Av

Uppdaterad: Januari 15, 2024

De 12 viktigaste SEO-trenderna under 2024?

  1. Röstsök fortsätter växa
  2. Video och bild blir allt viktigare
  3. Artificiell intelligens som innehållsskapare
  4. Googles uppdateringsfrekvens ökar
  5. Innehållets kvalitet är viktigare än kvantitet
  6. Användarupplevelsen (UX) är viktig på riktigt
  7. Smart teknisk SEO kan ge stort försprång
  8. Bildsökningar blir allt viktigare för e-handel
  9. Video ökar konverteringen för e-handel
  10. Bra produktrecensioner premieras i Google
  11. Anpassa e-handeln för Googles ökade uppdateringar
  12. AI gör användardata viktigare för ranking


Här kan du ladda ner presentationen.

Röstsök fortsätter växa

Röstsök är en trend vi hade med redan i 2022 års trendspaning och som i år blir allt viktigare (slide 3). Ofta handlar det om sökningar som innehåller en geografisk plats och ett sökord som visar vad besökaren vill hitta.

Undersökningar visar att 27% av användarna globalt har använt röstsök, och 40% av sökningarna innehåller en geografisk plats (Think with Google).

Om du säljer något som kan ha den minsta relevans för någon som letar efter en geografisk plats är det alltså viktigt att du sökmotoroptimerar för en ökning av röstsök 2023.

Exempel:
Du är en frisör med salong i centrala Göteborg. Röstsökningar du vill synas på är sånt som ”frisör Göteborg med tid idag”, ”frisör innanför vallarna göteborg” ”frisör kyrkogatan” och ”klipptid centrala Göteborg”.

Varför spelar röstsök roll för SEO?

Vi ser att människor gör en beteendeförändring som kan vara pådrivet av produkter som Google Home med teknik som Alexa och andra röstassistenters ökade användning de senaste åren. Det i sin tur kan påverka hur man arbetar med sin sökoptimering.

Graf över hur användningen av Voice search fortsätter att öka och kan användas som SEO-fördel.

Sökningarna används generellt när personen är nära ett köp, speciellt när röstsök sker på mobilen. När en person röstsöker på ”regnjacka göteborg” vill du göra det så enkelt som möjligt för dem att köpa av just dig.

Video och bild blir allt viktigare

Google gör allt de kan för att göra sina användare nöjda och människor gillar bilder och video. Det kan vi se på Googles förstasida. Den innehåller allt mer bilder, bland annat produktbilder med möjligheten att köpa direkt (Webfx).

Säljer du produkter som har snabb konvertering till köp och som gör sig bra på bild är det därför en stor fördel att sökmotoroptimera bilderna för att marknadsföras digitalt. Även vid andra typer av köpresor är det dock värt att jobba systematiskt med video och bild (Webfx), så länge du matchar arbetet mot er affär.

Vår uppskattning av bilder och videor speglas också i Internetstiftelsens rapport Svenskarna och Internet. Enligt rapporten använde 50% av de födda på 90-talet Youtube varje vecka förra året. 72% av dem använde Instagram (deras mest använda plattform) och 15% av dem använde Tiktok. Av de som är födda på 00-talet använde 65% Youtube, 63% Instagram och 52% Tiktok. 00-talisternas mest använda plattform var Snapchat. Jämför det med att de födda fram till 80-talet där flest använde Facebook varje vecka.

Varför spelar video och bild content roll för SEO?

Tittar man på vad både Google och social media-plattformarna prioriterar i sina algoritmer så är det tydligt att både rörlig bild (video) och stillbild blir allt viktigare för den som vill synas år 2023 och framåt. I webbinariumet ovan visar Christian också hur Tiktoks och Pinterests organiska trafik har ökat i svenska Google de senaste åren (slide 5 och 6).

Grafer över den ökade efterfrågan på video-innehåll. Seo-spaningen är att det ökar chansen att hamna på förstasidan i Google.

Exempel på produktbilder i Googles sökresultat från SEO-trender 2023 av Topdog

Dessutom, oavsett om plattformarna ändras över tid så är det rimligt att tro att beteendet av att föredra bild och video över text kommer att kvarstå hos generationen födda 1990-2009, och troligen efterkommande generation också. Det talar för att video och bilder kommer att bli en allt viktigare del av seo på en hemsida. Ytterligare en bild-baserad tjänst som är populär är Pinterest, något som 31% av svenska kvinnor använde under förra året, men bara 8% av männen (Källa: Svenskarna och Internet 2022).

Innehåll skapat av artificiell intelligens

Ibland kommer förändringar smygande och ibland annonseras deras ankomst med dunder och brak. Det senare kan användningen av ChatGPT i november 2022 beskrivas som. Två månader efter lansering hade 100 miljoner människor, globalt, börjat använda ChatGPT och ordet på allas läppar var ”AI-innehåll”. Som jämförelse tog det Instagram 2,5 år att nå samma användarbas enligt Reuters.

