Google-strategin som branschen hyllar
Försäkringsbolaget Svedeas SEO-strategi hyllas av branschen. Med vad är egentligen hemligheten bakom bolagets spurt i synlighet?
Arkitekten bakom den branta kurvan finns på Topdog SEO.
– Det här bevisar hur viktigt det är med en process som levererar verklig förändring och därmed bättre SEO, säger Christian Rudolf på Topdog.
Att öka synligheten med 150 procent på bara några månader imponerar så klart. Ännu mer när det gäller en bransch som domineras av ett fåtal stora företag med stora plånböcker.
Försäkringsbolaget Svedea är en uppstickare som med bara åtta års historia slåss mot betydligt större och mer väletablerade konkurrenter. Med ett fokus på nischer som till exempel båt, motorcyklar och snöskotrar slåss man i underläge mot betydligt mer resursstarka konkurrenter.
Men trots det hävdar sig David väl mot Goliat. I synnerhet under senaste året har Svedeas produkter tagit täten i synligheten på nätet. Satsningen ihop med Topdog SEO-team, hyllas nu av SEO-branschen som ett lysande exempel. Bland annat så fördjupar sig sökmotorkonsulten Viseo i strategin under rubriken ”17 000 fler besök och 400 000 kronor sparade – varje månad!” och man fortsätter: (källa: https://viseo.se/blogg/forsakringsbolag-google-strategi)
Vad betyder då en 150 %-ökning i synlighet på plats 1 – 10 för Svedea i praktiken?
Jo, det betyder att Svedea.se gick från att få runt uppskattningsvis 13 000 besök/månad via Googles organiska sökresultat i april 2016, till runt 30 000 besök/månad i november 2018.”
Christian Rudolf som äger och driver Topdog SEO förklarar framgången:
-Det vi gör ihop med Svedea är att ge besökarna så många svar och så mycket relevant information att de i förlängningen blir kunder. För att bygga bra content måste sökordstänket finnas med under hela processen.
Men det går inte att famla i blindo och just mätbarheten är något som poängteras från Svedeas håll.
– Något vi uppskattat i vårt samarbete med Topdog är att det hela tiden funnits tydliga och mätbara mål för vad som ska uppnås, säger Kristian Lungren, Svedeas chef för digitala kanaler.
Topdogs strategi är alltså att följa sina kunder under hela processen. För Svedeas del innebär det att innehållet på sajterna optimeras med precision från start till mål, från templates som styr exakt hur innehållet ska presenteras, till relevanta söktermer och slutligen rätt länkar. Det är den här kedjan som nu lyfts som skolboksexempel av kollegorna i branschen.
”Svedea är ett utmärkt exempel på att det går att driva in affärer från Google även inom de mest konkurrensutsatta branscherna.”
På Topdog SEO jobbar man dedikerat med just sökordsoptimering men Christian Rudolf återvänder med envishet till att SEO består av flera delar inklusive teamwork. De som inser det är, i likhet med Svedea, vinnarna på marknaden.
– Det går inte att hoppa över några delar i receptet och jag blir gång efter annan förvånad över hur låg medvetenheten är ute i branschen. SEO ihop med bra innehåll är det som skapar magin och det ena kan inte klara sig utan det andra.
– Svedea har varit en samarbetspartner utöver det vanliga. Teamet hos Svedea har ett engagemang och en förändringsvilja som sticker ut, säger Christian Rudolf.
Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!
Vi på Topdog delar med oss av våra kunskaper inom SEO i videoform. Exempel på detta är denna videon där du får lära dig vad VD:ar och manegment team behöver veta för att fatta bra beslut avseende SEO!
Anmäl dig här för fler videos!
Topdogs recept för vinnande SEO:
- Bolag förändras för att de har insikt. Vi hjälper dem att få den insikten.
- Om bolagens ledning inte förstår är det de gamla sanningarna som gäller.
- Det krävs en tydlig process för att uppnå de mål man enats om.
- Innehåll och SEO måste alltid gå hand i hand.