Av

Uppdaterad: Oktober 06, 2024

Guide: De bästa SEO-verktygen 2024

Letar du efter bra SEO-verktyg som hjälper dig att ta din sökmotoroptimering till nästa nivå? Då är den här listan för dig. I den här artikeln har vi samlat 23 smarta SEO-verktyg som underlättar och effektiviserar ditt SEO-arbete.

Bästa SEO-verktygen

Målet med en SEO-satsning är i många fall att ranka högt bland sökresultaten, öka konverteringen och generera leads. Det kräver att du fattar välgrundade beslut baserade på data under hela processen. Denna data kan du snabbt och enkelt samla in med hjälp av nedanstående verktyg.

De bästa SEO verktygen

De verktygen vi på Topdog tycker är bäst är dessa och rekommenderar 2024 är: Ahrefs, Screaming Frog, Google Search Console, Google Keyword planner, Google Drive och sunt förnuft.

Hitta rätt sökord med rätt SEO-verktyg

Sökmotoroptimering handlar i stora drag om att förbättra webbsajten så att den blir det mest relevanta valet när användare söker på en specifik sökfras. Det är därför viktigt att identifiera rätt sökord och förstå google-användarnas sökintentioner. Med hjälp av följande nio verktyg kan du hitta de sökord som passar din sajt bäst.

  • Serpstat
  • Google Keyword Planner
  • Google Trends
  • Answer The Public
  • Ahrefs
  • Moz
  • Pro Rank Tracker
  • Keywordtool.io
  • Morningscore.io

Bästa SEO-verktygen för teknisk analys

Den tekniska aspekten av SEO är minst lika viktig som sökorden. Tekniska brister kan snabbt göra att din sajt hamnar långt ner i sökresultatet. Med hjälp av följande 15 verktyg kan du snabbt identifiera tekniska fel och åtgärda dem.

  • Google Mobile Friendly Test
  • Google Search Console
  • Hreflang Tags Testing Tool
  • Screaming Frog
  • Ahrefs
  • Serpstat
  • GTmetrix
  • Google Page Speed
  • Serp snippet optimizer
  • Google Analytics
  • Moz
  • Pro Rank Tracker
  • SEO Browser
  • Semrush
  • Morningscore.io

SEO-verktyg för övervakning och analys av ranking

Ranking är en viktig del av SEO, därför är det nödvändigt att övervaka och analysera hur väl hemsidan rankar på utvalda sökord. Här hittar du de sju bästa verktygen för övervakning och analys av ranking.

  • Pro Rank Tracker
  • Serpstat
  • Ahrefs
  • SE Ranking
  • Google Search Console
  • Topvisor
  • Accuranker
  • Morningscore.io

SEO-verktyg för konkurrentanalys

Din webbplats kanske har en topplacering idag, men det betyder inte att den har det imorgon. Dina konkurrenter kommer förr eller senare att sökmotoroptimera sina hemsidor och komma i kapp dig. Med följande fem SEO-verktyg kan du kontinuerligt analysera dina konkurrenters hemsidor och se till att du överträffar dem.

  • Serpstat
  • Similarweb
  • Ahrefs
  • Moz
  • Semrush
  • Morningscore.io

SEO verktyg som använder AI för att hjälpa dig

  • ChatGPT: ChatGPT är en AI-drivande chatbot-teknik som kan användas för att skapa interaktiva och engagerande chattfönster på din webbplats. Detta kan hjälpa till att förbättra användarupplevelsen och engagera besökare.
  • Jasper: Jasper är en AI-drivande röstassistent-teknik som kan användas för att skapa röstbaserade sökfunktioner på din webbplats. Detta kan förbättra användarupplevelsen och göra det enklare för besökare att hitta relevant information.
  • Frase: Frase är ett AI-verktyg som hjälper till med innehållsoptimering och SEO. Det kan analysera din webbplats och generera rekommendationer för att förbättra sökbarheten och kvaliteten på ditt innehåll.

Vilka SEO-verktyg använder Topdog?

Vi på Topdog använder oss av flera olika verktyg när vi arbetar med sökmotoroptimering för Google. Här är några:

  • Ahrefsett multiverktyg som vi använder för att hitta och förstå länkar, göra sökordsanalyser, analysera sajter och mäta ranking.
  • Screaming Frog – en crawler som vi använder för att hitta information, mönster och problem på sajten.
  • Google Search Console – det här Google-verktyget använder vi för att bland annat mäta webbplatsens trafik och resultat i Google Sök, åtgärda problem och få webbplatsen att sticka ut i sökresultaten.
  • Google Keyword Planner – vi använder det här SEO-verktyget för att hitta och analysera sökord och sökbeteenden.
  • Google Search – sökmotorn kan även användas som ett SEO-verktyg. Vi använder Google Sök för att undersöka och förstå olika sökningar relaterade till de hemsidor vi arbetar med. Sökmotorn hjälper oss att förstå exempelvis vad som krävs för att ranka högt, vad som händer när vi gör vissa förbättringar och hur sökresultaten ser ut.

