Av

Uppdaterad: Juni 02, 2023

Fyra vanliga misstag inom content marketing och hur du undviker dem

Ta en titt på den här videon och lär dig mer om de fyra vanligaste misstagen inom content marketing och hur du undviker dem.

Transkribering av videon:

Jag heter Christian. Jag driver en content- och SEO-byrå som heter Topdog. Vi producerar och sökmotoroptimerar mycket innehåll för Google. Mellan tummen och pekfingret skulle jag tro att vi under 2021 gjorde 800 artiklar inom olika segment i olika länder. Vi har koll på hur man gör för att få det att funka i Google och dessutom hur man skalar upp. Jag tänkte dela några berättelser för er om misstag ni bör undvika.

Dåliga contentinstruktioner till skribent

Du beställer en artikel och i kravställningen är antalet ord exempelvis 400, 500 eller 600 ord. Detta är vad skribenten får. Det du får tillbaka kommer garanterat inte att ranka i Google. Du måste kravställa bättre. En artikel är precis som ett teknikärende inom SEO. Kvaliteten på outputen är helt i förhållande till din kravställning. Du måste addera viktiga sökord och olika typer av teman som måste finnas med i artikeln. Du måste definiera kvalitet, story, bakgrundsinformation och så vidare. Det finns väldigt få skribenter som kan skapa någonting ur ingenting. Ju mer krav du adderar, desto bättre kommer innehållet att bli.

Brist på expertis i dina instruktioner till skrbent

Det är en variant av det förstnämnda. Du beställer en artikel på 500 ord och ber skribenten förklara något avancerat på ett enkelt sätt. Det du då gör är att be skribenten prestera på samma nivå som Jesus. Ett mirakel. Väldigt få skribenter är på den nivån. Hade de varit det hade de inte jobbat för dig till det priset du betalar dem. Det du behöver göra är inte att be dem förklara något svårt på ett enkelt sätt utan du behöver förse skribenten med ett tema. Detta tema behöver vara på olika sätt. Det skulle kunna vara en resurs, länkar, fakta, information eller processer. Du skulle kunna avslöja en ”hemlighet” om hur det egentligen fungerar i din bransch och ge din expertis. Du skulle också kunna utbilda användaren. Lite som jag försöker göra i den här videon. Om du beställer content på det sättet kommer innehållet bli bättre och det kommer prestera bättre i Google.

Dåliga title och descriptions

Du skriver tråkiga titles och descriptions. Vad är title och description? Det är helt enkelt den information som syns i Googles sökresultat som snippets. Är du tråkig där kommer ingen klicka på din länk. Du behöver helt enkelt öka kvaliteten på title och description. Du behöver göra dem mer klickvänliga och CTR-vänliga (click through rate). Du får tänka på att Google inte bara är ett sökresultat. Det är en topplista. Vill du att användaren ska klicka så måste du faktiskt locka med en köttbit eller en morot. Du måste sälja innehållet i sökresultatet så att användaren väljer dig.

Innehållet måste marknadsföras

Det fjärde misstaget du gör när du beställer content är inte själva beställningen eller när du skapar ditt innehåll. Det är när du publicerar. Jag kallar det ”fire-and-forget”. Det vill säga att du lägger upp innehållet i ditt CMS. Du ser till att det är snyggt och ordentligt. Du trycker på ”publish” och går vidare med ditt liv. Det är ingen bra process. Det är svårt att gissa sig till exakt vad Google vill ha och man gör ofta fel. Även proffs som vi. Du hanterar detta genom att efter publicering boka in en tid i din kalender tre månader senare och gå tillbaka till artikeln och se hur den presterar i Google. Du ser hur den rankar och på vilka ord. Har du inte uppnått det resultat du vill behöver du faktiskt förändra och förbättra artikeln med en gång. Göra den bättre. Sätt timern på en månad och återkom till artikeln igen. Fixa till den om den ännu inte är där du vill att den ska vara.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +15 år av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluder svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.