Av

Uppdaterad: Juli 06, 2023

Organisk trafik

Begreppet organisk trafik syftar på de besökare som kommer till din sajt när de klickar på de organiska sökresultaten i en sökmotor. Själva klicken kostar inget och det är gratis att finnas med i Google och andra sökmotorer.

Organisk trafik

Vad är organisk trafik?

Den organisk trafiken består av de besökare som hittar till din webbsida efter att de klickat på ett organiskt sökresultat i Google eller andra sökmotorer. Ett annat ord för detta är organiska besökare.

Så här ser det ofta ut i Google, Bing och andra sökmotorer:

Organisk trafik exempel

De översta resultaten är ibland annonser. Därefter kommer organiska resultat som man inte betalar något för.

Den organiska trafiken är en av flera trafiktyper som en webbplats kan få – andra är direkt trafik, social trafik, betald trafik och trafik via länkar från andra webbplatser. De organiska besökarna kommer som ett resultat av att du har skapat innehåll på din webbplats som rankar bra i sökmotorerna.

Varför är organisk trafik viktigt?

Organisk trafik från Google och andra sökmotorer är viktig av flera skäl:

  • Träffsäker: Din sida visas i rätt sammanhang. Den dyker upp när någon har sökt på en specifik fråga som du besvarat på ett bra sätt.
  • Skapar förtroende: Människor känner mer förtroende för företag och webbplatser som rankar högt upp i sökmotorerna.
  • Konverterar bra: Tack vare detta förtroende konverterar organisk trafik ofta bättre än andra trafikkällor.
  • Lönsamt: Det är ofta billigare att anlita en SEO-konsult eller sökmotoroptimerare för att ranka bra och få mer organisk trafik än att betala för annonser på lång sikt.
  • Långsiktigt: Att skapa en närvaro i sökmotorerna är att satsa på att få en tilltagande mängd organisk trafik på lång sikt.

Fördelar med organisk trafik kontra betalda annonser

Det finns flera fördelar med organisk trafik jämfört med att betala för annonser, exempelvis Google CPC-marknadsföring:

  1. Billigare med organisk trafik
    Den främsta fördelen med att satsa på att få mer organisk trafik är att den inte kostar något i sig. Du betalar inget för att vara med i sökmotorerna. Inte heller betalar du något för varje klick som någon gör på sökresultatet. Jämför det med exempelvis Google Ads där du får betala en summa pengar varje gång någon klickar på en annons – oavsett om hen köper något av dig eller inte.
  2. En långsiktig investering
    En annan fördel med organisk trafik jämfört med betalda annonser är att den ofta fortsätter att komma dag in och dag ut, år efter år. Annonser ger bara trafik så länge som de är uppe och så länge som du betalar för dem. Givetvis kostar det pengar att producera innehåll som kan ranka bra och dra till sig organisk trafik. Men den största kostnaden är i det initiala skedet när du skapar ditt content. Sedan ligger det där i sökmotorn. Har du en bra strategi för Google sökmotoroptimering kan sajten stiga i ranking och dra till sig alltmer trafik med tiden.
  3. Konverterar lättare
    En tredje fördel med organisk trafik jämfört med Google Ads är att besökare som hittat till din webbsida på en naturlig och organisk väg tenderar att konvertera bättre och bli kunder snabbare jämfört med betald trafik.

Hur ser jag hur mycket organisk trafik sajten får?

Det finns flera sätt att se hur mycket organiska besökare din webbsida har. De vanligaste sätten är att använda Google Search Console eller Google Analytics.

Google Search Console

Search Console är Googles verktyg för webmasters där du bland annat kan se vilka sidor som exponerats organiskt i sökresultaten, hur många klick de fått och vilka sökord och sökfraser som genererat trafik.

Google Analytics

Analytics är Googles program för att analysera trafikkällor till en webbplats och hur besökarna rör sig på sajten. Organisk trafik är en av flera trafikkällor som du kan analysera med Google Analytics.

Hur ökar jag den organiska trafiken från Google?

För att få mer organisk trafik är det flera pusselbitar som behöver falla på plats. Men det är nästan alltid smart att jobba på att öka mängden organiska besökare till en webbplats eftersom det ger en hög ROI – avkastning i förhållande till investeringen. Ofta lönar det sig att anlita en SEO-byrå för att få hjälp att sökoptimera i Google.

Att skapa bra content – innehåll – på sajten som svarar på det sökarna är ute efter är viktigt. För att kunna skriva bra artiklar lönar det sig att först göra en gedigen sökordsanalys. På så sätt får du fram vad folk söker efter och sedan kan du skapa content därefter.

Dessutom behöver din webbplats ofta länkar från bra och relevanta webbsajter. Det ser Google som ”röster” för att ditt innehåll är värt att läsa, vilket ger en bättre ranking som följd. Skapar du bra content kan du få länkar på naturlig väg. Dessutom kan du aktivt bygga länkar – men var försiktig! Gör du på fel sätt kan Google uppfatta det som ett försök till manipulering av sökresultaten och bestraffa dig med lägre organisk ranking som följd.

Det är också fördelaktigt om din webbsida är SEO-optimerad ur ett tekniskt perspektiv. Därför kan teknisk SEO vara en lönsam investering för att öka den organiska trafiken.

Om du även har en app kan det vara värdefullt att arbeta med ASO (app store optimering), även kallat app store SEO. Det liknar SEO för en webbsida, men det finns några viktiga skillnader som gör att det lönar sig att implementera en ASO-strategi för ökad organisk trafik från app-butiker.

Klarar man sig med organisk trafik?

Om det nu är så lönsamt att satsa på att få mycket organisk trafik – ska jag då satsa allt på det och strunta i andra trafikkällor? Räcker det med organisk trafik? Svaret kan variera beroende på sajt. Många gånger ger de organiska besökarna en sådan hög ROI att det känns bortkastat att lägga pengar på exempelvis CPC-annonser och sociala medier.

Samtidigt finns det fördelar att sprida riskerna och inte bygga upp hela sin digitala närvaro med enbart en strategi. Då och då uppdaterar Google och andra sökmotorer sina algoritmer. Varje gång är det alltid vissa sajter som råkar illa ut, faller i rankingen och tappar en stor del av sin organiska trafik som följd. Har du otur och hamnar i ett sådant läge är du säkert glad ifall du inte helt och hållet är beroende av organiska besökare utan även har en viss trafik från exempelvis sociala medier, annonser och från andra webbplatser.

Tips – använd dig av Google SEO med ett SEO-företag som Topdog för att skapa en robust organisk närvaro i sökmotorerna. På så sätt minimerar du risken att drabbas av obehagliga överraskningar.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +15 år av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluder svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.