Använd inte fler verktyg än du behöver

Som du ser finns det många bra verktyg att använda sig av vid sökmotoroptimering av hemsidor. Ju fler verktyg du använder, desto mer data kan du samla in. Men du får inte glömma att datan även ska analyseras och förstås. Ju mer data du samlar in, desto svårare blir det att få rätsida på alltihop. Du kan underlätta för dig själv genom att enbart använda några få SEO-verktyg i början.

I de flesta fall ligger inte problemet i att ta fram den data som behövs för att fatta välgrundade beslut. Svårigheterna ligger i att förstå hur datan ska användas och genomföra de förbättringar som behövs för att nå de uppsatta målen. Ibland kan det därför vara bättre att välja bort de allra dyraste verktygen och använda resurserna till att genomföra SEO.


Transkribering av videon:

Idag ska vi prata om SEO-verktyg. SEO är en verktygssport, jag tror inte att det finns något segment på internet som har så mycket verktyg att välja på som SEO. Och jag tänkte göra det enkelt för mig genom att inte recensera en mängd SEO-verktyg utan helt enkelt berätta vilka verktyg vi använder, så att du kan bli inspirerad.

De viktigaste SEO-verktygen

De viktigaste verktygen för oss är Google Search Console, det är Googles egna verktyg där du kan koppla ihop din sajt och få information om din webbsida från Google. Vårt multiverktyg heter Ahrefs och vi använder Ahrefs för att hitta och förstå länkar, för att göra keyword research, och analysera sajter och mäta ranking. Det tredje verktyget är en crawler som heter Screaming Frog, vi jobbar oftast med sajter som är ganska stora. Man kan inte riktigt manuellt sitta och titta på sajterna utan du behöver crawla, hitta information och mönster, mönster som du kan förbättra eller problem som behöver lösas. Det sista viktiga verktyget är Google själva. För att förstå vad som behöver göras behöver man ofta sitta och titta på de sökningar där man ska vara. Vad är det som behövs för att ranka? Vad händer? Hur ser det ut? Detta är våra fem viktigaste verktyg.

Verktyg för att mäta ranking, load time och keywords

Det finns även några andra verktyg som vi använder oss av, som är lite mindre viktiga. För att mäta ranking hos kunder har vi ett danskt verktyg som heter Accuranker. En sak som har blivit viktigare och viktigare är load time, så det finns ett verktyg som heter GT Metrics som vi använder för att övervaka våra kunders sajter utifrån ett load time-perspektiv. Vi har även ett ganska billigt sökords-verktyg som heter Keywordtool.io. Det som är bra med det verktyget förutom priset, det är att om man är intresserad av direkta frågor, alltså kring hur, var, när, varför och så vidare i Google, så är det det bästa verktyget.

Är man ny inom SEO vill man ofta samla alla verktygen samlade på en plats. Ett sådant verktyg är Morningscore.io. Detta verktyget ger er bra överblick och hjälper er med vilka åtgärder ni behöver vidta i forma av tips om hur ni bäst förbättrar webplatsen. Morningscore.io är byggt av danskar.

Det finns många dyra och fantastiska SEO-verktyg, de kostar hundratusen-, tvåhundratusen-, trehundratusen kronor per år. Och de är så klart fantastiska, genererar galna mängder information och problem och annat. Vi försöker dock undvika att använda dem, och det beror på att det inte nödvändigtvis är så att hitta problemen på en webbsida som är det svåraste. Det är ganska lätt om man använder de fyra verktygen vi nämnde först. Utan det är hur man löser de här problemen. Det stora problemet i SEO-branschen är att genomföra SEO och inte att veta vad som behöver göras. Av de skälet väljer vi oftast bort de här verktygen och lägger de pengarna och resurserna på att förbättra webbsidan istället, med hjälp av teknik-SEO eller content marketing och så vidare.

Vill ni ha mer information om vilka verktyg som är viktiga för er så tveka inte med att skicka mig ett mejl ([email protected]) eller kontakta mig på LinkedIn, så ska jag försöka underlätta er tillvaro.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.