Av |

Vad är marknadsföring?

Marknadsföring är strategiska aktiviteter som företag genomför i syfte att fånga nya kunder och behålla befintliga. Det handlar om att väcka intresse, ge företaget ett ansikte utåt och skapa goda kundrelationer med hjälp av allt från olika event till annonsering och digital närvaro.

 

Varför bör du marknadsföra ditt företag?

Kunder och försäljning är en förutsättning för att ett företag ska gå runt. Och för att ditt företag ska få kunder krävs det att folk känner till det. Därför behöver du sprida ordet om företaget och vilka produkter eller tjänster det erbjuder – det vill säga marknadsföra det. Det är ett långsiktigt arbete för att både skaffa nya kunder och påminna befintliga kunder så att de handlar igen. Någon form av marknadsföring är i princip ett måste för att etablera ett företag, hålla det kvar på marknaden och få det att växa.

 

Vem ska marknadsföringen riktas till?

En grundregel för lyckad och effektiv marknadsföring är att den riktas till rätt personer. Därför är det viktigt att göra ett grundligt förarbete och så noga som möjligt specificera målgruppen för din produkt eller tjänst. Den kunskapen är vad som ska ligga till grund för hur, var och när du gör din marknadsföring. Ju tydligare bilden av målgruppen är, desto större är alltså chansen att göra bra och träffsäker marknadsföring.

 

När ska du marknadsföra ditt företag?

Marknadsföring är en färskvara och något du behöver göra kontinuerligt. Men vid vissa tidpunkter är det extra viktigt och då kan det krävas fler och / eller större insatser. Det kan exempelvis vara när företaget är nystartat, i samband med kampanjer och släpp av nya produkter eller inför högsäsong.

 

Hur skapar man bra marknadsföring?

Utgångspunkten för att skapa bra marknadsföring är att känna sin produkt, sin marknad och sin målgrupp. Du behöver förstå vad det är kunderna efterfrågar och i vilka kanaler du når dem. När du vet det kan du sedan anpassa marknadsföringen så att den faller inom de ramarna och skapar värde för dina kunder.

 

Vidare är det också viktigt att ha en tydlig målsättning och veta vad du vill uppnå med din marknadsföring. Glöm inte heller att alltid följa upp dina olika insatser och utvärdera vad som faktiskt fungerar och vad som inte gör det.

 

Vad är bra marknadsföring?

Bra marknadsföring fångar målgruppens uppmärksamhet. Och den genererar någon slags vinst till företaget – rent ekonomiskt eller i form av intresse, förtroende och gott rykte.

 

Vilka marknadsföringsmetoder finns det?

 

Det finns många olika sätt att marknadsföra sig på, och internet och sociala medier gör att möjligheterna är större än någonsin tidigare. Några av de främsta metoderna i dagsläget är:

  • Sökmotoroptimering (SEO); ett verktyg för att ge företaget bättre synlighet i Googles organiska sökresultat.
  • Sociala medier; ett sätt skapa en personlig relation till kunderna.
  • Innehållsmarknadsföring (content marketing); fånga målgruppen med hjälp av smarta strategier och redaktionellt innehåll som skapar värde. Kan yttra sig i olika former, såsom native advertising och inbound marketing.
  • Annonsering; marknadsföring på ett köpt utrymme. Antingen digitalt via t.ex. Google Ads, Facebook Ads, Instagram, banners och affiliatenätverk (annonsnätverk) eller analogt i t.ex. tidningar och på busshållplatser.
  • Direktreklam; riktad marknadsföring i form av t.ex. nyhetsmejl, sms, adresserad och oadresserad post
  • Gerillamarknadsföring; oväntad, kreativ och engagerande marknadsföring som syftar till att nå maximalt resultat med minimala resurser.
  • Word of mouth; kunder sprider ordet vidare till andra i sin omgivning. Når du hit har du lyckats med den initiala marknadsföringen.

Vilka metoder och marknadsföringsaktiviteter som bör användas beror på vilken produkt / tjänst och målgrupp det gäller samt den aktuella budgeten.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!
  • iab sweden
  • webbdagarna
  • internetworld
  • DAGENS MEDIA
  • DiGital
  • BREAKIT