Med en sån genomslagskraft vore det kanske dumt att inte undersöka om och hur artificiell intelligens kan användas på ditt företag. Christian höjer dock ett varningens finger (slide 13): Var försiktig om din webbsajt är rent kommersiell. För även om Google accepterar att stora informationssajter som CNET både använder artificiell intelligens för att producera artiklar och är transparenta med det genom att märka upp artiklarna, så är det inte säkert att Google uppskattar om en e-handel plötsligt börjar producera enorma textmängder och nya sidor varje dag (slide 11-14).

Vad du bör tänka på med AI-innehåll för SEO 2023

Varför spelar AI-innehåll roll för SEO?

Artificiell intelligens som innehållsproducent kan ännu inte ersätta skribenter och copywriters men det är bara i sin linda, ingen kan förutsäga hur det kommer utvecklas, men en sak är säker: AI kan skapa content snabbt. Oavsett om du inte använder AI på något sätt i ditt företag så kommer någon av dina konkurrenter göra det.

I början kommer vi se väldigt klumpiga texter och bilder som inte riktigt ser ut som de ska, men vi kan anta att tekniken förfinas med tiden och om Googles användare gillar det så är det mot AI du tävlar i sökmotorn. Vill du testa AI så tipsar Christian också om ett Chrome-plugin (AIPRM) i webbinariumet (slide 14).

Google ökar uppdateringsfrekvensen

Som vi tidigare nämnt är Googles främsta mål att behålla sina användare och det innebär att deras sökresultat måste vara så bra som möjligt sett till besökarens search intent (varför de söker och vad de vill uppnå). Det har lett till att Google ökat frekvensen på sina uppdateringar stadigt de senaste åren (slide 8 och 9).

Graf över hur Googles uppdateringar påverkat en sidas organiska trafik

Alla uppdateringar påverkar inte alla rankingfaktorer, men Google arbetar kontinuerligt för att säkerställa att bra innehåll (sånt innehåll som användarna uppskattar) hamnar högt och innehåll med låg kvalitet inte syns alls eller hamnar långt ner i sökresultaten.

Varför spelar Googles uppdateringsfrekvens roll för SEO?

För varje uppdatering Google gör av sin sökalgoritm finns en risk att din webbsajts plats i sökresultaten påverkas. Det är inte alls ovanligt att stora och välkända webbsajter med första, andra och tredjeplatser i sökresultaten hamnar i limbo och tappar massa trafik efter en större Google-uppdatering. Ofta beror det på att webbsajten använt sig av taktiker som inte helt uppskattas av Google, men som Google inte straffat tidigare.

Exempel på effekten av Googles allt mer dramatiska uppdateringar som påverkar SEO

Den ökade frekvensen av uppdateringar betyder att det blir allt viktigare att ha en sökmotoroptimeringsstrategi som innehåller löpande anpassningar. Du kan alltså inte göra ett SEO-projekt under några månader och sen vänta 2-3 år tills du gör något mer, utan det behöver vara en del av din marknadsförings- och försäljningsstrategi.

Innehållets kvalitet är viktigare än kvantitet

Att kvalitet är viktigare än kvantitet kan tyckas självklart, men så har det inte alltid varit i Google. Varje unik URL är en chans att dyka upp på en sökning och eftersom varje relevant sökbegrepp helst ska ha sin egen URL så har det i många år varit lika viktigt med kvantitet på innehållet som med kvalitet. Men med ankomsten av bland annat artificiell intelligens (trend 3) har Google valt att fokusera senare uppdateringar (trend 4) på just kvaliteten på innehållet (Google Search Central Blog).

Varför spelar innehållets kvalitet roll i SEO?

Google vill skapa en så bra produkt som möjligt för sina användare. Det gör de genom att se till att användarna får den hjälp de söker efter när de googlar. Innehållet på din webbsajt är den hjälpen (slide 16).

Googles ökade krav på innehåll som påverkar SEO-arbete 2023

Ett tydligt exempel på att det är sådant som AI-innehåll som är en av anledningarna står att läsa i Googles guidelines. De bedömer kvalitet på innehållet med hjälp av Ansträngning, Originalitet, Skicklighet och Exakthet (på engelska Effort, Originality, Talent or Skill, Accuracy). Om just nivå av ansträngning (Effort) skriver de:

”Consider the extent to which a human being actively worked to create satisfying content.”
– Google

Användarupplevelsen (UX) är viktigt på riktigt (Bubblare)

En trend som vi önskar inte behövde vara en trend är att ha löpande fokus på användarupplevelsen, även kallat user experience (UX). Därför har vi valt att kalla det en bubblare.

