Av

Uppdaterad: Maj 27, 2023

Webbyrå SEO vs SEO-byrå – skillnader, fördelar & nackdelar (video)

Det är stor skillnad mellan ”webbyrå SEO” och ”SEO-byrå SEO”. I denna artikel får du viktig information som kan hjälpa dig att fatta rätt beslut när du ska köpa webbtjänster. Du får lära dig hur sökmotoroptimering skiljer sig beroende på vem som utför jobbet. Vi ska titta på fördelar och nackdelar med att anlita en webbyrå för sökoptimeringen jämfört med att använda sig av en renodlad SEO-byrå.

Låt oss börja med att titta på en video där Christian Rudolf på Topdog berättar vad han ser som de viktigaste skillnaderna:

Olika sätt att se på SEO

SEO står för Search Engine Optimization – sökmotoroptimering på svenska. Det handlar om att hamna högt upp i Google och andra sökmotorer.

Likväl är det många som blir besvikna när de inhandlar webbtjänster och först vid leverans inser att de inte alls fått vad de förväntade sig. Hemsidan rankar inte på viktiga sökord och det kommer nästan ingen trafik alls från Google.

Varför blir det så?

Samma ord kan ha olika innebörd beroende på vem som erbjuder tjänsterna. Alla som erbjuder SEO syftar nämligen inte på samma sak. Man har olika perspektiv. 

Diverse aktörer använder begreppet ”SEO” för att marknadsföra sina tjänster men i själva verket handlar det om ganska fundamentalt olika saker.

I huvudsak finns det två alternativ:

  • Webbyrå SEO
  • SEO-byrå sökmotoroptimering

Vi ska nu titta på dessa två typer av SEO-leverantörer för att förstå hur de skiljer sig åt.

Vad är webbyrå SEO?

Webbyrå SEO är tekniska anpassningar som en webbyrå gör för att en hemsida ska bli kompatibel med Google och kunna ranka i sökresultaten.

En webbyrå, även ibland kallad digital byrå eller e-handelsbyrå, har dock som huvuduppgift att leverera en fungerande hemsida eller webbutik, inte att se till att sajten får trafik från Google.

Webbyråer jobbar med teknisk infrastruktur

När en webbyrå pratar om sökmotoroptimering menar man den tekniska infrastrukturen, att skapa en webbsida som kommer att kunna indexeras av Google. Vad man menar är att den hemsida som de tar fram har en teknisk infrastruktur, kod och design som är kompatibel med hur Google fungerar. De lovar att sidan är indexerbar i sökmotorer, en förutsättning för att den ska kunna ranka.

Webbyrå SEO missar innehållet – och användaren

Vad man sällan berättar är att en webbsida även måste fyllas med relevant och sökmotoroptimerat content för att kunna ranka och få trafik. Detta är en konst i sig och det ingår som regel inte när du köper SEO från en webbyrå. Följaktligen är det många som blir besvikna när webbsajten inte lyckas fånga in besökare från Google.

Webbyråer kan kod och det är därför kod de vill sälja. Tyvärr minskar denna snäva approach sannolikheten att du lyckas med SEO-projektet. För att lyckas med SEO behövs en förståelse för vilka hemsidans besökare är och vad de letar efter. Du behöver förstå vad de söker på Google. Du måste inse vad användarens syfte (”search intent”) är och därefter skapa content som ger svar på användarnas frågor.

Med allt fokus på kod och teknik missar de flesta webbyråer användarperspektivet när de levererar SEO. Med andra ord: Du får ingen Google-optimering egentligen. Vad du får är en god utgångspunkt, ett skal, som sedan måste fyllas med innehåll och mening för besökaren. Utan detta kommer sajten inte att kunna attrahera trafik från sökmotorerna.

Fördelar med webbyrå SEO?

Det ska sägas att även om de flesta webbyråer i själva verket inte alls levererar SEO (trots att de marknadsför det så) finns det undantag. Det finns bra webbyråer som även förstår content, men de är få.

Till fördelarna med att använda en webbyrå hör att du jobbar med en enda partner för ditt webbprojekt, vilket troligen gör samarbetet lättare. Väljer du att köpa SEO från en webbyrå måste du dock vara noga med att definiera vad det är du kan förvänta dig i leveransen.

Vad är SEO-byrå SEO?

Alternativet är att inhandla sökmotoroptimering av en renodlad SEO-byrå. Det ger mer fokus på innehållet och användarna.

