Så kan PR förbättra din SEO
Vill du att din hemsida ska hamna i toppen bland Googles sökresultat? Då räcker det inte att endast producera bra innehåll, du behöver även länkar. I den här artikeln får du lära dig hur PR kan lyfta din SEO – och hur du går tillväga för att faktiskt lyckas.
SEO, PR och länkar – så hänger det ihop
Vid en första anblick kanske det inte är helt självklart varför just PR kan förbättra en hemsidas SEO, men det handlar om länkar. För Google fungerar länkar som en slags utomstående verifiering att en viss hemsida är relevant och viktig, vilket i sin tur leder till en högre ranking och mer trafik. Samtidigt är det stor skillnad mellan olika länkar. De som ger bäst effekt är de som kommer från välkända mediasidor; en länk från DN eller Aftonbladet värderas betydligt högre än en från en mindre blogg. I praktiken innebär det att ju fler kvalitetssidor som länkar till din hemsida, desto bättre position kommer den att få. En så kallad kvalitetslänk går dock inte att köpa, utan måste förtjänas – och det är här PR kommer in i bilden.
PR – nyckeln till kvalitetslänkar
När du anlitar en SEO-byrå för länkbygge, det vill säga processen att attrahera länkar från andra webbplatser, behöver du ofta köpa länkar. Det finns dock två problem med detta; att köpa länkar bryter mot Googles guidelines och är något alla kan göra, givet att man har pengar. Om du är verksam inom en konkurrensutsatt marknad blir risken då stor att dessa aktiviteter inte ger särskilt goda resultat. Genom att ha PR som främsta strategi för länkbygge ökar chansen till bättre länkar, samtidigt som du ger dig själv en konkurrensfördel eftersom PR är något som långt ifrån alla företag bemästrar.
Vad är public relations (PR)?
Public relations är en strategisk kommunikationsmetod som syftar till att skapa innehåll som får medialt utrymme, och därigenom öka varumärkeskännedomen hos en målgrupp. Till skillnad mot marknadsföring där ett företag själv ligger bakom sin reklam eller sitt innehåll krävs en tredje part, såsom en tidning, för att informationen ska nå ut. Företaget måste alltså ”ha förtjänat” utrymmet, och beroende på nyhet kan det innebära något positivt eller negativt. Att informationen förmedlas av den tredje parten gör att den uppfattas som mer trovärdig än om företaget hade stått som avsändare.
Pressmeddelanden – ett sätt att få kvalitetslänkar
Att skapa och distribuera pressmeddelanden är en effektiv PR-åtgärd som kan hjälpa dig att få in en fot hos mediahusen – vilket i sin tur kan leda till en högkvalitativ länk. Ett pressmeddelande, eller en pressrelease, är en kortfattad text som förmedlar en nyhet som kan intressera allmänheten. Syftet med pressmeddelanden är att skapa kontrollerad pressbevakning och därigenom bygga upp relationen till såväl media som befintliga och potentiella kunder. Eftersom många journalister kopierar pressmeddelandet rakt av kan du själv lägga in länkar direkt i texten, alternativt i ta kontakt och be dem att lägga in en länk efter att texten har publicerats.
Vad utmärker ett sökmotoroptimerat pressmeddelande?
Det som skiljer SEO-pressmeddelanden från vanliga pressmeddelanden är att texten är sökordsoptimerad för att ranka i Google och innehåller länkar till din sajt. På så sätt når du fler användare samtidigt som du ökar varumärkeskännedomen och förbättrar hemsidans sökranking. Detta kan du åstadkomma genom att exempelvis inkludera viktiga sökord, infoga länkar och utforma meddelandet till att bli så användarvänligt som möjligt.
Några fördelar som går att uppnå med SEO-pressmeddelanden:
- din tjänst eller produkt introduceras för nya användare
- förbättrad synlighet för sökmotorer
- länkar från utomstående aktörer
- ökad organisk trafik
- förbättrad varumärkeskännedom hos din målgrupp.
Hur går man tillväga för att lyckas med PR & länkbygge?
Förenklat består länkbygge genom PR av två delar:
- Producera och distribuera pressmeddelandet
En förutsättning för att din hemsida ska länkas till är att ditt pressmeddelande är så pass engagerande att journalister gör bedömningen att informationen kan intressera allmänheten (eller åtminstone deras målgrupp). När du skriver texten är det viktigt att du både har läsaren och journalisten som ska redigera artikeln i åtanke; ha ett tydligt upplägg och använda ett informativt språk. Tänk också på att inte göra pressmeddelandet alltför långt (max 1 A4), då det ökar risken för att mottagaren missar något du vill förmedla.
- Uppföljning
När pressmeddelandet har skickats ut behöver du övervaka internet för att säkerställa att du inte missar chansen att få en länk i de fall där texten publiceras. Du kontaktar då journalisten som står som avsändare och ber om en länk till din hemsida. Något som är viktigt att understryka är att länkar inte kommer per automatik, det krävs arbete för att investeringen ska ge resultat. Ett enkelt sätt att göra detta utan att manuellt behöva leta igenom internet är att låta oss på Topdog sköta länkbygget åt dig, alternativt använda vårt verktyg Länkscouten. Ett annat alternativ är att ge en mediasajt ensamrätt till nyheten i utbyte mot en länk.
Transkribering av videon:
Hej! Jag heter Christian. Jag driver en content- och SEO-byrå som heter Topdog. Idag ska jag avslöja den magiska såsen om hur man gör för att verkligen lyckas med PR och länkbygge.
Inom SEO är länkar fortfarande viktigt. Och de bästa man kan få är oftast från olika typer av mediasajter. De kan man inte köpa. De måste man förtjäna. Hur gör man för att verkligen lyckas med PR och länkbygge?
- Du måste såklart ha ett intressant ämne. Helst ska det vara skrivet på ett sätt så att journalisten bara kan ta den. Journalister har en jobbig tillvaro idag. De behöver oftast haspla ur sig mellan sex till tio artiklar per arbetsdag. För er som har försökt skriva lite är det ganska tung arbetsbörda. Helst vill de bli väldigt inspirerande. Det sparar dem tid.
- Du lyckas haspla ur dig en intressant pressrelease. Ett gäng sajter bestämmer sig för att inspireras av dig och publicerar någonting i ämnet. Men ingen länkar till dig. Detta är normalläget. Det är till och med så att vissa sajter, som exempelvis Expressen, har guidelines där står det att man inte ska länka.
För att hantera detta på ett effektivt sätt ska man använda sådana som oss och sätta upp en väldigt specifik process. Vi är duktiga på att övervaka internet och se vilka som nämner ert varumärke. Vi kontaktar dem och ber dem länka till källan. Det vill säga ert pressrum. Inte till Mynewsdesk utan till pressrummet på er sida. Detta är förvånansvärt effektivt. Gör man så här kan man till och med få länkar från Expressen. Det har hänt. Vi har lyckats.
Hur väl kommer man lyckas? Jag skulle säga att om ni är lite kända och har en person som är skicklig på att skriva pressreleaser kan det vara så att 10 till 15 procent av alla de gånger ni blir omnämnda i media kan vi omvandla till länkar till er. Ett mer normalt mått är kanske 5 procent.
Ni kan själva testa den här metodiken om ni vill det. Vi har en funktion på Topdog som heter Länkscouten. Där kan ni stoppa in namnet på ert varumärke och ut kommer det komma möjligheter för er att bygga länkar. Ni kan själva prova. Eller så kan ni kontakta oss så kan vi visa er exakt hur det ska fungera.
Välkomna.