Av

Uppdaterad: December 25, 2021

Varför använder inte Google din meta description?

Varför använder inte Google din meta description (metabeskrivning)? Här förklarar Christian Rudolf hur det fungerar och ger handfasta tips på hur du ska skriva meta descriptions så att Google godkänner dem.


Har du lite koll på SEO vet du hur viktig en bra meta description är. Det är inte bara en av de främsta rankingfaktorerna, utan även bland det första användarna möter när de vill ha svar på sina sökfrågor. Men även om du lägger ner tid och energi på att skapa metabeskrivningar kan Google välja att inte använda dem. Varför?

Meta description i sökresultatet

De meta descriptions du skapar är endast förslag på vad sökmotorerna ska visa i sökresultatet. De måste inte visa det du vill att de ska visa, vilket naturligtvis kan vara frustrerande. Men det finns en anledning till att det fungerar på detta sätt. Googles mål är att tillhandahålla de mest relevanta sökresultaten för en viss sökfråga och visar därför det som sökmotorn anser passar sökfrågan bäst. Detta händer ofta när användaren söker efter något som finns på din sida, men som du inte definierat som det primära innehållet i din meta description.

I de fall då Google inte använder din meta description genererar sökmotorn automatisk en meta description från en bit av det innehåll som finns på din webbsida.

Varför ignorerar Google din meta description?

Det finns många anledningar till varför sökmotorn väljer att skapa en egen meta description. Här är några exempel:

  • Den meta description du har skapat anses inte vara relevant för sökfrågan.
  • Den meta description du har skapat är för kort eller för lång.
  • Den meta description du angivit är inte en korrekt återspegling av innehållet på sidan.
  • Du har inte angivit en meta description för sidan.

Du kan kontrollera vad som visas till viss del

Även om det inte finns något idiotsäkert sätt att åtgärda detta problem på, så finns det en del saker du kan göra för att öka chansen att Google använder din meta description.

  • Gör en  sökordsanalys och ta fram de sökord som är mest relevanta för din webbsida.
  • Se till att meta description faktiskt speglar innehållet på sidan. Använd inte sökord som inte återspeglar innehållet på sidan, utan använd enbart relevanta sökord.
  • Se till att din meta description faller inom Googles längdkrav. Google mäter längden i pixlar inte tecken, vilket kan göra det vara svårt att avgöra exakt hur långa metataggarna ska vara. Vi föreslår att du använder denna sajt för att kontrollera längden på dina metataggar.

Med det sagt, kommer du aldrig att ha full kontroll över hur din webbplats visas i sökresultatet. Det bästa du kan göra är att följa de rekommendationer som finns och skapa en så bra användarupplevelse som möjligt.

Transkribering av video:

Ingen meta description? – Google skapar en egen

Idag ska vi prata om ett ganska vanligt fenomen inom Google Sökmotoroptimering. Det är att Google inte använder den metabeskrivning som ni har skrivit för en specifik bit innehåll. Var är metabeskrivningen? På bilden som visas här har jag märkt ut i vilken del av sökresultatet metabeskrivningen är. Ni finner det troligtvis också inne i Admin i ert CMS där man för varje artikel, produkt eller motsvarande kan skriva en metabeskrivning. Men varför använder inte Google metabeskrivningen? Den vanligaste orsaken är att det inte finns någon metabeskrivning. Metabeskrivningen är den viktigaste faktorn när Googles användare utvärderar huruvida de ska klicka sig fram till en bit innehåll eller inte. Då förstår ni att det är viktigt för Google att det finns en metabeskrivning. Finns det ingen så genererar Google automatisk en metabeskrivning från en bit av innehållet som finns på siddestinationen.

Google väljer bort icke värdefulla meta descriptions

Den andra anledningen till att Google inte använder metabeskrivningen är att den inte är värdefull. Metabeskrivningen kanske till exempel består av en lång rad keywords, felstavningar eller vad som helst. Det vill inte Google visa och skriver om metabeskrivningen.

Hur strukturerar men en bra metabeskrivning?

Den tredje och nästan viktigaste anledningen till att Google skriver om metabeskrivningen är att de ord som användaren använder för att söka inte finns i metabeskrivningen. Till exempel; ni har en sida om plastsmurfar och metabeskrivningen använder frasen “blåa plastsmurfar”. När Googles användare söker på “blåa plastsmurfar” så använder Google er ursprungliga metabeskrivning. Säg att sidan också har ett litet stycke om plastsmurfar, den minst vanliga sorten. Om någon bestämmer sig för att söka på gröna plastsmurfar, kommer Google att hämta innehåll från den artikeln och ersätta er metabeskrivning med en metabeskrivning som innehåller frasen “gröna plastsmurfar”. Det är Googles sätt att försöka göra er sida mer relevant för användaren och få dem att klicka på länken. Det finns nämligen en stor korrelation mellan ordet man söker på och att man vill hitta det ordet i title, i meta description eller i URL:en. Ni kan se i en vanlig sökning att det ord ni sökt på är markerat med fetstil på de olika träffbilderna. Det är därför viktigt att det finns en koppling mellan det ordet användaren söker på och att det finns i title, i description och i annan text runt er länk.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +15 år av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluder svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.