När företag bygger appar, mjukvara och nya webbsajter har de lärt sig att ta användarupplevelsen på mycket stort allvar. När hemsidan sedan är live tenderar många dock att glömma bort hur viktigt UX är. Det här leder till webbsajter som sakta men säkert blir sämre eftersom tekniken utvecklas, användarbeteenden förändras och interna guidelines glöms bort (slide 18).

Många företag investerar för lite i frontend och användarupplevelsen. Graf över hur satsningen kan gynna organisk trafik.

Genom att löpande arbeta med UX inom företaget kan man både hänga med i Googles löpande uppdateringar (trend 4 och 5) och kontinuerligt anpassa sitt innehåll till förändrade preferenser hos användarna (trend 1 och 2). Dessutom vet Google att om användarna stannar länge på sajten så indikerar det en bra upplevelse, hög kvalitet på innehållet och värde för användaren.

Smart teknisk SEO kan ge stort försprång (Bubblare)

Trend nummer två som borde vara praxis, och som vi därför kalla bubblare, är vikten av att nyttja teknisk SEO till sin fördel. Olika företag kommer att ha olika stor nytta av att jobba mycket med teknisk sökmotoroptimering, men en bransch som i Sverige har massor att vinna är e-handlare.

Under webbinariumet berättar Christian hur taggningen av produkter i en e-handel kan göra enorm skillnad i kundens förmåga att hitta det den letar efter (slide 19 och 20). Teknisk SEO kan därmed hjälpa e-handlare att synas på högkonverterande sökningar där besökaren vet exakt vad den är ute efter och i princip sitter med plånboken redo.

Bild som visar hur teknisk seo och fungerande filterfunktion kan hjälpa en e-handel att ranka i Google.

Topdogs research visar att 95% de 100 största e-handlarna i Sverige inte har en fungerande funktion för att hantera det här. Det är en enorm chans för alla e-handlare som agerar.

De viktigaste SEO-trenderna för e-handel 2023

Sökmotoroptimering är viktigt för alla företag, men kanske är det absolut viktigast för e-handlare. Dels för att Google är där kunden börjar sin köpresa och dels för att SEO för e-handlare behöver vara fokuserad på det teknisk SEO för att vara skalbar och hållbar.

Topdogs grundare Christian Rudolf går i det här webinaret igenom de 5 viktigaste trenderna för SEO för e-handel år 2023. Nedan kan du läsa om trenderna och här kan du ladda ner Christians presentation.


Bildsökningar blir allt viktigare för e-handel

Att bilder är viktigt är ingen nyhet för den som driver e-handel, men exakt hur viktigt det blivit är ändå lätt att ha missat. Sedan 2019 har till exempel Pinterests synlighet i svenska Google ökat nästan 500 procent. Alla konsumentvaror där utseendet spelar roll behöver bilder för att locka till köp på sajten, men nu behöver du implementera en process för att bilderna ska synas i sökresultaten, om du inte redan gjort det.

Förutom att bilder generellt blivit viktigare i sökresultaten så visar Google kommersiella bilder – produktbilder med köpfunktionalitet – direkt i alla sökresultat som de kan hitta rätt typ av innehåll för. Alla kunder når alltså inte längre e-handeln innan de konverterar till köp.

Så lyckas du med bildsök för din e-handel

Hur gör man?

För att Google ska kunna visa dina produktbilder behöver du ha vad som kallas produktschema. Det är ett sätt för Google att identifiera vilka sökningar som är rätt att visa just dina produktbilder på.

Googles instruktioner för strukturerad data på produkter hittar du här.

Video ökar konverteringen för e-handel

Enligt statistik från Webfx ökar konverteringen på din landningssida med upp till 80% om du inkluderar video på den. Dessutom är kunderna 10 gånger mer benägna att interagera med en video än med ett textblock. Det här betyder både ökad tid på din sida och ökad

Naturligtvis är det inte vilken video som helst som gäller, utan som alltid: kvalitativt innehåll som besvarar besökarnas frågor.

Öka konverteringar i e-handel med video

Hur gör man?

Bra videos att börja med i en e-handel är till exempel:

  • Hur ser det ut när produkten används
  • Visa detaljer på produkten som kan vara svåra att uppfatta på stillbild
  • Vad ingår i paketet (Så kallade unboxing-videos är populära av många anledningar)
  • Instruktionsvideo om produkten kommer med en manual
  • Produktrecensioner

Google premierar bra produktrecensioner

Produktrecensioner är inte bara bra för att användarna gillar dem. De är också bra eftersom Google genom en rad uppdateringar på senare tid visat att de premierar produktrecensioner med ordentligt med information.

