord.
  • Filtrera på plats 1-10.
  • Om du gräver lite där kommer du hitta orden Iphone eller Samsung.
  • Skriv en artikel där du jämför dessa två olika brands tydligt, gärna med exempel, bullets, listor – och publicera.

Logiken bakom denna sökmotoroptimering är att om ett forum som Quora kan ranka med deras användargenererade innehåll, som inte alls är lika välstrukturerat som din artikel i ämnet, så kommer du slå dem.

Det är dessutom rimligt att tro att du inom några veckor är i topp 3 eller i alla fall topp 5, beroende på hur skicklig du är.

Så här enkelt hittar du innehåll att ranka på.

Tack för mig.

Läs vidare om SEO optimering och kika på fler verktyg för att ranka fort i Google! 

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.