Av

Uppdaterad: Augusti 10, 2022

Vad du kan lära dig av SveaCasino – Sveriges ledande casino-affiliate

SveaCasino är Sveriges ledande casino-affiliate. Vad gör de rätt? I den här videon analyserar jag vad SveaCasino gör för att ranka bra i Google och berättar vilka lärdomar vi kan dra av deras SEO-arbete.

Transkribering av video

Hej! Idag ska vi göra en lite annorlunda video. Vi ska titta på vad andra gör för att lyckas.

Jag har hittat ett väldigt bra case. Det finns en sajt som heter SveaCasino. Det är en affiliate-sajt inom casino. Om ni inte redan visste det är casino bland det svåraste man kan göra inom SEO i Sverige. Faktum är att casino är bland det svåraste man kan göra i de flesta länderna på jorden. Casino och lån tillhör de tuffaste branscherna. Vilket som är tuffast i Sverige idag låter jag vara osagt, men casino är ingen promenad i parken när det gäller sökmotoroptimering.

Det intressanta med SveaCasino är att de senaste fem åren har de varit etta eller i absoluta toppen på ordet casino i fyra år.

SveaCasino ranking

De har tappat ett år då de drabbades av olika typer av filter som de tog sig ur. Detta är intressant ur två perspektiv. De lyckas väldigt väl. De kör hårt och drabbas av filter men tar sig ur det. De som hanterar SveaCasino vet vad de pysslar med. Genom att titta på sajten och analysera vad de gör så kan vi alla lära oss någonting.

SveaCasino synlighet

Vi börjar med att titta på deras synlighetschart. Ni ser hur sajten har utvecklats i Google över tid. Ni kan se filtren och hur de på senaste börjat accelerera.

UX – SveaCasino suger in användaren

Låt oss gräva lite i SveaCasino. Vi börjar med att titta på SveaCasinos UX. UX är en faktor som blir viktigare och viktigare. Tittar man på förstasidan är det tydligt att man suger in användaren.

SveaCasino UX

Det finns ett antal knappar och content som gör att oavsett vilket syfte du har inom casino så kan du väldigt fort hitta det du behöver. Du kan göra olika typer av filter utan BankID och se information om attraktiva casinon och vad denna attraktivitet är.

Sajten är inte speciellt topplistig. Historiskt sett har det handlat om topplistor inom affiliate. Med det sagt är det en topplista, men upplevs inte lika mycket som en topplista. Användaren sugs in och får fort, enkelt och översiktligt rätt information som gör att de kan göra val och gå vidare utifrån sina behov.

En annan UX-detalj som jag kallar snackable content är sådant som är enkelt att tugga i sig. På förstasidan på SveaCasino finns det för varje casino viktig information kopplat till sig. Det vill säga viktig och enkel information de vet att alla spelare vill ha.

SveaCasino UX

Detta paketerat på ett attraktivt sätt. När du ska välja är det inte så mycket information att konsumera och det är översiktligt. Det blir enkelt att välja. Det gör det också attraktivt att vara kvar på sidan.

Navigationen på sidan är fantastisk. När du kommer in från Google och har sökt på Karma Casino kan du direkt klicka för att få den informationen du vill ha. Det fungerar på exakt samma sätt i mobilen och man behöver inte skrolla. Man får en snabb överblick över de faktorer man är intresserad av. Användbarheten på dessa sidor är maxad. Man kan lära sig mycket genom att titta på dem.

Teknik – SveaCasino är ett SEO-tekniskt mästerverk

Teknik. Det känns jobbigt att säga det men jag tror att SveaCasino är ett SEO-tekniskt mästerverk. Det finns i princip inga fel. Ni kan se det via Web Core Vitals som jag klippt in här.

SveaCasino loadtime

Det finns säkert förbättringar att göra men de kommer att ha ytterst marginell effekt och vara ganska dyra. En annan snygg sak de gjort är sin FAQ-Schema implementation.

SveaCasino FAQ Schema

Det finns egentligen ingen feedback här. Den är jättebra. Då förstår ni värdet av teknisk SEO. Den behöver vara rätt för att fungera i ett sådant här segment.

