Av

Uppdaterad: November 28, 2022

Native eller Content marketing?

Transkribering av video:

Idag ska vi prata om skillnaden mellan native advertising och content marketing i Google. Anledningen till att jag vill prata om det är att när ni förstår skillnaden så kommer ni fatta bättre beslut avseende era budgetar för marknadsföring. Era beslut kring dessa investeringar blir helt enkelt bättre. 

Vad är native advertising?

Native, så som vi ser det, sker nästan alltid på någon annan sajt än er egen. Man har en artikel på till exempel Aftonbladet, IDG eller Metro som pratar om ämnet man vill att människor ska påverkas inom. Mediasajtens jobb är helt enkelt att säkerställa att så många ögonpar som möjligt ser det här innehållet. Det är nästan som ett annonsformat. Så, det sker alltid på någon annans sajt men det är också en väldigt låg teknikfaktor. Oftast är den kompetens som behövs bara att skicka ett mail med innehållet så kommer någon annan att lägga upp det. Det är också bara så länge du betalar som den här annonseringen sker. När du slutar betala så slutar det komma eyeballs. 

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Vi på Topdog delar med oss av våra kunskaper inom SEO i videoform. Exempel på detta är denna videon där du får lära dig vad VD:ar och manegment team behöver veta för att fatta bra beslut avseende SEO!

Anmäl dig här för fler videos!

Fördelar med content marketing

Så vad är då content marketing i Google? Till skillnad från native så sker den alltid i på din sajt. Den har också en teknikfaktor. Din sajt måste prestera tillsammans med Google för att det här innehållet ska ranka med och få trafik från Google. Du behöver inte heller betala någon annan. Så länge du rankar, så länge du har tagit din position – och ibland kan den vara i flera år – kommer Google att leverera olika typer av eyeballs till ditt innehåll. 

Innehållet måste och vara speciellt strukturerat, det kan inte vara innehåll i allmänhet. Med en content marketing strategi producerar du innehåll av värde. Varje sökning i Google är en fråga och levererar du inte innehåll som är svaren på den här frågan så kommer du inte att ranka. Men det betyder också att när du hjälper en annan användare så påverkar det hur andra människor ser på ditt varumärke. Att hjälpa någon annan är bland det mest varumärkesbyggande man kan göra. Precis som jag hjälper dig här och nu. 

Skillnaden mellan native advertising och content marketing

När man ser native och content marketing genom Google med hjälp av de här faktorerna så förstår man också skillnaden. Native är ett mycket mer vanligt annonsformat, marginellt eller mycket bättre än en stortavla. Medan content marketing genom Google, den skapar ett löpande värde. Du gör en investering och den investeringen kommer generera värde i många, många, många år – i alla fall så länge du har de här platserna i Google.  Det är också detta värde som en contentbyrå som kan SEO, kan hjälpa dig med. De byråerna som jobbar med native advertising kan ej det.

Detta är skillnaden mellan native advertising och content marketing genom Google. När du förstår detta kan du förstå rätt beslut för dig. Om du har behov av en kampanj, då är native ett alternativ. Vill du göra en långsiktig investering, en långsiktig förändring som påverkar ditt bolag nästa år – fast mycket, mycket mer – då är content marketing genom Google det alternativ du ska välja.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.