Så utformar du Title & Description som vinner Googles kärlek – varje gång
Topdog lär ut den optimala metoden att skriva bra ”meta data” på till dina webbsidor och därmed öka den trafik din sajt får från Google utan att du behöver göra avancerad sökmotoroptimering.
Titel-taggen (titel tag) och metabeskrivningen (meta description) avgör hur ditt varumärke visas i Googles sökresultat. Dessa små texter är det första dina kunder möter när de letar efter svar på sina frågor på internet. Att skapa bättre titlar och metabeskrivningar är det lättaste sättet att ”göra SEO” på och leda in mer trafik till din sajt via Google utan att behöva förbättra din ranking. Idag lär vi dig hur du skriver title och description så som vi gör på Topdog, det vill säga titel-taggar och metabeskrivningar som vinner trafiken i Google.
Varför title och description är så viktigt
Titel och description är två så kallade metataggar som beskriver innehållet i ett webbdokument. Dessa två bitar av information är det första som Googles användare ser när en länk till din webbplats dyker upp i sökresultatet. Då kan du tänka dig hur viktigt det är att dessa metataggar är välskrivna och lockar till klick. Texten i dessa metataggar är också det som konkurrerar med Googles annonser i samma sökresultat. Då förstår du hur viktiga de är.
Antal bokstäver som får plats i titel-taggen är ca 55-60 stycken. För description är det ca 150 bokstäver. Antalet bokstäver varierar då Google mäter metataggarna i pixlar, inte i bokstäver. Längden som visas i sökresultatet kan också variera när du använder en mobiltelefon.
Topdogs process för att skriva bra titlar och metabeskrivningar
Grundbulten i en bra titel är att den ska kommunicera nyttan av att klicka på länken för Googles användare. Vi brukar säga att man ska se på title och description som annonser för sidan. Du måste vinna klicket i sökresultatet. För att vara effektiv i skrivandet av titlar, hålla en genomgående hög kvalitet och säkerställa att vi kommunicerar nyttan har vi på Topdog en mall vi använder när vi skriver title och meta description för Google.
Nytta 1 – pris
Har du ett företag som kan konkurrera med pris ska du verkligen visa det i sökresultatet. Alla vill göra ett klipp och ordet ”billigt” är en riktig klickmagnet. Att kommunicera siffror i sökresultaten fungerar även om du inte är billig. Det är ett sätt att stå ut och siffror dra till sig sökarnas ögon, så även om du inte är billigast är det här ändå en metod du kan använda.
Nytta 2 – färskhet
Det ”senaste” är också en nytta som fungerar utifrån sökarens perspektiv. Det finns en hel industri som är uppbyggd kring ”det senaste” – medieindustrin. Den bygger till stor del på att vi vill hålla oss uppdaterade med de senaste händelserna i vår bransch, på vår ort, i vårt land, i världen och så vidare. Även för modeindustrin är detta viktigt som du kan se i exemplet nedan.
Färskhet kan upplevas som luddigt. Du kan beskriva det som att du dagligen uppdaterar din blogg, med hjälp av datum eller att du alltid har de hetaste och senaste prylarna.
Nytta 3 – volym
Ett brett sortiment är en konkurrensfördel. Om användarna vet att du har mycket att välja på är de mer benägna att klicka ut till din sajt – det är helt enkelt mer sannolikt att de finner vad de letar efter om du har ett brett sortiment. Sortiment är bara ett exempel, jag försöker att även använda ”volym” i relation till hur många produkter man har på lager, hur många artiklar användaren kan finna på sidan och så vidare. I exemplet nedan ser du att du till och med kan använda volym för att peka på hur auktoritativ du är i ämnet.
Nytta 4 – snabbhet
”Nu” är ett av de viktigaste orden på internet. Alla internetanvändare vill ha omgående tillfredsställelse. Ett symtom på detta är att e-handlare framhåller sina snabba leveranser. Ett annat lysande är exempel är att alla vill gå ned i vikt omedelbart eller få stora muskler omgående. Har du möjlighet att berätta att du är snabb, så ska du försöka göra det i dina titles och descriptions.
Nytta 5 – brand
Varumärken är den ultimata användarupplevelsen. Googles användare är mer benägna att klicka på länkar som de känner igen. Om du är ett företag som är allmänt känt ska du vara tydlig med ditt varumärke och därmed öka din CTR i Google.
Brand används ofta i kombination med något annat för att vara tydlig. Telia säljer till exempel både fast och mobil telefoni och då vill man tydliggöra mer än bara brand.
Så utvärderar du dina titlar
I Google Webmaster Tools kan du enkelt kolla om du har skrivit bättre titlar. Du kan jämföra CTR för dina sidor i Google mellan två tidsperioder och se hur din CTR har förändrats. Nedan ser du exempel och en pil som pekar på var du gör detta.
Vem skriver bäst titlar och descriptions?
Jag tyckte länge att vår process för metadata var ganska bra. Sen snubblade jag över en webbsida som skriver galet bra titlar – Eascycredit. Nedan finner du en skärmdump på deras sökresultat. Troligen är det Sveriges bästa title och tescription. Easycredit fullkomligt bombar sina titlar och sidbeskrivningar med användarnytta. I samma ögonblick som jag såg denna struktur visste jag att det fungerar och vi anpassar oss därefter.
Om du skriver titlar och descriptions enligt dessa mallar, maila mig gärna och berätta. Vi kan göra en uppföljningspost med din data och en länk till dig.
Ny typ av titles och descriptions
Google tillåter idag, 2019, fler och fler symboler i sökresultaten – emoijs. Anledningen till att man använder dessa är för att man står ut i sökresultaten vilket gör att fler klickar.
Innehåll