SEO handlar inte om Google
I SEO-kretsar är det inte ovanligt att höra uttalanden som:
”Du ska göra så för att det är bra för SEO.” eller ”Sidan började ranka dåligt efter den senaste algoritmuppdateringen från Google.”
Innehåll
Det handlar aldrig om att knäcka algoritmen
Det många SEO:are och företag som söker hjälp med sökmotoroptimering missar är att SEO inte handlar om Google. Det handlar inte om att knäcka algoritmen. SEO handlar inte ens om att försöka förstå hur Google fungerar. För inte allt för länge sedan var sökmotorerna, inklusive Google, ganska så tvådimensionella. Länkar, nyckelord och nyckelordstäthet tog upp 99 procent av varje sökmotoroptimerares fokus.
Användaren i centrum
Sedan dess har Google (som sedermera nästan blivit synonymt med ordet ”sökmotor”) förfinats. Dagens Google har ett överhängande mål: att ge sökaren det hen söker efter. User intent som det kallas.
Häri ligger det viktigaste inom sökmotoroptimering. Google, sökmotorer och SEO handlar om människor. Det handlar om att förstå hur människor tänker och vad de letar efter. Användarupplevelsen är idag A och O för all SEO. Människan måste vara i centrum oavsett om det handlar om teknisk SEO, content eller länkbygge. Föreställ dig Google som en människa. Det är en mycket bra början.
Inga genvägar för SEO
Det handlar också om människor i andra änden – bland de företag som vill förbättra sin ranking och nå nya kunder. För att lyckas med SEO måste vi förstå varje kunds unika situation. Som SEO:are förändrar vi Människor, Webbsajter och Företag. I den ordningen. Varje företag har en webbplats och bakom varje webbplats finns en grupp människor som vi kan jobba med. Det är här SEO börjar. Vi anpassar oss inte efter Google eller deras index. Det finns inga genvägar som är värda att ta. Inga SEO-hack som nästan magiskt får en webbsida att ranka bra.
SEO handlar om människor
Istället kommer ranking och organisk trafik som en naturlig följd av att vi först påverkat människor. Därefter förändrar vi webbplatsen och i förlängningen det företag som står bakom. Kan du inte påverka människor faller resten. SEO:n misslyckas.
Företaget, de människor som jobbar där och webbplatsen måste ses som en helhet. De är en fundamental del av varje lyckat SEO-jobb. Varje gång vi lyckats med vår SEO är det för att vi lyckats påverka människors uppfattning och insikt. Det är inte på grund av vår SEO-kompetens – som om det vore ett begrepp som är frikopplat från allt annat som har med människor och marknadsföring att göra.
Den som är bäst på SEO är den som kan skapa en process tillsammans med kunden. Det måste vara en process som passar kunden och de människor som jobbar i företaget. Därför är det lika viktigt för dig som jobbar med SEO att välja rätt kund som det är för kunden att hitta rätt SEO:are. Ni måste passa ihop.
SEO handlar inte om Google. Det handlar om människor. SEO handlar om alla de människor som söker efter svar i sökmotorn. Men det handlar lika mycket om de människor som finns på de företag som vill förbättra rankingen för sina webbsajter. I slutändan leder denna insikt till bättre ranking och mer trafik.