Den viktigaste SEO-kunskapen 2024
Sökmotoroptimering är en komplicerad process som kräver både kunskap och erfarenhet. Det finns emellertid tre SEO-färdigheter som är extra viktiga – genomförande, samarbete och förmågan att definiera en bra användarupplevelse. Varför är dessa färdigheter så viktiga? Släng ett öga på videon nedanför så berättar Christian mer.
Transkribering av videon
Hej! Jag heter Christian och driver en SEO-byrå som heter Topdog. Ämnet för dagen är den viktigaste SEO-kunskapen. Då tror ni kanske att jag vänder mig till de yngre, nyexaminerade lyssnarna. Så är inte fallet. Även mer seniora personer behöver lyssna på detta så att man kan ställa bättre frågor eller bättre krav.
SEO är en komplex process som kräver SEO-kunskap
Vilken är den viktigaste SEO-färdigheten, eller faktiskt viktigaste SEO-kunskapen 2021? SEO börjar bli en gammal färdighet. Vi har hållit på med SEO i snart 20 år, och det har förändrats väldigt mycket över åren. Man har pratat om att teknik är det viktigaste. I början var det viktigt att kunna alla hålen i Google eller hur man manipulerar och exploaterar dem. Sen var det teknik, sen var det content och så vidare. Jag skulle hävda att idag är SEO så komplext och berör så många delar av företaget. Vare sig du jobbar som seo konsult eller som in house SEO:are så måste du vara duktig på att genomföra saker i den kontexten du befinner dig i. På din arbetsplats, med dina kollegor eller på det uppdraget som du pysslar med.
Samarbetsförmåga är av yttersta vikt
Genomförande av förbättringarna, eller problemfixarna, som ligger framför dig. Det är av yttersta vikt. För att kunna detta finns det en färdighet som är jätteviktig. Det kallas samarbete. Passa ihop. Din personlighet, ditt beteende, dina ord och hur du för dig måste passa väl ihop med andra människor. Anledningen till det är att de flesta människor omkring dig inte vill förändra sig. Man vill att det ska fortsätta vara som det alltid har varit. Förändring är jobbigt för alla människor. Det är ytterst få som älskar förändring.
Uppmärksamma användarupplevelsen
Det finns också en konkret förändring de senaste åren i Google som är av yttersta vikt att ha koll på. Det är användarupplevelse. Vad behöver användaren mötas av när de gör en sökning och klickar till webbplatsen? Hur ska content struktureras? Hur ska paketeringen av innehållet vara? Hur ska call-to-action eller målen utformas? Och hur får man detta att funka på ett bra sätt i den kontexten du befinner dig i och att det blir en topposition i Google?
Det här är de tre sakerna som jag tycker är viktigast, 2021 och 2022. Genomförande, samarbete och att kunna definiera en bra användarupplevelse.
Tack för mig.