Av

Uppdaterad: Juli 18, 2023

12 användbara Google-verktyg som förbättrar din SEO

Google har inte bara skapat sig en dominant ställning som världens absolut mest använda sökverktyg. Utöver sökmotorn finns en lång rad Google-verktyg som hjälper dig som har en hemsida eller ett företag att förbättra din SEO, synas och marknadsföra dig bättre online. Vi har tagit en titt på några av de främsta verktygen från Google.

Google-verktyg

Google Search Console

Har du en webbplats eller blogg är Google Search Console det absolut första verktyget från Google du bör utforska. GSC som det förkortas är ditt interface mot vad som händer i själva sökmotorn. Genom att registrera din webbplats här kan du hålla koll på att det inte dyker upp problem som hindrar dig från att ranka. Tidigare kallades denna tjänst för Google Webmaster Tools.

Här kan du registrera din webbplats (eller flera om du har) och ladda upp en webbplatskarta. Sedan kan du följa hur många organiska klick du får, på vilka sökfraser och till vilken sida. Du kan även se CTR, ett mått på hur stor andel av visningarna i sökmotorn som leder till ett klick.

I Search Console kan du se om vissa sidor på din sajt har problem med indexeringen på något sätt, till exempel att det finns felaktiga omdirigeringar, om en sida inte är mobilanpassad eller ifall den laddas långsamt.

Har du haft otur och råkat ut för en manuell åtgärd av Google är det här du får reda på det.

Google Analytics

Ett annat verktyg från Google som du definitivt bör använda om du är webbmaster är sökjättens eget analysverktyg för besökarstatistik. Med Google Analytics (GA) får du bland annat inblick i varifrån besökarna kommer, exempelvis om det är via en sökmotor, en annan hemsida, annonser eller direkt trafik.

Därefter kan du analysera hur dina användare rör sig på webbplatsen, vilka undersidor de besöker och hur lång tid de tillbringar på varje sida. Google Analytics fungerar även för att analysera hur trafiken konverterar, exempelvis om du har en e-handel eller har en landningssida som fångar in leads eller e-postadresser.

Google Page Speed

Google Page Speed är ett Google-verktyg för att identifiera sådant som försämrar hemsidans laddningstid. Du behöver inte registrera din webbplats utan det räcker att fylla i valfri URL för att testa den. Sedan får du en lång lista med konkreta exempel på hur du kan göra sajten snabbare.

En snabb och välfungerande sajt är ett måste för att erbjuda en bra användarupplevelse. Tar det för lång tid klickar besökarna på bakåtknappen och går till en annan sida i stället, något som kan leda till sämre ranking. Dessutom är hastighet i sig också en rankingfaktor via något som kallas för Core Web Vitals. Detta får du också information om i Google Page Speed.

Google Mobile Friendly Test

Om du vill testa ifall din hemsida är mobilanpassad kan du använda Google Mobile Friendly Test. Fyll i valfri webbadress så får du reda på om det är något på sidan som gör att den inte visas på ett optimalt sätt på mobila enheter. Det kan till exempel vara att texten är för liten eller att vissa klickbara objekt ligger för nära varandra.

Att se till att din hemsida är mobilanpassad är viktigt dels för att det ska bli en bra användarupplevelse, dels för att det faktiskt är en rankingfaktor.

Google My Business

Med Google My Business har du möjlighet att göra det lättare för människor att hitta till ditt företag och få reda på viktig information om det. Här kan du lägga in exempelvis adress, telefonnummer och öppettider. Det finns även en möjlighet för användare att lämna en recension, något som kan påverka din försäljning positivt genom att fler litar på ditt företag.

Att ha en profil i Google My Business kan vara positivt för SEO eftersom det indikerar att din webbsajt är en riktig verksamhet. Dessutom gör det att du kan synas i fler visningar i Google, speciellt i lokala sökningar. Informationen från Google My Business tar nämligen upp stor plats i sökresultaten och dessutom är den integrerad i Google Maps.

Google Tag Manager

Tag Manager, förkortat GTM, är ett Google-verktyg som fungerar som ett så kallat tagghanteringssystem. Det är helt enkelt ett sätt att snabbt kunna lägga en kodsnutt var som helst på sidan.
Ett syfte är att exempelvis kunna lägga in script från olika spårningsverktyg och andra tredjepartstjänster. Till exempel kan du lägga in den kodsnutt som behövs från tjänster som Google Analytics, Hotjar och Facebook i GTM.

