Google avslöjar: svenskarna mest intresserade av jämställdhet
Sökningar i Google är ett sätt att analysera omvärlden. En undersökning som Topdog har gjort visar att svenskarna har världens starkaste engagemang för jämställdhet.
SEO-byrån Topdog har tagit fram jämförande siffror för antalet Google-sökningar på begreppet ”jämställdhet” i olika europeiska länder. Resultaten är väldigt tydliga, och sammanfattningsvis kan man säga att Sverige kokar av jämställdhet.
Sökningar per hundratusen invånare: Sverige ligger etta
På den europeiska 10-i-topplistan ligger Sverige i en klar förstaposition. Om man ser till antalet sökningar per hundra tusen invånare ligger Sverige i klar ledning, följt av Finland som är ganska långt efter. Sen kommer Norge och Danmark med knappt hälften av svenskarnas engagemang, och sedan övriga länder med snabbt avtagande siffror.
Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!
Vi på Topdog delar med oss av våra kunskaper inom SEO i videoform. Exempel på detta är denna videon där du får lära dig vad VD:ar och manegment team behöver veta för att fatta bra beslut avseende SEO!
Anmäl dig här för fler videos!
Absoluta antalet sökningar: Sverige ligger etta
Även när det gäller absoluta antalet sökningar ligger Sverige klart före alla andra. Svenskarnas 6600 sökningar per månad kommer inget annat land i närheten av. Som nummer två i den jämförelsen kommer Tyskland, med 4400 sökningar per månad, men då gäller det alltså för en befolkning som är åtta gånger större.
Att tolka statistiken
Vad säger då de här siffrorna? Ja, de visar ju att svenskarna är väldigt engagerade för jämställdhet. Jämställdhet är verkligen på tapeten i 2017 års Sverige, och där sticker vi ut i mängden, internationellt sett. Grattis Sverige, säger vi på Topdog!
Siffrorna i tabellform
Det vi kallar ”engagemang” är helt enkelt antalet sökningar per hundra tusen invånare.
Omvärldsbevakning via Google-statistik
Att man kan ta temperaturen på världsläget genom att titta på Google-sökningar visste vi redan. Till exempel använder forskarna löpande statistik från Google för att upptäcka influensautbrott i ett mycket tidigt skede.
Med hjälp av verktyget Google Trends kan var och en på daglig basis studera vilka samtalsämnen som är heta i olika delar av världen, totalt sett eller uppdelat i olika kategorier.