Google är MediaPlanets nya tidningsställ
Content Marketing och SEO skapar nya affärsmodeller hos Mediaplanet!
Sedan 2012 har intresset för content marketing ökat dramatiskt enligt Google. I Sverige har intresset har intresset ökat med över 100 procent, bara det senaste året. Att Dagens Media har skapat en särskild avdelning i sin webbtidning för content marketing återspeglar denna utveckling, likaså att det hålls en branschgala för content marketing sedan 2013, Guldbladet. Innehållsmarknadsföring är glödhett, men Content marketing behöver kompletteras med sökmotoroptimering för att bli framgångsrikt på nätet. Att göra Content Marketing på internet och inte kombinera det med SEO, är som att göra bullar utan kanel. Bullarna smakar fortfarande bra men kanelen tar bullarna till helt nya nivåer.
Content Marketing samordnat med SEO-arbete har ökat värdet i Mediaplanets kunderbjudande mer än bara content marketing i sig. Till exempel har Topdog jobbat med Mediaplanet i projektet Tjänstebilen.nu. Efter ett halvårs kombinerat arbete så rankar nu den sidan etta på sökordet tjänstebil/tjänstebilar i Google, framför stora drakar som Volkswagen Group Sverige, tidningen AutoMotorSport, Svenska Dagbladet, BMW i Sverige, Dagens Industri, Subaru, Opel och såklart även alla andra nedanför topp tio. Detta hade varit en ytterst trög process utan ett aktivt SEO-arbete för detta projekt.
Mediaplanets content marketing affärsmodell blir inte bara kampanjdriven, med en sökmotoroptimerad websida blir den blir kontinuerlig över tiden.
Kombinationen SEO och content marketing har för Mediaplanet, skapat nya möjligheter till affärer. Mediaplanets affärsmodell är idag kampanjdriven. Genom bilagor i svensk printmedia skapar man räckvidd och rätt kontext för sina kunder. När Mediaplanets content marketing-produkt flyttar ut på internet blir man genom sökmotoroptimering ytterst relevant för kunden hela tiden. ”Det slutar aldrig komma in relevant trafik. Mediaplanets kunder exponeras kontinuerligt för sina kunder varje dag,säger Christian Rudolf på TopDog.
Christian Rudolf, sökmotorkonsult, om kombinationen av Sökmotoroptimering och content marketing
”Man måste se till att man dominerar träffbilden för de sökord, de man vill vända sig till använder. Att kombinera content marketing med seriöst SEO-arbete blir därför det som tillsammans kan bli en framgångsrik innehållsmarknadsföring/content marketing på nätet, avslutar Christian Rudolf.
Rickard Båge på Mediaplanet om hur SEO påverkar deras kärnaffär, content marketing
”Vi ser en ny affärsmodell när vi tar vår kärnverksamhet med content marketing ut på nätet och kombinerar den med sökmotoroptimering. Vår affär har tidigare varit kampanjdriven. På internet blir vår affärmodell kontinuerlig då vi aldrig slutar vara relevanta för våra kunder. Denna
insikt har vuxit fram under några projekt tillsammans med TopDog SEO”
Här kan du lyssna på Rickard Båge, VD, Mediaplanet, själv berätta om deras digitala satsningar och hans entreprenörskap