Av |

Vem är bäst på SEO i Sverige? (Video)

När man ska välja en byrå för sin SEO-satsning är det naturligt att vilja ha den som är bäst. Men hur vet man om en byrå är seriös och att deras strategier faktiskt kommer att ge resultat? Finns det ens något svar på frågan ”vem är bäst på SEO?”

Vilket företag är bäst på SEO?

Det här är en fråga som det dessvärre inte finns något enkelt svar på. Precis som om du ställer frågan ”Vilken är den bästa mataffären?” skulle du få olika svar beroende på vem du frågar. Anledningen till det är att olika kunder har olika behov. Ett singelhushåll har andra behov än en restaurang, och på samma sätt har ditt företags behov betydelse när du ska välja SEO-byrå. Det korta svaret på frågan om vem som är bäst på SEO är därför; Det beror på. Nedan får du läsa om de viktigaste egenskaperna som en SEO-byrå bör ha.

Tjänster som en bra SEO-byrå bör erbjuda

Det är självklart att det kan kännas svårt att veta om du väljer rätt byrå om du själv inte har någon grundläggande kunskap om sökmotoroptimering. Men om svaret är ”ja” på följande frågor ser det ljust ut.

1. Erbjuder byrån tjänster som täcker följande områden?

2. Förstår byrån din verksamhet och bransch?
3. Kan byråns metoder appliceras på din befintliga verksamhet?

Hur hittar man det bästa SEO-företaget i Sverige 2020?

Om du är på jakt efter en SEO-byrå bör du leta efter en som passar dig och din verksamhet. Undersök om byrån tidigare har arbetat med liknande projekt och hur projektplanen skulle se ut. Innefattar planen samtliga delar som är viktiga för att lyckas med ett SEO-projekt eller bara vissa? Hur ser byråns analys av dina behov ut? Verkar de ha förstått verksamheten, målsättningen och de ekonomiska förutsättningarna? När du har hittat en byrå som uppfyller dessa krav, endast då kan du räkna med en skräddarsydd SEO-lösning som ger långsiktigt ökad trafik från sökmotorer.

→ Tips: Läs även vårt inlägg om Varför du ska anlita en SEO-byrå


Transkribering av videon:

Idag ska vi prata om vem som är bäst på SEO. Det är faktiskt en mycket svårare fråga än vad den kan verka vara vid en ytlig anblick, och jag ska förklara varför.

Ta hänsyn till kundens unika förutsättningar

För er som har följt mig, så har vi definierat SEO som fyra saker: content, teknik, länkar till sajten och en positiv användarupplevelse för Googles användare. Sedan har vi kunden också – man kan inte bara vara SEO-konsult, man behöver ha en kund också. Och alla kunder är speciella, alla har sin unika situation. Så du som konsult måste alltså klara av att leverera på de här fyra parametrarna hyfsat synkront och rätt hos en kund som befinner sig i en unik situation.

SEO-processerna som fungerar med kunden

Nu börjar ni också förstå att den som är bäst på SEO inte är den som vet mest om SEO. Den som är bäst på SEO är helt enkelt den som kan få sina processer att passa ihop med kunderna. Det är nämligen då man lyckas genomföra saker inom de här fyra parametrarna, och det är också då man påverkar kundens situation; man får bättre ranking och mer trafik.

Genomföra mest SEO

Den viktiga faktorn är alltså inte mängden, det räcker att man kan tillräckligt mycket SEO. Den avgörande faktorn för vem som är bäst är vem som kan genomföra mest SEO med den specifika kunden. Det är också därför det är viktigt vilka kunder man väljer – vill man jobba med stora företag, vill man jobba med varumärken, vill man jobba med e-handlare eller vill man jobba med mediabolag? Det finns många på marknaden att passa ihop med.

Ägare & Sökmotorkonsult på Topdog SEO
Med +10000 timmar av Sökmotoroptimering och Processutveckling kan jag hjälpa ditt företag att skaffa sig ett försprång i Google!
  • iab sweden
  • webbdagarna
  • internetworld
  • DAGENS MEDIA
  • DiGital
  • BREAKIT