Ett annat användningsområde för Google Tag Manager är att införa konverteringsspårning på webbsajten. Gör du det kan du spåra hur stor del av trafiken exempelvis leder till ett köp och på vilket sätt. På så sätt kan du få fram nyckeltal som ROI, vilket är viktigt för att bedöma hur din digitala marknadsföring lyckas.

Själva analysen gör du i valfritt annat verktyg i vilket du läser in data från Google Tag Manager. Det är ofta i Analytics men kan även vara till Google Data Studio, Facebook eller ett fristående analysverktyg.

Ska du annonsera på nätet är det naturligt att börja med Google Ads, tidigare AdWords. Med detta annonseringsverktyg kan du synas högst upp i Google genom att betala per klick (CPC). Själva kostnaden avgörs genom budgivning i automatiska auktioner men du kan sätta ett maxbud om du vill.

Förutom att synas bland de vanliga textresultaten i sökresultatet kan du även synas bättre i Google Shopping med hjälp av Ads, något som är intressant för dig som har en e-handel. Dessutom finns möjlighet att synas med display ads på tredjepartsidor, exempelvis som banners på nyhetssajter och bloggar eller i appar.

Google Keyword planner

Om du vill ha ett gratis SEO-verktyg för att hitta bra nyckelord är det till Google Keyword Planner du ska vända dig. Detta är egentligen en del av det nyss nämnda Ads. Det går dock att använda oberoende av om du planerar att annonsera eller inte.

Med Google-verktyget Keyword Planner kan du ta reda på vad folk söker efter i Google, vilket är en av grundpelarna inom sökmotoroptimering. Du kan bland annat se söktermer utifrån en viss sökfras, webbplats eller kategori. Använder du Keyword Planner för dina annonser får du en uppskattning på vad det kan kosta per klick.

Ifall du använder verktyget för din SEO kan du i stället ha nytta av att veta ungefär hur många som söker på ett visst ämne och vilka liknande nyckelord och sökfraser som finns. Detta har du nytta av när du skapar nytt content på din sajt.

Google Trends är ett verktyg som är speciellt utvecklat för att illustrera olika söktrender och sökbeteenden på nätet. Med hjälp av det kan du ta reda på vad människor världen över söker efter just nu. Ange sökfras eller klicka på en fras i en av topplistorna. Sedan kan du filtrera ner på land och tidsperiod. Det är till och med möjligt att se i vilka delar av Sverige folk söker mer på ett visst sökord.

Detta Google-verktyg är inte bara kul att leka med. Det kan fungera som inspiration för dig som vill hitta relevanta ämnen att skriva om. Det kan också ge dig bra inputs om du funderar på att starta en helt ny sajt eller lansera en ny produkt genom att du får en idé om vad folk är intresserade av.

Google Data Studio

Google Data Studio är en gratistjänst som hjälper dig att samla och analysera data från olika källor. Tänk dig att du har statistik från Google Analytics, Ads och kanske även från något verktyg som inte kommer från Google. I Data Studio kan du lätt koppla ihop de olika datakällorna och visualisera resultatet på ett sätt som gör att det blir lättare att förstå.

Har du flera datakällor eller om du känner att den information som du får från det eller de verktyg du har är för detaljerad? Då kommer du att uppskatta hur du kan välja att lyfta fram utvalda aspekter ur dina data på ett snyggt sätt i Google Data Studio. Det är också ett bra verktyg om du behöver sammanställa rapporter till en kund, exempelvis om du jobbar med SEO eller digital marknadsföring.

Google Rich Results Test

Rich Results är ett sätt att synas i Google på andra sätt än via vanliga textresultat. Det kan vara i form av en breadcrumbs-navigering som återspeglas i serpen eller som länkar till undersidor genom så kallade sitelinks i Googleresultaten, för att nämna ett par exempel. Detta Google-verktyg låter dig testa valfri URL eller en viss snippet-kod och så får du varningar om något saknas eller är fel.

Google Workspace

Även om de flesta Google-verktyg handlar om webbplatser, optimering, organiska sökresultat eller annonsering finns det även verktyg för annat. Google Workspace är förmodligen det mest använda. Denna verktygssvit kallades tidigare för just G Suite. Den innehåller en serie program som i mångt och mycket kan ersätta kommersiella ordbehandlare, kalkylark och presentationsprogram. Det fina är att allt som du skriver lätt kan delas med andra – både inom och utanför organisationen.

Allt på plattformen fungerar i samklang och gör det möjligt för team eller hela arbetsplatser att samarbeta digitalt. Till exempel finns kalendrar, chatt och möjlighet att hålla möten online via verktyget Meet. Givetvis fungerar även Gmail som del av detta ekosystem.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.