Vilket företag (byrå) är bäst på SEO i Sverige 2025? (Video)
När man ska välja en byrå för sin SEO-satsning är det naturligt att vilja ha den som är bäst. Men hur vet man om en byrå är seriös och att deras strategier faktiskt kommer att ge resultat? Finns det ens något svar på frågan ”Vilket företag är bäst på SEO?”. I videon nedan försöker jag förklara vilka som kan vara ”bäst”
Vilket företag är bäst på SEO?
Att avgöra vilken byrå som är bäst på SEO är mer komplext än att bara mäta kunskapsnivå eller teknisk skicklighet. SEO består av fyra grundpelare – teknik, innehåll, länkar och användarupplevelse – men nyckeln ligger i förmågan att anpassa dessa till varje enskild kunds unika förutsättningar. Den bästa SEO-konsulten är därför inte den som kan mest, utan den som lyckas få sina processer att fungera i samklang med kundens verklighet. Det är först då man får genomslag, förbättrar ranking och driver trafik. Kort sagt: den som kan genomföra mest SEO hos en specifik kund – det är den som är bäst
Andra tecken på att byrån är bra på SEO
Bredd i sitt tjänsteutbud
SEO som ämne är mycket brett och omfattar stora delar av din digitala verksamhet. Detta gör att byrån du väljer behöver kunna mycket för att få er SEO att fungera. Det är därför byråer ofta är bättre val än en fristående konsult. Det är mycket svårt för en individ att vara kunnig i alla delarna av SEO. Nedan är en lista jag tycker en byrå behöver erbjuda
2. Förstår byrån din verksamhet och bransch?
Det är oftast bättre om du får en byrå som förstår eller har erfarenhet av din bransch. Anledningen till det är att det gör dem effektivare. Byrån kan lättare vara effektiv på egen hand när de tex förstår vad användarna behöver utan ett samtal med dig som kund eller tex om det är en bransch med mycket compliance, vad behöver en jurist titta på och inte. I Topdogs fall gör vi branschwebinarier, här kan du tex se våra branschwebinarier för bank och finans.
3. Process för genomförande av SEO
Att effektivt arbeta tillsammans och genomföra SEO är en mycket stor utmaning. Det är tom en större utmaning än SEO i sig. Nedan är anledningarna till detta.
- SEO spänner över flera ämnesområden och att genomföra projekt som har mer än ett fokus är utmananade
- Företag har ofta svårt att sammarbeta mellan avdelningar vilket SEO kräver
- Du skall som SEO byrå ta dina och kundens resurser och omvandla dem till ranking, trafik och därefter konverteringar. Detta är en utmanade process
- SEO genomförs i kamp med andra företag. Ett sökresultat i Google är också en topplista.
Detta för att man behöver en gemensam process, planering, ansvar och resursestimat för att kunna genomföra SEO. Topdogs grundprocess är två. Dels en klassisk projektprocess där man tänker till innan man börjar genomföra. Dels en agil process för att säkerställa målfokus och tydlighet tillsammans.
Topdogs grundläggande projektprocess
Det behövs också en mer vardlig process när man arbetar tillsammans och vi på Topdog applicerar en förenklad version av agila processer:
Nu vet du mer om vad Topdog tycker är en bra och utmärkt SEO byrå. Vill du lära dig mer om hur det är att arbeta med Topdog→ Tips: Läs även vårt inlägg om vad Ruth Länsman, digital chef på Ambea, tycker skiljer Topdog från andra byråer.
Transkribering av videon:
Idag ska vi prata om vem som är bäst på SEO. Det är faktiskt en mycket svårare fråga än vad den kan verka vara vid en ytlig anblick, och jag ska förklara varför.
Ta hänsyn till kundens unika förutsättningar
För er som har följt mig, så har vi definierat SEO som fyra saker: content, (text) teknik, länkar till sajten och en positiv användarupplevelse (UX) för Googles användare. Sedan har vi kunden också – man kan inte bara vara SEO-konsult, man behöver ha en kund också. Och alla kunder är speciella, alla har sin unika situation. Så du som konsult måste alltså klara av att leverera på de här fyra parametrarna hyfsat synkront och rätt hos en kund som befinner sig i en unik situation.
SEO-processerna som fungerar med kunden
Nu börjar ni också förstå att den som är bäst på SEO inte är den som vet mest om SEO. Den som är bäst på SEO är helt enkelt den som kan få sina processer att passa ihop med kunderna. Det är nämligen då man lyckas genomföra saker inom de här fyra parametrarna, och det är också då man påverkar kundens situation; man får bättre ranking och mer trafik.
Genomföra mest SEO
Den viktiga faktorn är alltså inte mängden, det räcker att man kan tillräckligt mycket SEO. Den avgörande faktorn för vem som är bäst är vem som kan genomföra mest SEO med den specifika kunden. Det är också därför det är viktigt vilka kunder man väljer – vill man jobba med stora företag, vill man jobba med varumärken, vill man jobba med e-handlare eller vill man jobba med mediabolag? Det finns många på marknaden att passa ihop med.