Det betyder alltså att Google inte bryr sig jättemycket om recensioner som säger “Bra. Jag gillar den” och ger 5 stjärnor. De vill hellre ha produktrecensioner som till exempel informerar besökaren om för- och nackdelar. Har produkten speciella egenskaper som gör att den är annorlunda än liknande produkter kan det göra det enklare för en användare att utvärdera om produkten passar dem.

Så skapar du bra produkttexter som Google gillar

Hur gör man?

Som e-handlare kan du jämföra olika produkter i ditt eget utbud och visa besökaren hur de fungerar, samt vilka egenskaper som skiljer dem åt. Du kan också, med fördel, hoppas på eller be om produktrecensioner från influencers och kunder, som du sen kan hänvisa till på dina produktsidor.

Här kan du läsa om vad Google letar efter i en kvalitativ produktrecension (product review).

Anpassa e-handeln för Googles ökade uppdateringar

Alla företag vill göra sina kunder nöjda, och 94% av oss anser att Google har bäst sökresultat och hjälper oss hitta det vi behöver. Det betyder inte att Google lutar sig tillbaka och är nöjda, tvärtom – de vet att deras produkt bara är så bra som resultatet på din senaste sökning. Därför jobbar de kontinuerligt med att uppdatera sin sökalgoritm, och på senare år kan vi se att de ökat frekvensen på de uppdateringarna.

➝ Läs också: Vad alla e-handlare behöver veta om Googles nya AI-sök (SGE)

I webinaret berättar Christian om en uppdateringar från Q4 2022 som kallas “Spambrain” vilka fyra parametrar som är kärnan i SEO-arbetet. Spambrain är en AI-funktion som Google använder för att sortera bort köpa länkar – något de i år påtalat inte är tillåtet, men som de historiskt har haft svårt att särskilja från äkta länkar.

Tips om hur din e-handel presterar bra trots Googles uppdateringar

Hur gör man?

Börja med att se sökmotoroptimering som en förbättringsprocess. Det är inte ett avgränsat projekt som gör att du blir färdig med sajten. Christians råd är: arbeta löpande med din e-handels SEO, så kanske ni inte behöver riva sajten och bygga om den’ från grunden var tredje år.

På Topdog är vi såklart redo att hjälpa dig hantera din e-handels SEO som en löpande förbättringsprocess. I övrigt är det bra att läsa Googles guider över hur man gör rätt och att hålla sig uppdaterad med vad som är de viktigaste förändringarna gällande sökmotoroptimeringens fyra parametrar.

AI gör användardata viktigare för ranking

AI-innehåll är i sin linda fortfarande, men vi har sett en explosionsartad tillväxt av inlägg om AI och innehåll som helt eller delvis skapats av AI. Christians spaning är att så mycket som 50-75% av innehållet som produceras om 3 år, kommer ha AI inblandat i processen.

Google förstår såklart att AI är ett verktyg som har möjligheten att förbättra innehåll för användarna, och som har risken att försämra innehållet. Därför är det troligt att de kommer lägga större vikt vid signaler från användarna om vad som är bra innehåll – inte huruvida det är skapat med hjälp av AI eller inte.

AI gör användardata viktigare för ranking

Hur gör man?

Precis som förut är Googles sökresultat ditt skyltfönster, på en gata full med konkurrenter som vill erbjuda exakt samma sak som du. Så börja med att identifiera hur du får användarna att välja just ditt resultat. Öka din share of SERP och göra din snippet så iögonfallande som möjligt.

Se sedan till att upplevelsen på sajten ger besökaren svar på frågor, inspiration och anledning att stanna kvar och komma tillbaka.

Här nedan får du fem tips på hur du gör din snippet extra iögonfallande. Dessutom kan du läsa om Topdogs process för meta title och description här.

  1. Skriv om fördelarna man kan uppnå genom att klicka på länken
  2. Använd emoijis, tecken, klamrar med mera för att ✔ sticka ut mer i listan
  3. Använd beprövade copywriting-tekniker för att locka till klick
  4. Säkerställ att era erbjudanden, reviews och annan viktig info kommuniceras direkt
  5. Använd Schema markup för att addera info i sökresultatet eller så kallade sitelinks

Bonustips!

Självklart räcker det med de ovanstående fem trenderna för få en skjuts i er sökoptimering 2023. Men ett bonustips är att kolla webinaret ovan för två bonustrender som Christian verkligen vill uppmuntra e-handlare att bry sig om 2023 och som skulle kunna ge er stor uppsida jämfört med konkurrenterna.

Dessutom finns en frågestund på slutet av webinaret med frågor som hur viktigt länkar och internlänkar är, vad nofollow-länkar betyder, hur e-handelns filter egentligen funkar tillsammans med Google och vilka trender kan man sluta bry sig om nu. Se hela webinaret här ovan.

Lästips: i SEO- och Google-statistik hittar du matnyttig data och statistik som kan vara till nytta i ditt SEO-arbete.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +15 år av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluder svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.