Av

Uppdaterad: September 05, 2022

Vad +10 000 timmar av sökmotoroptimering har lärt mig

Exakt när dessa 10 000 timmar inträffade är jag faktiskt lite osäker på. Någon gång under förra året var nog den magiska timmen.  Jag har under de senaste åren jobbat med och bemästrat några av de svåraste sökningarna på denna sidan Atlanten. Därför tänkte jag dela med mig av några av de insikter jag byggt upp kring Google och företagen som vill synas i Google.

Erfaren sökmotoroptimerare

Stora organisationer är sina egna värsta SEO-fiender

Faktum är att om du har ett stort varumärke och stora reklambudgetar är Sökmotoroptimering inte så svårt längre. Det som gör det svårt är att organisationerna i de stora företagen förvärrar situationen. Systemen och organisationerna är lika agila som sköldpaddor på rygg. Många ledande beslutsfattare saknar helt insikt i det digitala, man saknar systemperspektiv.

Vad värre är, man fortsätter anställa avbilder av sig själv och bygga in sig i system som bara förvärrar situationen. Ivrigt påhejade av konsulter som har en egen agenda och av en företagskultur som oftast inte belönar kompetens och utvärdering. Detta är normalläget därute, och du som kompetent SEO:are kan göra ganska lite för dessa företag. Här måste darwinismen ha sin gång (alternativt börjar du som en av dessa konsulter).

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Få Topdog videos & SEO-kunskap direkt i din mailbox!

Vi på Topdog delar med oss av våra kunskaper inom SEO i videoform. Exempel på detta är denna videon där du får lära dig vad VD:ar och manegment team behöver veta för att fatta bra beslut avseende SEO!

Anmäl dig här för fler videos!

SEO är ett slagsmål

Om du inte känner igen dig i det som rubriken beskriver har du aldrig jobbat med konkurrensutsatta sökord. Det finns SERP:ar där 6-7 smarta människor med miljon-budgetar går lös på varandra, hämningslöst, dagligen. Din dagliga SEO-gärning är ganska lik ett 10.000-meters lopp där du är den enda vita mannen.

Google hatar dig!

På många marknader är du som SEO:are Googles enda konkurrent. De pengarna som du får skulle egentligen hamna i Googles Adwords-fickor.

Självklart berättar Google en annan historia publikt. Tänk på att de är ett monopol och måste framstå som schyssta. Varje kvartal som Google kan undvika en statlig reglering betyder tiotals miljarder SEK i aktieägarnas fickor. Men om du kollar på vad de egentligen sysslar med, i handlingar, i sitt index och sina algoritmer, inser du fort att de inte alls är din kompis. Tvärtom, de gör allt för att kniva dig.

För att bli en grym SEO:are måste du ha systemperspektiv

Google är ett system. Stora företag bygger system av olika slag för att kontrollera sin verklighet och skydda sin balansräkning. Du som jobbar med SEO måste alltid bygga egna system och processer. Sedan måste du få dessa system att fungera med varandra.

Det är klart att stor systemförståelse och förståelse för mer än ett system ger dig en stor konkurrensfördel framför den som ej har systemförståelse. När man bygger system måste man såklart ha koll på både SEO -taktik och SEO strategi. Allra viktigast är dock ekonomin. System kräver bra ekonomi, annars kommer de försvinna av sig själva.

Bra ekonomi kräver att du kan skala dina processer. Det är också så du skaffar dig en edge i slagsmålet. Har dina system och processer bättre ekonomi än dina konkurrenters, kommer du nöta ut dem, förr eller senare, i ”slagsmålet”.
Bra ekonomi säkerställer att du orkar slåss längre och kanske t o m från underläge under långa perioder.

En man (eller kvinna) kan fortfarande göra stor skillnad

Internet och Google är fortfarande bara i sin linda. Har du stora insikter och en förmåga att kommunicera värde/nytta/förtroende till andra, då kan du skapa mycket värde för företagen som du jobbar för.

En bra powerpoint och en historia som kan förstås av alla i en organisation kan vara ett mycket kraftfullt vapen för att du skall vinna slagsmålet. Detta vapen kan ge dig buy-in på förändring för att bygga en tillräckligt bra feedbackloop, för att du skall få buy-in på ännu mer förändring.

Aldrig någonsin i världshistorien har värdet av bra kommunikation, både på mikro- och makroplanet, varit så stort. Har du insikter kan du kommunicera rätt, kan du storytelling kan du kommunicera bra!

Förstaplatserna ger ditt företag ett strategiskt övertag

Ofta är det ganska få ord som får nålen att flytta sig för företaget som du jobbar för. Kan du dominera dessa ord, äga dem, var på förstaplatsen för alla!

Där har du en fördel som kan vara så stor att dina konkurrenter dör på sikt. Det är nämligen så att om du äger förstaplatserna kan du ofta styra priset på kundanskaffning i hela branschen och få dina konkurrenter att agera på dina handlingar.

Återigen är det ekonomin som ger dig övertaget. Din SEO, som är mest framgångsrik, har en konstant kostnad varje månad. I Adwords däremot, där kan du skruva upp priset så det är olönsamt för alla, även för dig själv. Men i det ögonblicket kan du luta dig mot dina organiska konverteringar där lönsamheten är bra. Dina konkurrenter kan inte det, och skall de utmana dig måste de plocka fram stålar för att investera sig upp till toppen. Det kostar mycket att klättra men ganska lite att behålla sin förstaposition.

Alla fördelarna i systemet är på din sida, och sköter du dina kort rätt mattar du ut fienden tills de inte orkar längre. SEO borde vara en ledningsfråga för en hel del företag, givet detta perspektiv. I och med att det saknas systemförståelse bland dem som har ledande positioner är det inte så.

Om jag vill bli bra på SEO, vad skall jag göra då?

Börja jobba på rätt ställe. Det är tyvärr vanligt att du lär dig SEO fel, och efter några år på fel ställe kommer ditt ego väldigt effektivt stoppa dig från att lära om. Din kompetensgrund är byggd på lera.

Lyckligtvis svälter inte dessa SEO:are, de får jobb i de stora organisationer jag beskriver ovan, och då de inte får göra något kan de inte ställa till någon skada. Förutom när de basunerar ut sin lergrund i sociala medier, som om den vore en sanning.

Du måste längta efter förstaplatserna. Oavsett vilken grundmotivatorn är – pengar, kunskap, ära eller bara vanlig mani – så måste du verkligen vilja ha de där åtråvärda förstaplatserna.

Det är en hel del frustration i att lära sig systemen och SEO, och längtan är bränslet som får dig att fortsätta lära dig nya saker trots att det är längesen du slutade skolan, och att timmen just nu, för dig, är sen.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.