Av

Uppdaterad: December 25, 2021

Sveriges bästa länkbygge

Ibland stöter vi på riktigt briljanta lösningar som förtjänar att lyftas fram lite extra. I denna video berättar Christian om det bästa länkbygget han sett i Sverige. Ta en titt och låt dig inspireras.

Transkribering av videon

Hej, jag heter Christian. Jag driver en SEO byrå som heter Topdog. Vi jobbar med vad man kallar sökmotoroptimering.

Idag ska jag inte lösa problem, jag ska berätta om en spaning. Sveriges bästa länkbete, Sveriges bästa länkanskaffningshändelse som jag någonsin har sett. Vi hade förmånen att under ganska lång tid jobba med Sportamore. De gjorde en helt genialisk sak. Sportamore riktar sig mot kvinnor, och skor är viktigt i deras process. De gjorde helt enkelt så att de tog över ett koncept som heter Tjejmilen. När jag säger ”ta över” menar jag inte att de var sponsrade och att det stod Sportamore på dekaler och t-shirts. De tog över hela processen. Man flyttade hela Tjejmilen till Sportamore.

Till exempel, när man skulle anmäla sig eller interagera på andra sätt med Tjejmilen så fick man göra det på Sportamore.

Konsekvenserna av detta var att alla de länkar som Tjejmilen hade skapat under många år, fantastiska länkar från SVT, alla de största mediebolagen i Sverige, hundratals, flyttade över till Sportamore. Inte nog med det, alla användarna. Så fort du skulle anmäla dig, du hade frågor eller behövde uppdatera någonting, så behövde man gå till Sportamore. Då visste Sportamore att man var tjej, löpningsintresserad. Därmed kunde man sälja fler löparskor.

Briljansen är inte bara att man skaffade alla länkarna. Briljansen var att man påverkade hundratusentals människor i sin målgrupp.

Detta är också det intressanta med länkar. Bästa länkbygget sker inte när ni ringer er SEO-byrå och ber dem länka från deras SEO-nätverk. Det är antagligen den sämsta metoden. Den bästa metoden är alltid när länkaktiviteterna kopplas ihop med era varumärkesaktiviteter, och det funkar. Man har gjort rätt analys om sitt varumärke och man har rätt aktivitet. Då händer det. Då bara kommer dem. De flesta missar detta. Man missar integrationen mellan branding och länkar, SEO.

Däremot de som kan få ihop det, de kan absolut överträffa det som Sportamore har gjort. Jag vill också ge cred till han som kom på det här konceptet. Han heter Joakim Friedman, ett geni.

Tack för mig och vill ni prata mer om hur man kopplar ihop varumärke och länkar så är ni välkomna att höra av er.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.