SEO-byråer har användarfokus

SEO-byråer utgår oftast från vad det är användaren söker efter. Först görs en sökordsanalys för att ta reda på vad folk söker efter i Google. Har du redan en sajt med innehåll görs även en contentanalys för att bedöma vad som behöver ändras. Därefter skapas en plan för vilket innehåll som behöver skapas. Därefter sätter byrån igång och skriver texter eller producerar annat content i syfte att få det att ranka bra i sökmotorerna.

Detta tillvägagångssätt ökar sannolikheten att lyckas med sökoptimeringen eftersom fokus ligger på användaren och det innehåll som behövs för att användarna ska komma till webbplatsen.

Genom att skapa mängder med bra content som ger användarna svar på sina frågor ökar du chanserna att dyka upp högt upp i Google på många relevanta söktermer. Resultatet blir ett stort antal så kallade organiska besökare, trafik från Google, Bing och andra sökmotorer.

Vissa byråer tar dock genvägar

Tyvärr är det inte heller alla SEO-byråer som kan leverera den typ av sökmotoroptimering som du verkligen behöver.

Det kan bero på flera saker.

Ett skäl till att vissa SEO-byråer inte lyckas leverera den sökmotoroptimering du behöver är att de jobbar med retainers. Detta ger dem ett incitament att jobba med många kunder samtidigt och lägga så lite tid som möjligt på var och en av dem. Ofta innebär det ett bristande fokus på resultat. Sökmotoroptimeringen riskerar att bli ett evighetsprojekt. Du betalar en månadsavgift för att byrån ska uppnå ett mer eller mindre flummigt SEO-mål någon gång i framtiden.

Många SEO-byråer har egna nätverk med webbsajter som de kan bygga länkar från. Detta ger dem incitament att sälja länkar eftersom det blir mycket kostnadseffektivt för dem. I själva verket är länkar sällan så viktiga som de vill göra gällande. I värsta fall kan denna typ av länkar rent av orsaka mer skada än nytta.

Det händer också att en SEO-byrå inte har möjlighet att påverka sajten eller koden särskilt mycket om ens något, vilket gör att de anammar ett länkfokus istället för att försöka förbättra sajten.

Vad skall man välja?

Vi på Topdog förespråkar självklart att låta en SEO-byrå stå för sökmotoroptimeringen. En kunnig SEO-konsult kan identifiera vilka behov målgruppen har och vad de potentiella besökarna söker efter. Utifrån dessa insikter kan en sådan byrå skapa content som förmår attrahera stora mängder besökare från Google och andra sökmotorer.

Välj en SEO-byrå som tar ett helhetsansvar

En bra SEO-byrå kan leverera såväl content som de tekniska förbättringar som behövs för att få trafik från sökmotorerna.

Exempelvis har vi på Topdog ett starkt team som kan leverera alla aspekter av sökoptimering. Hit hör bland annat att lägga upp en SEO-strategi, skapa rätt content, förbättra sajten genom teknisk SEO, göra lokal SEO, B2B-SEO och off-page SEO såsom outreach och länkbygge. Ibland behövs det kodning och då samarbetar vi med en webbyrå som klarar av de lite mer avancerade tekniska modifieringarna. Men det är vi som ansvarar för projektet som helhet.

Undvik retainers om du väljer att jobba med en SEO-byrå. Välj istället en byrå som lägger upp uppdraget som ett väldefinierat projekt med början, slut och ett tydligt målfokus. Ett annat tips är att tillåta att byrån kommer med förslag på hur sajten kan byggas om för att prestera bättre. Ja, det är något som en duktig byrå klarar av, även utan att anlita en webbyrå.

Ibland kan en webbyrå lämpa sig för SEO

Självklart kan det finnas fördelar med att använda en webbyrå för SEO:n också, speciellt om den har kunskap om SEO-anpassat contentskapande in house, vilket dock är ovanligt.

Är du verksam inom en nisch med låg konkurrens kan det räcka med att anlita en webbyrå / digital byrå. Du får då en hemsida och ansvarar kanske själv för att ta fram innehåll för att beskriva vad företaget gör. Ibland kan det räcka.

Men verkar ditt bolag inom en någorlunda konkurrensutsatt bransch skapar du definitivt bättre förutsättningar att lyckas med er sökmotoroptimering i Google om ni använder en SEO-byrå för jobbet.

Författare

Christian Rudolf

VD och Sökmotorkonsult

Christian har +20 års av erfarenhet av SEO och digital marknadsföring. Denna erfarenhet inkluderar svåra segment som casino och finans men även globalt. Det som gör Christian bra på SEO är fokus på genomförande. Detta är det riktiga problemet inom SEO.