Snart meningslöst ranka organiskt för lokala företag
Det är ingen hemlighet att det är svårt att ranka högt i Google, men för den som lyckas kan det leda till stora vinster rent ekonomiskt. Men det ser ut som om det i framtiden kommer att bli meningslöst för många att försöka ranka högt. Det gäller speciellt små lokala företag och anledningen är inte någon förändring i Googles algoritmer utan helt enkelt det sätt som Google presenterar resultaten på. Framtiden ser på många vis dyster ut för små lokala företag som inte är villiga att betala för att annonsera i Google utan behöver göra lokal seo.
Anledningen är att organiska resultat vid lokala sökningar, som ”naprapat Täby”, kommer att nedprioriteras kraftigt. Tidigare visades 1-3 annonser följt av ett organiskt sökresultat, följt av vad som brukar benämnas ”sjupacken”, en lista på sju stycken lokala företag inom branschen, slutligen följt av resterande organiska sökresultat. Nuvarande presentation innebär tre annonser, följt av en karta där tre stycken lokala företag inom aktuell bransch lyfts fram (en ”trepack” om man så vill). Först därefter kommer de organiska sökresultaten. Faktum är att dessa, på grund av kartan, ofta inte syns över huvud taget utan att man scrollar ner.
Men det kommer sannolikt inte att stanna där. Google har under sommaren utfört ett experiment i San Francisco-området, där det område där ”trepacken” presenterades ersattes av annonser – det vill säga företag som var beredda att betala för att synas. För lokala sökningar så visar statistik på att antalet klick som är organiska ligger på 6 %. Med andra ord: den förkrossande majoriteten av alla klick går via Google, där dock inte alla är betalda – ännu. Men det är definitivt den utveckling vi har att vänta oss, och inom en överskådlig framtid så riskerar det att vara meningslöst att försöka ranka naturligt i Google för lokala företag. Vill man få trafik från Google kommer man vackert att få betala för den.
Är det då säkert att det såhär framtidens SEO blir? Ja, mer eller mindre. Google är ett företag som vill växa och har väldigt aggressiva mål vad gäller detta. Google har officiellt sagt att målet är att växa med 20 % per år och då det är annonser som är Googles absolut största inkomstkälla så är det inte förvånande att man kommer att göra allt för att så många klick efter en sökning ska vara betalda klick. Som lokal företagare får man antingen gilla läget och betala Google eller försöka hitta alternativa kanaler för att synas.
Och det finns ju faktiskt alternativ till Google. Facebook är ett: enligt Alexa är Facebook.com den tredje mest besökta sajten i Sverige, efter Google.com och Google.se. Facebook har med andra ord en räckvidd som inte är långt ifrån Googles – och dessutom är det betydligt billigare att annonsera där. Beroende på vilken ens målgrupp är kan det med andra ord vara väldigt lönsamt att rikta in sin annonsering och PR på Facebook.