Content – nyttiga och välpaketerade kategoritexter

Hur ser det ut med SveaCasinos content? Även här är det såklart fantastiskt. Vi börjar med att gå igenom sekundär-innehållet som ligger på de konverterande sidorna eller det man skulle kalla kategoritext hos en e-handlare. SveaCasino har något liknande men väldigt mycket bättre. Ofta är en kategoritext varmluft. Man har en skribent som skriver fort och billigt. Man har lagt till kategoritexten enbart för att man tror att det har betydelse för Google. SveaCasino har tänkt annorlunda. De har gjort nyttiga, trevliga och välpaketerade kategoritexter som verkligen tillför nytta för de som orkar skrolla så pass långt ned. Texten är nyttig och förklarar saker på riktigt. Ibland är det komplexa saker. Man har bilder med citat som förstärker vissa saker. Topplistorna är förklarande och förtydligande. Ibland ligger det till och med extra topplistor långt ned. Det är en helt annan nivå på detta content än i vanliga fall.

Det är inte bara kategoritexterna som är fantastiska. Man har också mer innehåll inom casino än andra affiliate-sidor som också är i toppen. Man är helt enkelt duktig på att få ut sidor inom casino. Ni kan här se översikten där SveaCasino ligger före de andra.

SveaCasino content

Man ska veta att SveaCasino i princip inte har någon content-avdelning. Det finns ingen kunskapsbank, artikelarkiv eller motsvarande. Det finns en början på det men det ligger bara nio artiklar där så det räknas knappt.

Det negativa man kan säga om deras innehåll är att deras content-sektion är ganska liten. Jag vet att det finns stora möjligheter att förklara saker och ting inom casino. Det finns många olika typer av spel, varianter, regler och så vidare. Det finns möjlighet att skapa flera hundra sidor med content. Samtidigt kanske det inte behövs. Värdet av det innehållet är mycket lägre än det innehållet de redan har. Det är informations-content. Trafiken man kommer fånga kommer inte konvertera speciellt väl. Kanske kan den bygga varumärke men det är den minst viktiga trafiken. Även om man skulle kunna vara kritisk i detta fallet så är kritiken inte så stark.

Länkar – SveaCasino bygger länkar bättre än konkurrenterna

Vi har kommit till det sista ämnet. Länkar. Har ni lite SEO-insikter vet ni att de som jobbar inom casino bygger mycket länkar. Alla ni som driver en sajt har nog fått åtminstone ett mail från en SEO-byrå som har velat köpa länkar på er sajt. SveaCasino bygger också länkar. De bygger det i mycket större omfattning och bättre än alla deras konkurrenter. Det kan vi se på den här bilden.

SveaCasino länkar

De har flest länkar, ganska många fler också. Om någon av deras affiliate-konkurrenter vill hinna ikapp dem länkmässigt är det en investering på mångmiljonbelopp att göra detta.

Den andra bekanta detaljen man kan se om man tittar i deras länkar är att de i princip inte använder ankartexter som är relaterade till kommersiella ord.

SveaCasino ankartexter

Ni kan se att mindre än en halv procent av deras ankartexter är relaterade till ordet casino. Ni ser också att merparten av ankartexterna antingen är brand, inte så relevanta eller helt naturliga som om någon inte vet vad de gör när de länkar. Man har mycket länkar, fokuserar på brand och inte att lägga de viktigaste orden i ankartexterna. Båda delarna är viktiga för att förklara SveaCasinos framgång.

Sammanfattning

För att summera och nyansera. SveaCasino har en mycket bra användarupplevelse och teknik. Länkbygget är gjort av någon som är riktigt skicklig. Det är svårt att hitta någonting negativt här. Det finns kanske en faktor här som borde jobbas med. Det är förtroende som inom SEO-kretsar som kallas för E-A-T. Det finns inte så mycket information på sajten som bekräftar att de är en trovärdig källa eller att de är experter. Eftersom Google rankar dem så bra kan man argumentera för att det faktiskt inte behövs. Jag tycker att det är ett helt okej argument men jag hade försökt göra det av användarskäl om SveaCasino vill vara med i mer kända kanaler med kända varumärken i allt från media till tv. Där kan de visa upp riktiga personer som jobbar med expertisen. Då hade de kunnat tjäna lite ur ett användarperspektiv. Annars är det en fantastiskt webbsida. För er som är intresserade finns det mer saker att lära sig från SveaCasino. Gräv i sajten, titta hur de gör och se hur de rankar när de gör på detta sättet. Lär dig av det och implementera det på er egen sajt.

Tack för att du lyssnade hela vägen hit.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.