Av |

Varför använder inte Google din meta description?

Varför använder inte Google din meta description (metabeskrivning)? I videon nedan förklarar Christian Rudolf hur det fungerar samt ger tips på hur du ska skriva meta descriptions (metabeskrivningar) så att Google godkänner dem.


Transkribering av video:

Ingen meta description? – Google skapar en egen

Idag ska vi prata om ett ganska vanligt fenomen inom Google SEO. Det är att Google inte använder den metabeskrivning som ni har skrivit för en specifik bit innehåll. Var är metabeskrivningen? På bilden som visas här har jag märkt ut i vilken del av sökresultatet metabeskrivningen är. Ni finner det troligtvis också inne i Admin i ert CMS där man för varje artikel, produkt eller motsvarande kan skriva en metabeskrivning. Men varför använder inte Google metabeskrivningen? Den vanligaste orsaken är att det inte finns någon metabeskrivning. Metabeskrivningen är den viktigaste faktorn när Googles användare utvärderar huruvida de ska klicka sig fram till en bit innehåll eller inte. Då förstår ni att det är viktigt för Google att det finns en metabeskrivning. Finns det ingen så genererar Google automatisk en metabeskrivning från en bit av innehållet som finns på siddestinationen.

Google väljer bort icke värdefulla meta descriptions

Den andra anledningen till att Google inte använder metabeskrivningen är att den inte är värdefull. Metabeskrivningen kanske till exempel består av en lång rad keywords, felstavningar eller vad som helst. Det vill inte Google visa och skriver om metabeskrivningen.

Hur strukturerar men en bra metabeskrivning?

Den tredje och nästan viktigaste anledningen till att Google skriver om metabeskrivningen är att de ord som användaren använder för att söka inte finns i metabeskrivningen. Till exempel; ni har en sida om plastsmurfar och metabeskrivningen använder frasen “blåa plastsmurfar”. När Googles användare söker på “blåa plastsmurfar” så använder Google er ursprungliga metabeskrivning. Säg att sidan också har ett litet stycke om plastsmurfar, den minst vanliga sorten. Om någon bestämmer sig för att söka på gröna plastsmurfar, kommer Google att hämta innehåll från den artikeln och ersätta er metabeskrivning med en metabeskrivning som innehåller frasen “gröna plastsmurfar”. Det är Googles sätt att försöka göra er sida mer relevant för användaren och få dem att klicka på länken. Det finns nämligen en stor korrelation mellan ordet man söker på och att man vill hitta det ordet i title, i meta description eller i URL:en. Ni kan se i en vanlig sökning att det ord ni sökt på är markerat med fetstil på de olika träffbilderna. Det är därför viktigt att det finns en koppling mellan det ordet användaren söker på och att det finns i title, i description och i annan text runt er länk.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!
  • iab sweden
  • webbdagarna
  • internetworld
  • DAGENS MEDIA
  • DiGital
  • BREAKIT